Byta stall?! (Långt)

W

Weathergirl

Jobbigt läge!

Jag står i ett litet stall hemma på gården. Eller ja, hos grannen. Stallet rymmer fyra hästar men stallet är avdelat så det finns två boxar i det "ena stallet" och två i det "andra stallet". Mellan ligger ett höloft, skräpbod osv. I alla fall, jag är sexton år gammal och har nu min första häst. En D-ponny vallack. I början när jag hade honom var allting frid och fröjd, men nu börjar allting blir värre.

Jag är ensam i mitt stall, då de andra två hästarna står i det stallet som finns bredvid. Stallägaren (min granne) vill inte skaffa sig en inackordering (som skulle kunna vara en ungdom som passar mig att ha som sällskap). Hon säger att det kommer bli så mycket för henne att göra om vi skaffar oss en inackordering. :mad: Så hon tänkte skaffa sig en till häst till sig själv (som hon aldrig skulle ha tid och rida) .. Det har iof varit lite folk och tittat på stallplatsen, men ingen har velat haft den. Så jag står ensam i mitt stall, resten är över 40+. :/

Det finns ingen annan i min ålder som jag känner i närheten. Det finns förvisso två stall till på våran lilla gård men dt ena är lika litet och det andra vill jag inte stå i av olika anledningar. ;P

Jag har iaf tänkt jättelänge: Jag klarar mig utan kompisar, det är lugnt, jag har min häst. Men det känns verkligen inte kul längre, dessutom har min granne (stallägaren) börjat klaga på allting.
Så fort jag inte gör någonting rätt så blir hon skitförbannad (Jag är 16, första gången jag har en häst och mina föräldrar kan inte mkt om hästar.) Så det är väl rätt självklart att man inte kan komma ihåg eller kunna precis ALLT? :(

Häromdagen skoddes även min häst på morgonen, och jag hann inte vara med hela tiden för jag var tvungen att åka till skolan. Så mamma och hennes hästvana väninna tog ut min häst till sommarhagen igen. Han hade då lagt en hög i stallet och det var skitigt efter att hovslagaren varit framme och skott/verkat. Mamma tänkte inte alls på det och inte jag heller. (Som sagt, mamma tänker inte heller alltid på allt som har med hästen att göra.) Iaf, senare på kvällen så ringer mamma min granne ang en annan sak och får då en stor utskällning för att hon minsann inte hade städat och var trött på att få påpeka saker hela tiden. Hon sa även: Städar du aldrig hemma själv eller?! I en väldigt arg och ironisk ton, vilket gjorde min mamma sur.

Det har även hänt mycket annat med min granne, så nu har vi tröttnat rejält efter att ha stått här i ett halvår.
I början gick allting jättebra och sådär, men nu så blir hon bara mer och mer arg för det minsta lilla. Hon frågar aldrig numera om vi ska rida tsm. Visst, klart att jag också kan fråga, men innan frågade hon det ofta. Dessutom så säger hon saker man ska hjälpa till med och då säger vi att hon ska säga till innan så vi vet när vi ska komma och sen när man väl kommer dit så blir hon jättearg och säger att det redan är fixat! Hon kunde väl åtminstone sagt ngt?

Det är väldigt mycket sånt. Plus att hästarna kommer ut halv sex på vardagar och halv sju på helger. Det SKA mockas två gånger om dagen. Visst, hästarna blir nog bara glada av att komma ut. Men om de fick stå inne till åtta är väl ingen fara? Då slapp man gå upp kvart över sex på helgerna.

Hm, ja, tycker ni att jag ska flytta? Eller ge det en chans till? Och ifall jag ska flytta, hur ska jag säga det till henne på bästa sätt utan att hon känner sig besviken på att jag bara "överger" henne som för övrigt hjälpt mig rätt mkt (innan hon blev så jobbig). Hon är för övrigt 60+.

Oj, vad långt det blev! :angel:
 
Sv: Byta stall?! (Långt)

Givetvis kan du prata med damen säga precis hur det ligger till och samtala och försöka förstå varandra. Men om det inte känns bra kanske det bästa är att byta stall för det låter som att du vill hitta mer ridsällskap och dem i din ålder och bara det är en god anledning nog att byta stall om du behöver något att säga.

Hoppas det löser sig!:)
 
Sv: Byta stall?! (Långt)

Jobbig situation att stallägaren är sur så jag förstår om du inte trivs. :)

Men det där med att din mamma inte städade upp i stallgången kan jag förstå att stallägaren blev sur över faktiskt. Jag menar, man behöver ju inte vara hästkunnig för att liksom förstå att bajs och skit från hovslagaren måste städas bort?

I förra stallet var det en som ofta glömde sopa upp skiten efter sig när hon hade haft sin häst i stallgången. Det var krafs från hovarna och ibland också bajs. Det är inte så jäkla kul när man själv ska ställa upp sin häst där och blir tvungen att städa först.

Jag förstår egentligen inte vad er häst-okunskap har att göra med att man inte städar undan efter sig? :confused:

Själv kollar jag alltid mig omkring om stallet är i det skick som jag själv vill ha det innan jag åker hem. Visst kan man glömma saker framme ibland och så men bajshögar och gamla hästskor?
 
Sv: Byta stall?! (Långt)

Man kan ju som sagt prata med henne.. Tala om hur det känns...

Funkar det inte så byt stall. Det skall vara roligt åka till stallet.

Om du byter stall vill jag också tipsa om att ta reda på rutiner, priser, vem som förväntas göra vad innan du beslutar om stallplats. Och skriv ett kontrakt där allt står med. Rannsaka noga. Jag har även kollat fodrets kvalitet och de befintliga hästarnas skick innan jag har bestämt mig.. Verkar folket bra, hästarna välskötta och stallet ok, så är det oftast ok.
 
Sv: Byta stall?! (Långt)

Jag förstår egentligen inte vad er häst-okunskap har att göra med att man inte städar undan efter sig? :confused:

[/I]

Det har inget med det att göra egentligen. Men jag menar att en som har haft häst länge, oftast tänker på sådana saker och jag menade att min mamma inte tänker på sånt då hon inte håller på med hästar så mkt. :)
 
Sv: Byta stall?! (Långt)

Självklart förstår jag att din mamma kan glömma bort detta. Sedan om du då också har en egen "stalldel" spelar det väl ingen roll om den råkar vara lite smutsig tills du kommer tillbaka från skolan, eller?
Det var helt onödigt av stallägaren att ge en utskällning för en sådan sak, men förmodligen är det nog något mer som tynger henne.

Satt i samma situation i mitt förra stall, tyckte verkligen jättemycket om stallägaren, men tillslut fungerade det inte helt enkelt. Vi tröttnade på varandra, så jag flyttade min häst.
Nu åker jag till mitt gamla stall då och då och hälsar på. Vi har en jättebra relation och är det något så kan jag alltid ringa och rådfråga henne. Alla relationer fungerar inte i längden trots att det går väldigt bra i början...

Theresa
 
Sv: Byta stall?! (Långt)

Jag säger som jag sagt i alla dom här trådarna - är man inte nöjd med tillvaron i stallet bör man nog ge flytt en chans om man hittar ngt som passar hästen bra också.

Nr 1 är att hästen trivs med sin vardag. Alltid. Det gäller sällskap i stallet+hagen, mycket utevistelse, bra hagar etc. Står din häst alltså själv i "sitt stall"? Det skulle jag aldrig acceptera, är det ens tillåtet?

Men trivs man själv inte i stallet så blir inte hästeriet roligt, och då är ju hela sytet med häst borta. Och det tycker jag är ett starkt arrgument till varför man bör ta chansen att hamna på ett bättre ställe även om man inte vet om det blir bättre eller ej. Det enda du kan vara säker på är ju att du inte trivs där du är, så varför ta det säkra före det osäkra om du iaf inte är nöjd med det får får om du går på det säkra spåret?


Jag flytta min häst i morgon. Står nu i paradiset med olika omständigheter gör att jag inte trivs alls med hästeriet längre och jag rider jättesällan pga av det. Visst är det svårt att lämna 30 hektar hage, perfekt läge, underbara ridvägar, ridhus och allt vad det är. Men vad får jag ut av att ha allt det där perfekta? Tja, det går att skryta med det och jag vet ju att hästen har det bra.

Fick ett tips om ett ställe som hade allt det jag sökte, men med mindre hage - MYCKET mindre - och mao vet vi alltså inte om vår häst kommer att trivas. Dessutom är det osäkert om min och systers hundar kommer att kunna gå lösa - vilket för oss är ett måste. Men trots dessa avgörande arrgument så flyttar vi ändå. Men tillbakaflytt som utväg om det inte skulle fungera.

Vi har ingen anledning att stanna på ett ställe där vi inte får ut det vi vill av hästeriet.

Bara du vet vad du vill, men med tanke på att du vantrivs så, så skadar det ju inte att se sig om efter ngt annat.

Det är alltid viktigast att hästen har det bra och att det är roligt att komma till stallet. :bow:
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 142
Senast: a1agnlju
·
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 208
Senast: L(i)FE
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 422
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
5 367
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp