Byta tillbaka till gammal foderstat?

Yayis

Trådstartare
Hej!

I början av hösten fodrade jag med 9 kg hö, 0.5 kg korn och 0.5 kg lusern. Hon har väldigt lätt för att bli stressad och pigg men när hon gick på den foderstaten blev hon mycket lugnare och harmoniskare. Men så bytte jag till 9 kg hö och 0.4 kg Krafft Muskel för att få upp proteinvärdet som var för lågt, och då har hon blivit mycket mer stressad och pigg igen. Detta hände i samband med att jag även bytte foder, och undrar om ni tror att det kan vara därför? Enligt tabeller är den foderstaten hon har nu bäst, men jag uppfattade henne som att hon mådde bättre på den andra foderstaten. Dock behöver jag få upp proteinet om jag går tillbaka till den första foderstaten och undrar därför om ni har några bra förslag på hur jag ska göra? Börja med den andra foderstaten igen fast att det är för lite protein i den eller byta foderstat helt?

Sv: Byta tillbaka till gammal foderstat?

Jo, jag har försökt det men hon vägrar äta lusern utan någonting i. Både pellets och hack.

Aha, trodde att hon åt det iom att du fodrat med det tidigare. Men då blir det ju svårare! Har du tittat på Hippo Alfa Grow? Ett ganska "milt" kraftfoder med mycket grönmjöl i och de flesta hästar verkar gilla det. 10 MJ och 135 smrp.

Hur länge har hon ätit (enligt) den foderstat hon har nu?

Nej, det har jag inte kollat på. Tack för tipset, ska titta på det!

Hon har ätit enligt den nya foderstaten i två månader, tycker du jag borde ge det mer tid?

Det var det jag funderade på, men på två månader borde det ha lagt sig. Hm.

När jag analyserade mitt grovfoder, insåg jag att hästen dels behövde mer och dels behövde lucern för att få upp kvoten och täcka behoven (lättfödd häst med tendens att bli bukig). Så det var bara att fodra upp, varpå hästen fick mycket mer tryck i ridningen etc. Under någon eller ett par veckor var han mycket piggare än vanligt, men det lade sig. Nu är han som vanligt, fast han orkar mer.

Liknande trådar

Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 274
Senast: Lillebjörn
·
Foder & Strö Hej! Jag har ett 26 år gammalt varmblodstravarsto. Hästen har fri tillgång på hö med MJ/kg foder på 7,7 och smrp/kg foder på 25. Jag...
Svar
18
· Visningar
1 998
Senast: Masse
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 182
Senast: Messy
·
Foder & Strö Hej! Efter att ha läst och lyssnat på andra inser jag att jag ger min (lilla) C-ponny på snart 7 år väldigt mycket mat om man jämför...
2
Svar
33
· Visningar
3 594
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar