Byta vatten i hage

Sv: Byta vatten i hage

orimligt att rengöra vatten "källan" varje dag ? har visserligen travhästar men inte skulle då jag låta mina hästar dicka skitigt vatten!

Vattenkällan har betydelse för hästars vattenintag och vätskebalans. t ex oren yta och/eller lågt flöde kan innebära att hästen får i sig för lite vatten.

Jag skurar ur när jag fyller vatten. Hur ofta det blir beror på årstid och hur mkt de dricker. Är det mkt skräp etc i vattnet tippar jag och fyller nytt. Men med egen brunn så står jag inte och häller ut t ex 60 liter vatten för att skura en vattentunna varje dag.

Byter behöver jag aldrig göra med tanke på att det går två svampar i hagen. Har två 75-liters baljor och dom är i stort sett alltid slut varje dag, så jag häller bara i en liten snutt vatten. tvättar ur och häller i nytt o gott vatten. Enligt mig ska det vara så pass frächt att man skulle kunna tänka sig att dricka där ur själv:)

Varför diskuterar du vidare detta med mig då jag ju verkar vara långt ifrån ensam här i denna tråden?

Har redan konstaterat detta:

vi prioriterar olika

jag ger inte mina hästar vatten som jag inte dricker själva ur ett kar som jag inte själv kan tänka mig dricka ur.. Precis som du antar jag.;) Vi har egen brunn som vi testar regelbundet och en ett filter som renar. Baljorna mina hästar dricker ur är rena.

Vi har ett stort badkar. Fyller på efter behov och byter/rengör i regel en gång/vecka.

Känner du att hästen dricker mindre vatten för att du inte rengör varje dag?

Nej, alla hästarna i hennes hage dricker bra. Badkaret blir inte smutsigt på en vecka hos oss och i och med att vattens fylls på varje dag så cirkulerar det ju. Inget som står och blir gammalt. Men i boxen byter jag vatten och rengör hinkarna varje dag.

Byter och tvättar ur med borste alt sköljer runt med vattnet (om det är fräscht i tunnan) varje dag! På sommaren blir det oftast att man alltid tvättar ur för då dricker de mer och det blir mer dreggel i vattnet tycker jag!

I box är det tvätta ur med borste och byta vatten varje dag! :)

har en stor tror det är 90liters tunna svart plast.

har en sån i varje hage har 2 olika hagar för 4 hästar som går 2 och 2. för tillfället.

just nu så låter jag vattnet aldrig bli mindre än halva karet fullt såfort det är halva så fyller jag och om det inte är att jag har hemskt brottom(då fyller jag bara på tills det är fullt men väldigt sällan)annars så häller jag ut och skrubbar ALLTID med en disk borste för det är alltid alg bildning/smuts osv.
speciellt på sommaren då är det ännu viktigare att rengöra då kan man behöva byta/fylla på varje dag om det är riktigt varmt annars varannan nu tror jag det är typ var 3e dag eller nåt sånt men som sagt börjar det bli halva eller mindre så fyller jag på för jag vill veta att de alltid har vatten att tillgå, de ska aldrig bli utan vatten och det ska vara rent med.

i vinter: kommer jag ha alla 4 hästarna tillsammans och då kommer jag ha båda karen i samma hage och då kommer jag nog inte tvätta ur dem vid varje påfyllning det kommer bli himla svårt med all is och det blir inte alls lika smutsigt vattnet på vintern algerna finns ju inte då heller.

men jag kommer se till att det alltid finns vatten som inte fryser så har de frusit kommer jag ha sönder isen och fylla nytt och alltid ha hela full tror chansen är mindre att det fryser igenom då.

hade velat ha termo bar det de på ett annat ställe då jag var inackorderad det var toppen men nu får jag slita istället men men här i småland e de sällan 20 minus länge iaf.

Sommaren blir det 2-3 ggr/dag
Vintern ca 2 ggr/dag

inkluderar skurning och nytt vatten

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 215
Senast: Blyger
·
Gnägg Har en värmebalja från willab, har funkat prickfritt och vattnet har hållit sig isfritt vid längre temperaturer än det står att den ska...
Svar
4
· Visningar
567
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
939
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 460
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv