Byta till "duktigare" medryttare (ganska långt)

Sv: Byta till "duktigare" medryttare (ganska långt)

Du ska absolut inte förakta skritturernas möjliget för muskelbyggning. Skritt är den gångart där hästen använder flest muskler. Om du skrittar hästen på kort tygel med aktiva bakben i korrekt form så får du massor av muskler.

Å andra sidan är skrittjobb på kort tygel det bästa sättet att snabbt "förstöra" en häst om det inte görs korrekt och med bra känsla. Det kräver mkt av ryttaren för att vara uppbyggande och inte nedbrytande.

Är man mindre rutinerad tror jag att det är bättre att skritta ut i skogen på lång eller halvlång tygel, och rida i kuperad terräng

OT

Senast ändrad av en moderator:

Från medryttarperspektiv. Man ska vara rädd om en medryttare som man är nöjd med. Likväl som man ska vara rädd om en medryttarhäst som man är nöjd med. Jag tycker du ska hjälpa henne eller föreslå ridlektioner för henne o hästen tillsammans o jag utgår från att hon vill lära sig oxå. Men var ärlig! Sök inte någon ny utan att informera henne, ja visst risken finns att hon blir ledsen o dumpar dig direkt men man kommer längst med ärlighet.

Skulle du hitta en duktigare ryttare så är det stor risk att denne inte fungerar i det praktiska istället. Då står du kanske där o undrar om hästen har fått mat istället.

Jag tycker du ska hjälpa medryttaren du har för att förbättra ridningen, det är något vi alla jobbar med.

Jag har en medryttare som jag erbjudit att rida för samma instruktör som jag, och hon har varit väldigt positiv till det, och det har verkligen gett resultat. Hon ger liknande hjälper som jag, och har samma "tänk". Sedan får hon gärna ut och galoppera hur mycket hon vill- hon är en klok tjej som vet hur man tar hand om djur. Att min häst rids varierat tycker jag bara är bra, jag tar hand om skolningen och andra får gärna rida honom i skogen.

Jag tycker du ska hålla i din medryttare, erbjuda henne att rida för din tränare och själv skola din häst så att den blir som du vill ha den. Skolning handlar ju om kommunikation, och den kan se ut på många olika sätt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 816
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka