Byta till "duktigare" medryttare (ganska långt)

Silver Girl

Trådstartare
Jag har bara haft min häst sedan i somras. Visste redan från början att jag skulle behöva en medryttare någon dag i veckan pga mitt jobb och har hittat en mycket trevlig kvinna. Hon har bra hand med hästar och är en medelgod ryttare. Det funkar bra med henne.
Nu har jag dock börjat inse att min häst behöver mer aktiv ridning för att gå i riktig form (han är bra på att fuska). Har själv svårt att hitta rätt (har precis insett detta då jag ridit för instruktör lite oftare sista tiden). Han har stått några månader under våren och sommaren och har därför inte har så mycket muskler, och man får inget "gratis". Jag börjar därför fundera på att det kanske skulle vara bra med en medryttare som är riktigt duktig i dressyren, helst bättre än vad jag är, för att hjälpa till att få upp hans muskulatur.

Är jag dum som tänker så? Hon tar ju bra hand om honom. Om jag bestämmer mig för detta, hur ska jag lägga fram det? Jag har ju inte hittat någon ännu, ska jag vänta tills jag ev gör det?
Hur mycket roll spelar det att han går i sämre form 1-2 dagar i veckan? (I övrigt ungefär 1 dags hopp/markarbete, 1 dags vila, 1-2 dagars uteritt (försöker jobba i form här, men svårare än på bana), 1-2 dagars dressyrpass med mig.)

Hur skulle ni vilja att jag gjorde om ni var medryttaren i den här situationen?

Sv: Byta till "duktigare" medryttare (ganska långt)

Har man en bra medryttare som det funkar med ska man vara väldigt rädd om denne! Det är mycket svårt att hitta seriösa medryttare, mångar tröttnar efter ett tag. Jag skulle inte byta medryttare utan se till att du blir duktigare så du kan jobba hästen mer aktivt också får du se det som mer motionsridning när medryttaren rider. Det är nog svårt att hitta duktiga medryttare, ofta har de egna hästar eller så vill de rida mycket bra hästar och din kanske inte riktigt tillhör det kategorin (vet jag ju iofs inget om men om den inte jobbar rätt som du säger så finns ju risken att en mycket duktig ryttare vill ha en bättre häst).

Du har en bra poäng. Han är utbildad till LA dressyr, och har tävlat för några år sedan. Nu har han under senaste året gått en del på ridskola då förra ägaren inte riktigt hann med. Han lärde sig då "komma undan", blev felmusklad och fick stå innan hon bestämde sig för att sälja honom.
Så han är ganska duktig i grunden, blir lyhörd efter en stund med aktiv ridning, men ingen topphäst.

Det här är ännu bara en tanke som dykt upp, inget jag bestämt, så därför mycket bra med andra tankar och åsikter.

Tycker att det låter som om du hittat en riktig "pärla". Behåll henne, tycker jag:)!

Kan inte medryttaren få rida för instruktör med din häst (kanske hon gör redan) men då finns ju chans att hon blir bättre också.

Men om du mot all förmodan vill byta medryttare så var ärlig mot den du har, inte komma på någon dum bortförklaring.

Kanske du kan låta medryttaren rida för tränare hon också?
När jag var medryttare så fick jag rida för tränare (betalade själv) och märkte att hästen jag red gick mycket bättre när jag fått kommentarer och tips av tränaren.
Jag tyckte iallafall det var skönt att få lite tips och råd av någon som såg hur jag red hästen.
En del saker fick jag bekräftat "Du gör alldeles rätt" Annat "Gör så här istället"
Båda sakerna guldvärt.

Hon rider honom på ridskolelektion (dressyr, 8 elever) en dag i veckan + att hon har honom på egen hand om jag måste jobba någon annan veckodag. Ska kanske ta upp att hon får rida privatlektioner på honom också om hon vill (ridläraren är samma som jag rider för, C-tränare).

Börjar inse att jag nog är lite fånig, men tog en extra titt på hästen i veckan och han har INGA muskler i bakdelen, så jag började fundera åt alla möjliga håll... Kanske ska börja med 20 min tömkörning i stället för vilodag... Han får ju "vila" de flesta uteritter (då jag har svårt att hitta sällskap i annan gångart än skritt då stallet har en del konvalescenter för tillfället och jag inte vill rida ut själv på honom ännu).

Självklart tänker jag vara rak mot henne, bara jag själv har bestämt mig hur jag vill göra.

Senast ändrad:

Att erbjuda att mr får träna för er gemensamma tränare låter smart. Att hästen är muskelfattig lär ju inte bero på endast mrs 2 dagars ridning. Att ni båda utbildar er för att muskla din häst låter ju bra, bra medryttare kan vara svåra att finna.

Tycker oxå det låter bra att du kollar upp med tränare osv än att byta ut en medryttare som verkar vara bra för både dig o hästen. Bra och hängivna medryttare är svåra att hitta, så behåll den du har och försök lösa det på andra sättet!=)

Börjar inse att jag nog är lite fånig, men tog en extra titt på hästen i veckan och han har INGA muskler i bakdelen, så jag började fundera åt alla möjliga håll... Kanske ska börja med 20 min tömkörning i stället för vilodag...

Jag tror inte felet ligger i ridningen. Jag tror en mer proteinrik foderstat skulle göra susen.

Jag tycker du ska behålla medryttaren..
Ni kommer ju alla tre utvecklas i takt med att hästen utvecklas och blir starkare.
Men att hon får rida lite mer privatlektion tycker jag låter bra, för då är det ju lättare för henne att lära sig Rida hästen på ett annat sätt.
Är det även för samma tränaer så kanske denne kan ge ännu bättre tips till er båda då h*n ser hur hästen går med olika ryttare.

Jag tycker personligen att det i första hand är hästägarens uppgift att "utbilda" hästen, medryttaren är mer där för att hjälpa till.
Ta vara på din medryttare om hon sköter hästen bra och de trivs ihop :)

Du ska absolut inte förakta skritturernas möjliget för muskelbyggning. Skritt är den gångart där hästen använder flest muskler. Om du skrittar hästen på kort tygel med aktiva bakben i korrekt form så får du massor av muskler.

Jag håller med de andra om att behålla din medryttare. En häst beöver få ta det lite lugnt och då är det skönt md en MR som inte kräver så mycket av hästen, jag har det så.
Sen tycker jag att ni ska ut å skritta mycket mer med hästen för då bygger du muskler så att han orkar bära sig bättre. Dessutom har du gratis framåtbjudning på de flesta hästarna. Har ni tillgång till backar så klättra så mycket som möjligt. Glöm inte att det tar tid att bygga upp en häst och ha inte för bråttom. Övergångar i massor sätter oxå fina rumpmusklor.

Som alla andra tycker jag att du ska behålla den medryttare du har, och att erbjuda henne att hon får rida privatlektioner är också bra. Du kan ju som komplement ha en duktig tränare att rida igenom/rida till hästen en dag i veckan, på så sett har du även någon kunnigare som rider.

Kolla över foderstaten så proteinbehovet täcks samt lägg in vilodagar då och då,muskler byggs upp vid vila.Jag har en 20 årig tant som gått på ridskola och som inte är så lätt att komma åt att jobba rätt då hon försöker lura mig och komma undan:D Men hon har en rund och fin rumpa.

Var rädd om din medryttare som fungerar. Du får jobba på formen själv och blir hästen allt mer välriden kan du lära din medryttare hur h-n skall rida hästen. Bra medryttare växer inte på träd. Du är ju dessutom beroende av en medryttare, hade du inte varit det, så hade du kanske kunnat chansa.

Hälsning Maja

Du ska absolut inte förakta skritturernas möjliget för muskelbyggning. Skritt är den gångart där hästen använder flest muskler. Om du skrittar hästen på kort tygel med aktiva bakben i korrekt form så får du massor av muskler.

kan inte annat än hålla med!
Skritt i skogen har byggt upp hela min häst, sen kom allt annat :D

Klättra och håll på!! Rakt ut i skogen, inte fåniga vägar ;)

Vila behövs för att bygga muskler det med!
Fodra på hästen!

tillslut, tömkör! Det är GULD och får verkligen hästen att jobba rätt!
Tömkör i skogen också!

Jag tror inte att medryttaren är den som "förstör" din häst;). Var glad att du hittat en seriös sådan som hästen trivs med.

Hon rider honom på ridskolelektion (dressyr, 8 elever) en dag i veckan + att hon har honom på egen hand om jag måste jobba någon annan veckodag. Ska kanske ta upp att hon får rida privatlektioner på honom också om hon vill (ridläraren är samma som jag rider för, C-tränare).

Låter som en bra ide. På privatlektion får hon ju 100% uppmärksamhet av läraren. Kommentaren / tipset kommer i rätt tid.

Har man en bra medryttare som det funkar med ska man vara väldigt rädd om denne! Det är mycket svårt att hitta seriösa medryttare, mångar tröttnar efter ett tag. Jag skulle inte byta medryttare utan se till att du blir duktigare så du kan jobba hästen mer aktivt också får du se det som mer motionsridning när medryttaren rider. Det är nog svårt att hitta duktiga medryttare, ofta har de egna hästar eller så vill de rida mycket bra hästar och din kanske inte riktigt tillhör det kategorin (vet jag ju iofs inget om men om den inte jobbar rätt som du säger så finns ju risken att en mycket duktig ryttare vill ha en bättre häst).

Instämmer helt och hållet! Riktigt duktiga ryttare kan välja och vraka oftast (om de inte har egen häst, kommer de troligen att skaffa förr eller senare, och dessutom erbjudas att rida mkt bra tävlingshästar) Medryttare som är bra på ALLA sätt är svåra att hitta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 619
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 816
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka