Byta träns...

Sv: Byta träns...

Fast läser man riktigt noga får man inte ens rida med hackamore i de lägre FT-klasserna..

I hoppningen får du det i alla klasser.

I plönninge var det en som red med hackamore i debutant i terrängen och det var ingen som brydde sig om det :angel:

Man kan ju tycka att någon person i starten skall ha någon slags kunskap om TR, de finns det som rider iväg både utan medical card, med klocka och nu även på hackamore....

Bokstavstroende regeltolkare:
Enligt TR får du rida hästen med hackamore, men inte leda den för då har den inget bett. :rofl:

Problemet är egentligen att vi har 30 minutersregeln.
(Även om den bara gäller om du AVSIKTLIGT kommer för sent)
I internationella reglementet står det minst 30 minuter.

Men nu har vi ju lyckligtvis ÖD, vars uppgift är att tolka andemeningen i TR.

Hmm, men räcknas inte ett hack som ett bett? Eller måste ett bett vara INUTI munnen? Klurigt det där. Men som sagt, alla ÖD har tyckt det varit ok med hackamoret. Nu rider jag iofs inte på hackamoret men dom som gör det byter ju inte direkt till tränsbett. Då är vi ju tillbaka till samma fråga "byta utanför eller i transporten"? :P

I hoppningen får du det i alla klasser.

I plönninge var det en som red med hackamore i debutant i terrängen och det var ingen som brydde sig om det :angel:

Man kan ju tycka att någon person i starten skall ha någon slags kunskap om TR, de finns det som rider iväg både utan medical card, med klocka och nu även på hackamore....

Ja just klockan har jag sett sååå många gånger i debutant/lättklass sedan den regeln infördes.

Och medical cardet är så jäkla lätt att glömma om man är ovan :o Jag har dock hittat en ficka på axelskydden jag införskaffade här om dagen, funderar på att stoppa in det där och låta det sitta kvar, så glömmer man det aldrig. Dock kommer jag väl leta mig förgäves efter det dagen innan när jag packar istället :grin:

Ett litet försök att förklara hur jag tänker:
Jag tror att många upplever tiden mellan dressyrprov och hopprov som kort.
Att gå från dressyr tll transporten, lasta hästen, byta träns, lasta ur hästen och gå till hopprovet känns som tidsödande och besvärligt.
Därför väljer man ofta att byta utrustning ute.
En rutinerad ryttare som väl känner sin häst har sällan några problem med detta.
Det skiljer också ganska mycket på hur långa transportsträckorna är på olika tävlingsplatser. I Mantorp har vi i många år tilllåtit 45 minuter.

Det är inte rimligt att en orutinerad ryttare ska kunna bli utesluten bara för att han eller hon väljer att följa regelverket och agerar på ett säkert sätt.

Då förstår jag! Jag har alltid tyckt de 30 min varit stressande, även på hemmaplan (Hermanstorp som ju har mycket nära till allt). Man vill ju så gärna göra rätt :o

citat ur TRIV:

Ekipage ska vid kort fälttävlan ha anmält sig hos ringmastern och vara beredd att genomföra
hoppningsprovet senast 30 min efter avslutat dressyrprov. Avsiktlig för sen ankomst innebär uteslutning.

slut citat.

Bevisbördan för om man haft för avsikt att komma för sent torde ligga hos arrangören :devil:

knapp
Jag gillar inte heller att behöva lasta ut i träns. Åker ofta själv och när man lastar ut är det svårt att se om något skulle fastna nånstans därframme. Har en grimma med spänne framtill på nosremmen och behöver därför inte släppa hästen någongång utan kan enkelt tränsa eller byta träns om det behövs med grimman "på" hela tiden. Gillar grimman skarpt och den fungerar givetvis bra även om man väljer att tränsa i transporten (lätt att öppna).

Senast ändrad:

Ja jag reagerade också på det. MEN sen när vi gick tillbaka till transporten så såg/hörde vi TD (eller om han nu var ÖD) prata med den aktuella ryttaren om det.

Tycker bäst om att klä på hästen i transporten, och hon lastas som regel alltid av med träns (och sadel) efter en incident med en annan häst jag hade en period som va stor och blev ännu större när hon skulle tränsas på tävlingsplats.. Fick också lätt "panik", lyckligt ovetande om detta gjorde jag som jag brukade med min pålle vilket resulterade i lös häst med mig hängande på släp.. Hade inte vita ridbyxor i dressyren den dagen :p

Men över til frågan, mellan dressyr och hoppning så har vi alltid bytt utanför, grimma rundt halsen, nya tyglar runt halsen, hästskötaren tar av gamla tränset medan jag sättar på nya direkt.. Inga problem med det hos oss :)
Är vel inte helt lagligt det heller tror jag, Norge är rätt strenga dom med..:/

Nyfiken nybörjarfråga: Varför är hack endast tillåtet i CNC/CCN*** och CNC/CCN**?

Kombinationsbett fanns inte på listan över tillåtna bett, så jag antar att det är förbjudet.

Nyfiken nybörjarfråga: Varför är hack endast tillåtet i CNC/CCN*** och CNC/CCN**?

Kombinationsbett fanns inte på listan över tillåtna bett, så jag antar att det är förbjudet.

I Terrängen är betslingen i princip fri. Du får ha kombinationsbett där med, men intei dressyren. :) Listan över tillåtna bett syftar på dressyrmomentet.

Hackamorefrågan har jag inget svar på mer än att jag tror det är en säkerhetsgrej. Typ.

Betyder det att jag kan hoppa med kombinationen bett + hack?

För mig är hack mer säkert eftersom jag inte kan svänga på bett, typ. :o:angel:

Betyder det att jag kan hoppa med kombinationen bett + hack?

För mig är hack mer säkert eftersom jag inte kan svänga på bett, typ. :o:angel:

Japp det kan du!
Ja som sagt jag är inte helt säker på varför man inte får ha hack i lägre klasser. Min häst skulle inte vara reglerbar på bara ett hackamore iaf ;)

Jag går alltid in i transporten å byter även om min e super snäll! :)
De bästa var danskan ja hade som granne i gärds som hellre ville att min pappa skulle hålla hennes häst ist för min när vi skulle göra iordning, och när han inte hann hjälpa henne längre knöt hon fast hästen i grimman i backspegeln!!! :eek: jösses säger ja bara...:crazy: hon hade grimma under hela tävlingsdagen när hon fixa iordning hästen! fast som de pratades om innan så verka de som alla danskar gjorde så.. :)

:rofl: backspegeln?

Läste häromdan även med dom som hade satt upp provisoriska hagar vid parkeringen, undra vad som kommer härnäst . .

Jag går alltid in i transporten å byter även om min e super snäll! :)
De bästa var danskan ja hade som granne i gärds som hellre ville att min pappa skulle hålla hennes häst ist för min när vi skulle göra iordning, och när han inte hann hjälpa henne längre knöt hon fast hästen i grimman i backspegeln!!! :eek: jösses säger ja bara...:crazy: hon hade grimma under hela tävlingsdagen när hon fixa iordning hästen! fast som de pratades om innan så verka de som alla danskar gjorde så.. :)

Kan bara konstatera att det skiljer sej åt i våra länder. I Danmark gillar man inte att hästarna får stå flera timmar i en transport. Inte ok där.
Man kan ju fundera på vad som är rätt och fel.
Har sett fler lösa hästar på tävlingsplatser i Sverige än i Danmark.

Fast en backspegel måste vara ganska bra. Den bryts av om hästen får panik och är inte för stor för hästen att dra med sej. (OBS! Ironi .. :angel: )

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
311
Senast: MJLee
·
Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
724
Senast: Cavallo
·
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
651
Senast: Puffindog
·
Hemmet Jag funderar på att köpa frysbox, ca 200 l. Jag har en otrolig förmåga att passa på när det är extrapriser att köpa massor och frysa in...
Svar
0
· Visningar
229
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod