Byta jobb / Utbildning...

S

Sudd

Min sambo är fruktansvärt trött på sitt jobb och vill byta och göra någonting helt annat helst. Han jobbar idag som elektriker.
Han är intresserad av trav och har 3 travhästar själv, så drömmen är väl att jobba med hästar.
Men kruxet är ju att vi sitter med stort hus = stora lån så vi är beroende av hans inkomst också, så tjänstledigt utan ersättning för att utbilda sig är inget alternativ.
Men sen undrar man vad det finns för utbildningar inom trav/häst..han skor lite så lite intresserad av hovslagare är han. Men vet inte om hans rygg pallar för det.
Han har bara gått 2-årigt gymnasium...vad kan man få för hjälp med studiemedel eller ersättning om man skulle plugga. Vill helst inte ta några studielån efter som vi har så mycket lån o utgifter ändå.
Ge förslag tack...! :confused:

Sv: Byta jobb / Utbildning...

Han kanske skulle kunna fundera på att ta ett sk "Friår"? Det var en stor artikel om detta i Kvällsposten härom veckan.
Här finns artikeln
Det är inte tillåtet att ta anställning under friåret, men man får ha inkomster från ett eget företag.

Hlsn Helena

Måste ni ha det stora huset och de stora lånen då?

Jag trodde att det var "nödvändigt" med den stora gården och 3 milj i lån.... vilket krävde 200% jobb....

Men så här efteråt kan jag se att det var det ju inte.

Jag är nästan skuldfri nu och bor mkt billigare.

Vilket har gett mig ett helt nytt liv med mycket mer frihet och tid för mina favoritpojkar :love:

Hur man mår och vad man gör och vad man har för relation är så mycket viktigare än hur man bor :idea:

Kanske kan ni dra ner på kostnaderna en period för att maken ska kunna hitta något roligare att göra? Hyra ut huset och bo billigare ett tag om ni inte vill sälja?

Jag tror att det är bara till att vackert ta studielån. Jag omskolar mig nu och det var bara till att ta lån. Jag har också lån på hus, hästtransport osv, men man måste offra lite om man är less på sitt arbete. Jag byter från systemutvecklare som jag tyckte var riktigt trist till slut, men jag tycker inte att någon annan än jag skall ta kostnaderna för att jag har valt fel. En annan sak är om man förlorar sitt jobb, då tycker jag att kan kan få hjälp till omskolning om det inte finns jobb inom det området.
Ledsen att det låter hårt :devil: , men jag tycker att man måste ta ansvar för sina val. Har man stora lån på ett hus, så har man valt ett schysst boende och då får priset betalas på något sätt tex genom att man inte har så stor valfrihet.
Sånt som man inte behöver sluta sitt jobb för är om han läser kvällskursen eller distanskurser. Men då måste man lägga den tiden på det. uppoffringar igen...

Senast ändrad:

På Wången finns det så kallade hästskötar utbildningar. Man kan välja att inrikta sig på körlicens, hovslageri (och förberedande för hippolog ?)
Utbildningen är ett halvår (en termin) och man kan ta studielån.

Tror att det enda förkunskapskravet är ett års häst och körvana.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag känner att jag är alldeles för gammal för att fortfarande inte veta vad jag vill "bli när jag blir stor" (jag är 33 år)...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 079
Senast: starcraft
·
Skola & Jobb Jag har ända sedan jag började jobba på reception för ca 2 år sedan känt att det inte var rätt val, men har velat ge det en chans. Min...
Svar
1
· Visningar
1 185
Senast: Eurydome
·
Skola & Jobb Skulle vilja byta karriär efter många år inom samma yrke. Jag har en universitetetsutbildning men jobbar idag inte inom det utan i ett...
Svar
2
· Visningar
899
Senast: Brandgul
·
Kropp & Själ Använder anonymt nick då ingen i min närhet vet om de här tankarna ännu. Mitt liv är egentligen är egentligen ganska bra men känner mig...
Svar
8
· Visningar
1 003
Senast: chandelier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama