Byte av tappvattenstammar

Caoimhe

Trådstartare
Det här kanske är en dum fråga, men jag kan inte med att vänta hela julen på att få svar på vad som komma skall.

Vi har fått en avgiftshöjning i vår BRF då det ska ske ett "byte av tappvattenstammar" någon gång under kommande år. Vad innebär detta? Hur stor är en sådan process? Är det en mindre version av stambyte, eller är det ett fullskaligt stambyte maskerat i ett mindre otäckt namn?

Och ni som har genomlevt ett stambyte - hur länge är lägenheten "obebolig" (utan vatten, människor som vill ha tillgång tilllägenheten, etc)?
 
Det här kanske är en dum fråga, men jag kan inte med att vänta hela julen på att få svar på vad som komma skall.

Vi har fått en avgiftshöjning i vår BRF då det ska ske ett "byte av tappvattenstammar" någon gång under kommande år. Vad innebär detta? Hur stor är en sådan process? Är det en mindre version av stambyte, eller är det ett fullskaligt stambyte maskerat i ett mindre otäckt namn?

Och ni som har genomlevt ett stambyte - hur länge är lägenheten "obebolig" (utan vatten, människor som vill ha tillgång tilllägenheten, etc)?

Det är ett rätt stort jobb, ja. Förvånansvärt att mani inte gör det samtidigt som avloppsstammar, vilket väl rimligen ligger inte alltför avlägset.

Ja, det innebär mycket spring och en hel del ingrepp i själva lägenheten med byggdamm och borrningar, undanplockning och avstädning och stök.

När vi genomled stambyte i föreningen var jag utan toalett i fyra veckor. Lånade dusch av en kompis som bodde två kvarter därifrån som fortfarande hade kvar de gamla (ej längre använda) badrummen på vinden. Själva toastolen var jag utan i några dagar, då hade vi toalett på gården (bodar). Nej, inget som jag jättegärna genomlever igen, men det blev bra när det var klart och fullständigt nödvändigt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 073
Senast: MML
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 249
Dressyr Jag har ett litet dilemma och några utbildande frågor jag önskar ni kunde hjälpa mig med. :) Jag har ett 9årigt halvblod som när han...
Svar
19
· Visningar
2 480
Senast: Nominous
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 265
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp