Byta vitamin-tillskott

Knattolego

Trådstartare
Hej!
Är det ok att byta från ett vitamintillskott till ett annat utan att fasa ut det första?
I mitt fall: från Chevinal till Ame Biopromin.

Vilka tillskott, mestadels mineraler man behöver komplettera sitt grovfoder med hänger ihop med grovfoderanalysen inte märket på burken.

" Hästar som är i extremt hård träning kan ha ett ökat behov av E-vitamin. Men då handlar det om topphästar som tränar och tävlar på högsta nivå. Även då räcker dock oftast den vanliga foderstaten till."

Om du fodrar med årets höskörd är det bara e-vitamin du behöver tillsätta. Övriga vitaminer finns i grovfodret (b-vitaminer tillverkar hästen själv i tarmen). Äter hästen färskt gräs som huvudföda behöver du inte tillsätta några vitaminer alls. Det finns redan tillräckligt i det färska gräset.

På vårvintern kan man om man oroar sig ge extra vitaminer då vitaminhalten sjunker vid lagring av grovfodret. Ger man fjolårshö behöver man alltså tillsätta vitaminer separat då vitaminerna nästan har försvunnit av lagringen. Vilket märke som står på burken kvittar. Det är att behovet uppfylls som är det viktiga.

Fasa ut ett foder behöver man inte göra någon gång. Däremot är det viktigt att fasa in nytt foder långsamt så i praktiken kan det bli att man fasar både ut och in men då när det gäller te x. grovfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
317
Senast: Raderad medlem 148240
·
Kropp & Själ Jag har ett hus som jag funderar på att flytta till permanent, det ligger i grannkommunen men också i ett annat län. Jag är för...
Svar
2
· Visningar
326
Senast: manda
·
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 168
Senast: Karoliten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 071
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar