Byta vatten i hage

trofé

Trådstartare
Ni som vattnar era hästar med balja/kar i hagen, hur ofta byter nu det? Och hur ofta skurar ni ur själva baljan? Dels sommar, dels vinter, om ni gör olika.

Sv: Byta vatten i hage

Nu skurar och fyller vi varannan dag. Har en tunna som rymmer ca 75 l. Men vi fyller inte hela, finns alltid vatten kvar när vi gör rent.
När det var som varmast under sommaren så körde vi ut 100 liter om dagen.

Byter gör jag helst varje dag men kan låta vattnet som är i vara kvar tills nästa, beror helt på hur fräsht det är.
Skurar eller rengör gör jag efter behov men det får aldrig vara algbildningar eller liknande i min hästs vattentunna.

Byter varje dag. Skurar gör jag i samband med bytet. Med undantag om det hållt sig fräsch, då blir det varannan.

Detta gäller för vår och höst.

1 c- och en d-ponny har en 80-liters tunna som de dricker ur varje dag, så där fylls nytt vatten dagligen. Skurar ur ungefär varannan dag eller vb, beroende på hur skitigt det är i.
1 russ har en 30-liters balja där det byts vatten ung. varannan dag och skuras varannan dag, eller vb. Dricker sällan ur hela baljan på en dag.
1 d-ponny och ett halvblod har en 50-liters balja där det byts vatten ung. varannan dag och skuras lika ofta eller vb. Dricker sällan ur hela baljan på en dag.

På sommaren byter vi som regel vatten varje dag, skuras ur lika ofta. Under vintern dricker de mer än under övriga årstider så då blir det nytt vatten varje dag och urskurat vb.

(Vi har hagarna nära stallet, så vår, sommar och höst drar vi ut slangen. På vintern kör vi ut vatten i gamla tvättmedelshinkar i barnvagn :idea:)

Jag fyller på och skurar efter behov. På sommaren fyller jag på när det är tömt och ser jag algbildning så skurar jag. Nu behövs det kanske bara skuras en gång i veckan. Tänker hela tiden att jag själv ska kunna tänka mig dricka ur karet. Har en diskborste utanför hagen så att snabbt kan bli fint.

Har placerat baljorna i skugga och med tak för att skydda mot värme (alger) och löv.

Byter vatten/fyller på vid behov, oftast varje dag. Skrubbar baljan (75L) när det ser ofräscht ut dvs varannan dag oftast. Har också diskborsten hängande vid hagen så det är kvickt gjort. ;) Beteshagen är en bit från stallet så vi kör med 25 liters dunkar i bilen eller på cykelkärra. Hagarna närmare stallet har vi slang till, utom på vintern då det är dunkar som gäller även där! :)

"Vinterhagarna" - hink, skuras och byts vatten varje dag. Vattendunkar körs med bil, eller säckkärra.

"Sommarhagen" - 75-80 litersbalja, skuras och byts vatten varannan dag - varje dag vid behov. Vattenkannor vinglas från stallet, över vägen till hagarna.

Diskborste hänger alltid vid aktuell hage.

Vanligtvis varannan dag på betet. I rasthagen varje dag. Skurar var gång som jag byter.

Jag brukar diska ur lite snabbt varje dag med en gammal diskborste, sen brukar jag byta vatten varje dag. Ibland behövs det ju fyllas på två gånger per dag(sommaren) men annars en gång per dag.

byter vatten & tvättar baljan varje dag.
står i reglemente att det skall göras dagligen!

I vilket reglemente strå det? Kan du referera till något?

Till alla: tack för era svar!

Fyller på vatten och skurar vid behov. Nu i vinterhagen så blir det cirka två gånger i veckan (två hästar).

När de gick på bete så fyllde vi på betydligt oftare och skurade ur när det behövdes kanske varannan dag ungefär.

Det undrar jag också. Verkar rätt orimligt tycker jag...

Fyller på vatten i baljan när det behövs och byter ca varannan dag och då skuras den också ut .

Under den delen av året som mina inte går på bete så bytar jag (är ju oftast inte så mkt kvar i baljan) och skurar varje dag.

Ja, jag tycker att jag är petig som tänker att jag själv ska kunna dricka ur det som standard, men att borsta ur varje dag har jag iaf aldrig känt att jag behövt att göra, speciellt inte året runt. Och som du skriver så är det ju skillnad på om det är betessäsong eller inte.

Jag diskar inte en helt ren balja bara för att det gått ett dygn. Men våra hästar kanske har olika vanor och olika matvanor som påverkar hur ren baljan är efter ett dygn, vad vet jag..

Om man diskar ur den varje dag så går det ju otroligt lätt och fort. Men visst, det skulle klara sig med varannan dag också men det finns det ingen anledning till. Om jag ändå tömmer och fyller på med nytt så kan jag ju även dra runt med diskborsten.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 215
Senast: Blyger
·
Gnägg Har en värmebalja från willab, har funkat prickfritt och vattnet har hållit sig isfritt vid längre temperaturer än det står att den ska...
Svar
4
· Visningar
567
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
939
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 460
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv