Byta stall eller stanna kvar?

Hanna_b

Trådstartare
Överväger just nu att flytta från stallet jag har min häst uppstallad i.
Det finns flera mycket positiva saker med stallet, men tyvärr en hel del negativa också. Största anledningen att jag vill flytta är att grovfodret blivit mycket dåligt. Detta kommer medföra en ökad kostnad för uppstallarna då vi antingen måste köpa in eget foder eller betala en högre avgift varje månad för att nytt foder ska köpas in av stallägaren.
Underlaget i ridhuset är inte heller så bra (för hårt och buckligt) och det är även långt för mig att åka dit (tar ca 1 timme) ..

"Nya stallet" ligger 10 min från mig. Bra ridhus, fint stall, lång utevistelse mm.

Låter som ett självklart val.. MEN min häst har i ett tidigare stall bitit i gallren och svalt luft (aldrig bitit i krubban). Det stallet var betydligt större, rörelse i stallet från 6.30 på morgonen till ca 22 på kvällen, inte så lång utevistelse och han gick ensam...

Nu har han faktiskt slutat helt med detta. Jag är därför orolig att han ska börja med det igen.. Jag tycker att nuvarande stall och nya stallet har lika bra utevistelse och stallmiljö, men det garanterar ju ändå inget. Denna oro grundar sig framförallt i att stallägarna i nya stallet är "rädda för krubbitning". Jag är rädd att han ska börja och att vi kanske blir tvungna att flytta igen..

Hur skulle ni gjort? :(
 
Sv: Byta stall eller stanna kvar?

Byt stall!

Men jag förstår din oro. Jag har en krubbitare men när hon är nöjd biter hon nästan inget alls och när hon inte trivs blir det betydlig värre.´
Men jag hade ändå flyttat.

Är i en väldigt lik situation som du men har bestämt mig för att flytta nu och har intalat mig att det ska bli toppenbra :)
 
Sv: Byta stall eller stanna kvar?

Jag skulle byta.
Gjorde det i en liknande situation, stallet var bra på många sätt men hade katastroffoder och vägrade försöka göra något åt det eller förstå hur dåligt det var. Eftersom jag inte var så sugen på att åka dit flera gånger per dag och fodra (och inte heller så pepp på risken att hästen fick mögligt foder...) flyttade jag.
Visst är det inte perfekt nu heller, men att slippa oroa sig för foder är sååå mycket värt tycker jag! Dessutom hade jag aldrig orkat ha så långt till stallet som du har nu.
 
Sv: Byta stall eller stanna kvar?

Byt stall, avståndet, ridmöjligheterna och framföralt fodret säger det mesta. Gör rätt för dig i gamla stallet och skyll på avståndet så är du säkert välkommen om hästen inte trivs i nya stallet.
 
Sv: Byta stall eller stanna kvar?

Byt stall!

Det går ju att ha rem på honom om han skulle börja bita igen, inte för att det är en lösning för hästen i sig men om folk stör sig menar jag! :)

Bra foder är A & O! Och har du dessutom närmare till bra träning så kanske hästen kommer att bli nöjdare iomed att han blir ordentligt aktiverad! :)
 
Sv: Byta stall eller stanna kvar?

Om du menar krubbitarrem så är det inget bra alternativ för hästen bara för att folk inte ska störa sig på den. :mad:
 
Sv: Byta stall eller stanna kvar?

Hästen mår sämre av att ha rem än inte och blir mer stressad av att inte kunna krubba därför ska man aldrig ha rem på en krubbis.
 
Sv: Byta stall eller stanna kvar?

Byt! Jag hade bytt för en av de anledningarna du nämner, särskilt fodret och avståndet, och med alla sammantaget så känns det väl inte som något att tveka på? Jag har också stått i ett stall med katastrofdåligt grovfoder, där vi dessutom inte fick ha annat för att det "tog plats" och eftersom stallägaren skördade det själv vägrade hen också byta, och min häst blev så oändligt mycket bättre i magen av ett stallbyte och nytt foder.
 
Sv: Byta stall eller stanna kvar?

halvt kl,
vogues: inte för att det är en lösning för hästen i sig men om folk stör sig menar jag
ni läste nog lite fort :p,

ts,

jag hade bytt stall, gett det nya stallet en vecka och om hästen börjar krubb bita igen; krypa tillbaka till andra stallet och be om boxen tillbaka. enklast för stallägarna blir ju om du betalar stallhyran för båda stallen under den första veckan, så att din gamla plats finns kvar.

förklara läget för nuvarande stallägaren, avståndet och fodret borde vara rimliga skäl för att de ska förstå att du vill flytta, lika så krubbitningen och att ni vill kunna komma tillbaka om det blir värre i nya.
 
Sv: Byta stall eller stanna kvar?

Fast bara att komma med ett förslag som gör att hästen mår sämre...
 
Sv: Byta stall eller stanna kvar?

Jag hade bytt stall.

Generellt sett är det ju synd att folk är så jäkla okunniga om krubbitning att de inte vill ha såna inackorderingar
 
Sv: Byta stall eller stanna kvar?

Om du påtalar att du står för eventuella skador på inredningen (betalar/lagar) orsakade av din häst, så kanske de nya stallägarna inte tycker att det är ett problem.

/V
 
Sv: Byta stall eller stanna kvar?

halvt kl,

ni läste nog lite fort :p,

ts,

jag hade bytt stall, gett det nya stallet en vecka och om hästen börjar krubb bita igen; krypa tillbaka till andra stallet och be om boxen tillbaka. enklast för stallägarna blir ju om du betalar stallhyran för båda stallen under den första veckan, så att din gamla plats finns kvar.

förklara läget för nuvarande stallägaren, avståndet och fodret borde vara rimliga skäl för att de ska förstå att du vill flytta, lika så krubbitningen och att ni vill kunna komma tillbaka om det blir värre i nya.

En vecka? Det är ju ingenting för en lättstressad häst att landa på ett nytt ställe..
Dessutom är det ju inget konstigt alls om hästen börjar krubbita just i början av flytten men det kan gå tillbaka när hästen landat.
 
Sv: Byta stall eller stanna kvar?

Hästen mår sämre av att ha rem än inte och blir mer stressad av att inte kunna krubba därför ska man aldrig ha rem på en krubbis.

Intressant. Nu lärde jag mig ngt nytt. Har träffat på flera personer som har krubbisar och de har alltid haft rem på dom.
 
Sv: Byta stall eller stanna kvar?

Det döljer symptomen men inte probleme, stressen hos hästen finns kvar.
 
Sv: Byta stall eller stanna kvar?

Man trodde förr att det var bättre för hästen, men forskning har visat att det inte är så. Bättre att försöka ge hästen en så stressfri/passande tillvaro som möjligt och sen låta den krubba i de situationer man eventuellt inte klarar av att lösa.
 
Sv: Byta stall eller stanna kvar?

Tack alla, för era svar. Ni har rätt i att det bästa alternativet är att byta stall. Jag kände mig lite självisk när min häst verkade trivas så bra, men jag får hoppas på att han trivs bra i nya stallet också. Om inte, så får jag väl leta vidare efter ett stall som vi båda trivs med :)


Även jag har hört att krubbbitarrem inte är så bra då det blir mer stressande för hästen. Jag testade det för länge sedan, och det blev precis den reaktionen några av er beskrev. Han blev frustrerad och stressad.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 781
Senast: Habina
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 573
Senast: Karamello30
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 180
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 835
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp