Byta träns...

Sv: Byta träns...

:rofl:

Jag hanterar min häst lös typ hela tiden hemma och ute i skogen. Men är jag på träning/tävling så är jag benhård med att följa TR, om jag så är själv på vår vanliga anläggning. Och varje gång jag släpper honom är jag livrädd att han ska springa iväg :eek: Snacka om att jag är slav under regelverken, nästan så det är pinsamt att vara så rädd "bara för att" :rofl:

Skämt å sido - jag bruikar faktiskt följa Tr och har relativt bra koll på alla regler osv. Men det är lätt att bli hemmablind när man har en häst som står exakt där man lämnat honom :P

You got it :D

Jag följer regler som jag anser är viktiga att följa. Men är jag själv på tävling så väljer jag att lasta av/på i grimma då jag är livrädd för att hästen ska fastna med tränset i något när den backar ut osv.

Hade jag haft en hingst som inte var särskilt lydig så hade jag ju inte gjort som jag gör. Men den hade jag ju inte låtit gå och beta om jag så varit i ett annat land. Sverige verkar ju ha som regel att hästfolk inte kan själva i någon aspekt, i andra länder räknar man kallt med att folk håller koll på sina hästar och ansvarar för sig själva.

Och det är en helt annan diskussion :angel:

You got it :D

Jag följer regler som jag anser är viktiga att följa. Men är jag själv på tävling så väljer jag att lasta av/på i grimma då jag är livrädd för att hästen ska fastna med tränset i något när den backar ut osv.

Hade jag haft en hingst som inte var särskilt lydig så hade jag ju inte gjort som jag gör. Men den hade jag ju inte låtit gå och beta om jag så varit i ett annat land. Sverige verkar ju ha som regel att hästfolk inte kan själva i någon aspekt, i andra länder räknar man kallt med att folk håller koll på sina hästar och ansvarar för sig själva.

Och det är en helt annan diskussion :angel:

OJ OJ! Passa sig så jag inte ringer ngn ÖD! haha!
:angel:

Tips! läs TR noggrannt så står det vad den får ledas i.... inte om man får ha den lös eller inte när man byter grejer :devil:

Skämt å sido - jag bruikar faktiskt följa Tr och har relativt bra koll på alla regler osv. Men det är lätt att bli hemmablind när man har en häst som står exakt där man lämnat honom :P

Så tänkte jag med en gång med min gamla häst och släppte henne 2 sek när jag skulle ge min dressyrtränare öronsnäckan som hörde till mikrofonen, hon tvärvände och galopperade ut från ridbanan och bort längs staketet till motorvägen :eek:
Så den hästen släpper jag inte något mer... :crazy:

Min andra som jag tävlar är dock rätt väluppfostrad men jag håller alltid i henne på tävling för jag tycker det vore extremt pinsamt om hon tog en vända på egen hand :o

Min andra som jag tävlar är dock rätt väluppfostrad men jag håller alltid i henne på tävling för jag tycker det vore extremt pinsamt om hon tog en vända på egen hand :o

Samma här :D Jag har faktiskt tappat min en gång, innan jag insåg att dressyrtyglarna är jäkligt korta att leda en skiträdd unghäst i :o Men jag tackade min envetna uppfostran när han direkt tvärtnitade när jag sa "prooo" så jag kunde grabba tag i tygeln igen (han hade rest sig). Så hädan efter är det alltid delta och långt grimskaft när han skrittas fram till första klassen.

Altså.....:grin:
Jag tror inte att överdomarkåren i allmänhet ser det som ett kryphål....
Du riskerar i alla fall att överdommaren ser det som ett regelbrott.
Du ska tveklöst lasta o byta träns i släpet!

OM det skulle hända något ligger klart risigt till om du haft hästen lös eller i grimma!

/Max

Ta det lugnt, jag är ganska ironisk :D

Och om du läst mina svar så ser du oxå att jag är väldigt noga med att följa TR även om jag så är själv på träning på min vanliga anläggning :) Men problemet har inte dykt upp hittills därför var jag nyfiken på hur andra gör :)

Men problemet har inte dykt upp hittills därför var jag nyfiken på hur andra gör :)

I Sverige är det något fler som lastar för att tränsa om, men det är ändå ganska ovanligt.
Vi gör olika. Beror på vilken häst det är. :laugh:

Just detta momentet är ju osäkert även i släp/lastbil. Har sett hästar kommit lösa under skifte i släp/bil. Ser inte speciellt många hästar som är lösa på tävling. Senast jag såg det var det en som hoppade över mellanväggen ut ur lastbilen för att de lastat den ensam för att tränsa om...

Utomlands hanterar man tydligen hästarna mer eftersom man där oftast har dem i grimma och skiftar utanför. :angel:

Det är nog mer regel än undantag även i Sverige att man byter utanför transporten, även om Max Power nu är en mästare på att följa regler ;)

Det var längesedan jag bytte träns till hoppningen, för den gamle gick bara med extra tungsticka i hoppningen och på den unge har vi samma.

Men på tiden tiden då jag bytte på endagars så gjorde jag alltid det utanför transporten :angel:

kl

jag byter utanför :o

(mamma) knyter ett grimskaft om halsen eller grimman runt halsen medan jag snabbt byter,tar inte direkt många sekunder..

min ponny fastnade i transporten med tyglen runt knoppen på mellanväggen där framme (vände huvudet medan han backade), och drog med sej mellanväggen halva vägen ut och jag är väldigt glad att tygeln vid bettet pangade och inte munnen. sen hade vi definitivt en lös och panikslagen häst.

även om jag fortfarande håller med om att det kanske är bäst att lasta hästen vid tränsbyte, är det inte i alla fall säkrare.

Edit; läs nu inte att det inte är säkrare att byta i transporten, utan inte i alla fall
:P

Utomlands hanterar man tydligen hästarna mer eftersom man där oftast har dem i grimma och skiftar utanför. :angel:

Jag tycker det är märkligt att man inte kan överlåta på de som känner hästen bäst att välja hur man vill hantera den, inom rimliga gränser förstås.
Jag har då aldrig förstått varför min häst ska slita sig med grimma på tävling när hon aldrig gör det hemma. Jag leder ju inte min häst i träns ut till hagen, eller på promenader direkt. På tävling är det ju dessutom skönt om man kan gå och låta hästen beta eller liknande då man är borta rätt länge från hästens normala rutiner där de kan gå och beta i hagen, detta försvåras av tvånget att ha träns med bett i på hästen.

*KL*
Jag har med stor fascination läst den här tråden och insett att "träns-regeln" kan vara ett större problem än jag tänkt mig.
Och sedan inser jag att "resten av europa" har ungefär samma regler som det är på islandshästtävlingar i Sverige. På islandshästtävlingar går de flesta hästar i grimma, står ofta i tillfälliga hagar som byggs lite här och var på tävling, knyts utanför transporterna... Ja, det ni sett i tyskland o.dyl. helt enkelt.
Undrar varför reglerna är som de är egentligen. Det är väl bara inom SvRF som det är så hårda regler? För visst har travsporten också friare?

Jag tycker det är märkligt att man inte kan överlåta på de som känner hästen bäst att välja hur man vill hantera den, inom rimliga gränser förstås.
Jag har då aldrig förstått varför min häst ska slita sig med grimma på tävling när hon aldrig gör det hemma. Jag leder ju inte min häst i träns ut till hagen, eller på promenader direkt. På tävling är det ju dessutom skönt om man kan gå och låta hästen beta eller liknande då man är borta rätt länge från hästens normala rutiner där de kan gå och beta i hagen, detta försvåras av tvånget att ha träns med bett i på hästen.

Det där löser man genom att slänga på ett hackamore :) Så brukar jag göra!

Det där löser man genom att slänga på ett hackamore :) Så brukar jag göra!

Bokstavstroende regeltolkare:
Enligt TR får du rida hästen med hackamore, men inte leda den för då har den inget bett. :rofl:

Problemet är egentligen att vi har 30 minutersregeln.
(Även om den bara gäller om du AVSIKTLIGT kommer för sent)
I internationella reglementet står det minst 30 minuter.

Men nu har vi ju lyckligtvis ÖD, vars uppgift är att tolka andemeningen i TR.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
311
Senast: MJLee
·
Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
724
Senast: Cavallo
·
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
651
Senast: Puffindog
·
Hemmet Jag funderar på att köpa frysbox, ca 200 l. Jag har en otrolig förmåga att passa på när det är extrapriser att köpa massor och frysa in...
Svar
0
· Visningar
229
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod