Byten i serier

B

BonBon

Hej Alle!

Har fastnat lit i de galoppombyten det sker i serier. Hesten gar fint i
varannat steg och vi kan gore tre byten i vart steg, sedan stop.
Någon de kan?

Sv: Byten i serier

jobba med styrkan i allt dressyrarbete så tror jag att hästen kommer att orka fler byten i varje så småningom

Precis som föregående skrev, arbeta med styrkan, bärigheten och kvaliteten med galoppen samt att riktigt finslipa bytena i vartannat så kommer nog ettorna snart! :D

Tycker att du ska fråga din tränare om hjälp och om du inte har någon kanske du borde försöka hitta en! Ettorna blir nästan som en ny gångart för hästen och fungerar inte riktigt som en vanlig serie, inte "bara" att ge byteshjälp i varje språng utan det är någonting hästen måste lära sig, det är iallafall vad jag har hört.

Läste ut en bok av Eric Lette igår, han skriver att han upptäckt att hans kritiska gränsl ligger kring 4-7 byten i sträck. Antagligen är det en sådan kritisk punkt du och din häst befinner er på. kan det vara så att du blir lite fördröjd i varje hjälpgivning så att du efter 3 byten är så pass mkt efter att hästen inte kan ta din hjälp? Om man tänker sig att du är lite sen på första bytet, hästen byter (men är inte helt i balans), du blir ännu lite mer efter på andra, hästen byter (men tappar mer balans) och efter tredje bytet är hästen så ur balans att den inte kan byta fler?

Bara en amatörgissning. Ta den med en stor nypa salt.

Tror det ligger mkt i det Carmenzita säger för tajmingen är superviktig när det gäller ettorna. Men du kan även fundera på i övrigt varför det inte går längre än till tre. Har du för dålig kvalité in i bytet eller tappar han lite av bjudningen under bytena? För om han gör det så krånglar det redan efter ett par... Tyvärr har jag inga fler tips än så. När ettorna strular för min egen del så beror det alltid på att han tappat bjudningen under bytena alt. att kvalitén på galoppen inte var tillräckligt bra innan serien.

Men som med all annan ridning så gäller det att vara detektiv och plocka ner det till pusselbitar om man inte får rätt på det...

Med min förra häst brukade det ta slut vid fem, för dels var jag inte snabb nog och dels blev jag så lycklig att vi klarat fem byten i varje att jag slutade rida ordentligt!! :D .Tvåorna kunde vi däremot göra på volt...
Nu ser jag fram emot att fixa ETT byte med lilla Bus ;)

Just nu tränar vi inte så mycket på ettorna utan tänkte ta upp det till vintern igen.

För egen del handlar det mest om focus och tillit. Jag måste verkligen koncentrera mig på att sätta mig på röven och rida hästen bakifrån o fram i bytena (annars kan jag plötsligt finna mig själv hängande över hästens hals ivrigt studerande bogarna...).

Sen har jag svårt att bara ge mig iväg i ettorna o lita på att hästen hänger med. Två går bra, ibland tre o någon gång tror jag vi lyckades med fem.. Problemet är att jag stannar upp o vill checka av att det gick o därmed slutar han byta.

I vartannat får man ju hela tiden "kvitto" på att hästen är med, man ber om byte o så byter den, ber om byte o så byter den. I varje finns det ju inte tid till det. Man ger den nya hjälpen under tiden den utför det man bad om.

Själv har jag också då och då tränat serierna barbacka för att verkligen sitta still. Ibland blir jag väldigt uppspelt av serierna... :crazy: o börjar flänga omkring i sadeln... då brukar det heller inte fungera så bra efter ett tag... :crazy:

Byten i varje är SVÅRT!!!! Riktigt svårt! :cool:

Jag var tvungen att lägga stigbyglarna för att få till det... Annars är det ju så otroligt lätt att man börjar "hoppa omkring" :banana: i sadlen för att "hjälpa" :angel: hästen att byta. Men visst är det en otrolig känsla när det väl fungerar!

Visst är det!!!! :banana: För övrigt tycker jag den här bananen demonstrerar ganska bra hur det kan se ut när man blir för ivrig i sadeln i serierna... :banana: :crazy:

BonBon skrev:
Hej Alle!

Har fastnat lit i de galoppombyten det sker i serier. Hesten gar fint i
varannat steg och vi kan gore tre byten i vart steg, sedan stop.
Någon de kan?

Troligtsvis är det du som är sen och tappar rytmen. Min tränare sade en gång arr man ska tänka som att man går uppför en trappa. Jag fattade inget först - men nu fungerar det bra.

Trappsliknelsen är väldigt bra... För när man går i en trappa så tar man nästa steg automatiskt utan att stanna upp. Stegen bara följer varann tills man nått målet. Och det är det som är så viktigt vid serier i varje att man inte inväntar att se om hästen byter eller om det blev bra utan man måste fortsätta ge hjälperna och hoppas på det bästa. Annars blir det en fördröjning och man kommer ur rytmen.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
545
Senast: Mli
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 398
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 115
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 563
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar