Byta vårdcentral

parellikusken

Trådstartare
Jag har insett att min vårdcentral har fått sin chans nu och jag behöver byta.

Min nuvarande vårdcentral gick jag till för att det var den enda vettiga på orten jag bodde på då. Och sedan har jag fortsatt åka dit, iofs bara varit på två besök där förutom vaccinering. Men nu har de strulat till det för mycket med en remiss och skriver rena osanningar i journaler och brev.

Dock har jag varit otroligt nöjd med deras rehabmottagning när jag haft behov av fysioterapeut. Så hoppas på att kunna gå kvar där när jag byter vårdcentral.

Men byte är ett måste, gärna nu på en gång.

Numera bor jag där det dräller av vårdcentraler lite överallt. Så har ingen aning vilken jag ska välja.
Hur väljer man?
Hur vet man att någon är bra?

Ett sätt är att utgå från trovärdiga vänners och bekantas upplevelser (med insikt om att sådana anekdotiska berättelser förstås alltid behöver värderas utifrån sin kontext). Ett mer strukturerat men bökigare sätt är att söka bland registrerade data och indikatorer på webplatser som Vården i siffror eller Socialstyrelsens jämförelser. Haken är att man behöver veta väldigt specifikt vilka variabler man vill titta på, och det kan vara svårt att få en tydlig bild över så fragmenterade data...
Överhuvudtaget är det en litet trixig fråga eftersom det man skulle vilja veta är ju förmodligen helt enkelt "vilken VC är bäst?". Men "bäst" kan definieras på en massa olika sätt. Och att bara ställa enkätfrågan "vilken VC har nöjdast patienter?" träffar inte heller helt säkert rätt; vårdkvalitet definieras inte bara av patientnöjdhet.

Jag kollar googles betyg på nätet om vårdcentral. Förutom att kolla runt i FB grupper vad folk skriver om olika vårdcentraler där. Jag är medveten om att på google skriver man mest negativa betyg generellt, å andra sidan, den som har varit utsedd som Skånes sämsta vårdcentral har också ett riktigt urkasst betyg på google och andra ligger mer medelmåttigt till. Jag undviker gärna små privata vårdcentraler och föredrar hellre regiondrivna eller stora privata (typ stor Capio vårdcentral, de har större krav på sig och verkar inte kunna krypa undan regler lika lätt) eftersom små vårdcentraler har jag dålig erfarenhet av arbetsmässigt och förstått att de inte fungerat så bra för patienter heller.

Jag har jobbat på två privata vårdcentraler och en regionsdriven och själv bara tillhört de som drivits av regionen men anser inte att det är så stor skillnad för patienterna hur vårdcentralen drivs om den är bra.

Jag har insett att min vårdcentral har fått sin chans nu och jag behöver byta.

Min nuvarande vårdcentral gick jag till för att det var den enda vettiga på orten jag bodde på då. Och sedan har jag fortsatt åka dit, iofs bara varit på två besök där förutom vaccinering. Men nu har de strulat till det för mycket med en remiss och skriver rena osanningar i journaler och brev.

Dock har jag varit otroligt nöjd med deras rehabmottagning när jag haft behov av fysioterapeut. Så hoppas på att kunna gå kvar där när jag byter vårdcentral.

Men byte är ett måste, gärna nu på en gång.

Numera bor jag där det dräller av vårdcentraler lite överallt. Så har ingen aning vilken jag ska välja.
Hur väljer man?
Hur vet man att någon är bra?
Jag bytte vårdcentral. Valde då en som var relativt nära, med bra betyg på typ Google och som har möjlighet att boka besök via en chatt/app, videobesök osv. Tycker också att det är skönt att de har labb. Så man kan gå och lämna proverna direkt där.

Visst är det Göteborg? I senaste patientenkäten kom Wästerläkarna på Hängpilsgatan högst och Wästerläkarna på Redegatan kom trea (Styrsö däremellan).

När jag bodde i Gbg var jag väldigt nöjd med Carlanderska som kom åtta.

Allt enligt GP.

Jag har bytt ganska ofta jämfört med personer som bara valt den som varit närmast. Första gången bytte jag från landstinget till privat då det var stört omöjligt att få några tider - inte bra när jag behövde regelbundna besök hos ssk. Då bytte jag till en central privat som hade mycket gott rykte. Bytte därifrån när de såldes/bytte huvudman och typ hela personalstyrkan slutade. Bytte då tillbaka till landstinget men inte samma VC som den innan. Då valde jag en som många pratade gott om i min närhet och som dessutom ligger centralt.

Så jag skulle säga att jag lyssnar väldigt mycket på vart folk i min närhet går - men också utifrån vart jag jobbar. Bor bara en hundra meter från en VC, men det är ju otympligt då jag 9 gånger av 10 besöker VC under arbetsdagar.

Visst är det Göteborg? I senaste patientenkäten kom Wästerläkarna på Hängpilsgatan högst och Wästerläkarna på Redegatan kom trea (Styrsö däremellan).

När jag bodde i Gbg var jag väldigt nöjd med Carlanderska som kom åtta.

Allt enligt GP.
Tack för tips!
Ska kolla runt lite, vill ha en med en rehabmottagning då jag har en tendens att göra illa mig ibland och är då i behov av fysioterapeut.

Tack för tips!
Ska kolla runt lite, vill ha en med en rehabmottagning då jag har en tendens att göra illa mig ibland och är då i behov av fysioterapeut.
I Gbg får du väl välja vilken rehabmottagning du vill i och med Vårdval Rehab? Då kan du leta upp nästan vilken fysio som helst, och kan t.ex. välja en som jobbar på en specifik fysiomottagning och inte är knuten till vårdcentralen där du är listad (med reservation för att saker kan ha ändrats sen jag flyttade)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka