Byta jobb. Men vad göra?

Vill inte jobba som PPL hos oss. Ett otroligt otacksamt arbete som skulle köra slut på mig direkt. Dessutom alldeles för stillasittande.
Kanske skulle kolla med Roslagsbanan ändå. Samma arbetsgivare, aningen bättre lön och jag känner redan folk där.
Jag har en vän som kör Roslagsbanan och trivs toppen med det (trots att hon tidigare körde tvärbanan där hon bor på gångavstånd från depån). Hon ser Roslagsbanan som bästa alternativet i Sthlm gällande spårväg även om jag inte helt vet varför.
 
Hoppar in som tullare här. Beror ju på vilken tjänst inom tullen såklart, men många tjänster är skift i olika form, och på kontroll gäller det definitivt att vara beredd på att möta arga människor. Sen finns det förstås många andra tjänster med, men de kräver ofta att du har någon slags högskoleutbildning alternativt tidigare erfarenhet inom området.

Såg att man sökte utredare, sånt tror jag att jag skulle trivts med. Men att utbilda mig till jurist finns inte på kartan. Så får titta på TV som visar utredningar istället 😆
 
Jag har en vän som kör Roslagsbanan och trivs toppen med det (trots att hon tidigare körde tvärbanan där hon bor på gångavstånd från depån). Hon ser Roslagsbanan som bästa alternativet i Sthlm gällande spårväg även om jag inte helt vet varför.

Är hon nöjd med nya arbetsgivaren? Jag jobbar ju redan under samma och skulle ljuga om jag sade att det var problemfritt. Men vårt avtal med SL är lite galet, kanske annat på spårtrafik.
 
Det är väl civilingenjör, dvs universitetsutbildningen, som kan vara krävande? Men sen finns väl olika KY/YH-utbildningar också där man kan kalla sig ingenjör efteråt, det är ju ingen skyddad titel.
Det mest brutala om man vill plugga matte är elektronik ingenjör. Jag har pluggat elkraft och jag tittade på deras matte och kan inte se skillnaden mellan den och magi för att väcka glömda gudar.
 
Det är väl civilingenjör, dvs universitetsutbildningen, som kan vara krävande? Men sen finns väl olika KY/YH-utbildningar också där man kan kalla sig ingenjör efteråt, det är ju ingen skyddad titel.
det finns väl fler ingenjörutbildningar på universitetsnivå? eller alla kanske är civilingenjör och sedan inriktning?
 
Arlanda, lastare och säkerhetskontroll.

Väldigt varierande tider men vet att det inte är ovanligt att jobba ständig morgon/förmiddag eller tvärt om.

Ingen koll på löneläget.
 
Arlanda, lastare och säkerhetskontroll.

Väldigt varierande tider men vet att det inte är ovanligt att jobba ständig morgon/förmiddag eller tvärt om.

Ingen koll på löneläget.

Har funderat mycket på Arlanda, bor ju nära och det känns som att det är en trygg arbetsplats. Säkerhetskontroll kan jag jobba med, men då inte med människorna direkt.
 
Har funderat mycket på Arlanda, bor ju nära och det känns som att det är en trygg arbetsplats. Säkerhetskontroll kan jag jobba med, men då inte med människorna direkt.
Tänkte också på Arlanda, men gods/logistikdelen. Villkoren och lönerna för dem som jobbar resenärsnära får villkoren inom bussbranschen att likna himmelriket.

Du kan alltså inte tänka dig trafikledare inom buss heller?
 
Jobbar som tågtrafikledare lokalt, det är lägre löner hos oss än på fjärrarna (10-14000 mer på fjädrarna). Vi har runt 36-38k före tillägg. Så ifall du söker dig till fjärren bör du komma upp i önskad lön utan bekymmer, när man är helt färdig. Aspiranten är betald, cirka 8-14 månader lång och sedan ökas lönen. Jag tror att aspiranterna har runt 26-28k+ tillägg nu, knappast lägre iaf.

Klarar man urvalstesterna/sållningen, är det mest troligt så att man senare även klarar utbildningen och testerna.


34 dagars semester, Friskvårdsbidrag, arbetstidsförkortning, ok betald övertid och fri läkar- och sjukvård är lite förmåner iaf. Statligt är ju dessutom tryggt..
 
Tänkte också på Arlanda, men gods/logistikdelen. Villkoren och lönerna för dem som jobbar resenärsnära får villkoren inom bussbranschen att likna himmelriket.

Du kan alltså inte tänka dig trafikledare inom buss heller?

Inte trafikledare. Jag har testat det och blev uttråkad på några månader. Dessutom hamnar man i nått mittläge mellan arbetsgivare och förare och jag skulle aldrig kunna hålla mig på "rätt" sida gränsen. Chaufförerna är alltid viktigast för mig och för arbetsgivaren är de sekundära.
 
Jobbar som tågtrafikledare lokalt, det är lägre löner hos oss än på fjärrarna (10-14000 mer på fjädrarna). Vi har runt 36-38k före tillägg. Så ifall du söker dig till fjärren bör du komma upp i önskad lön utan bekymmer, när man är helt färdig. Aspiranten är betald, cirka 8-14 månader lång och sedan ökas lönen. Jag tror att aspiranterna har runt 26-28k+ tillägg nu, knappast lägre iaf.

Klarar man urvalstesterna/sållningen, är det mest troligt så att man senare även klarar utbildningen och testerna.


34 dagars semester, Friskvårdsbidrag, arbetstidsförkortning, ok betald övertid och fri läkar- och sjukvård är lite förmåner iaf. Statligt är ju dessutom tryggt..

Men ni måste jobba skift, va? Finns ingen möjlighet att ha någorlunda regelbundna arbetstider?
 
Ja, förlåt. Jag missade inte skift... Tog det som önskemål om skift. Då blir det kanske svårt. Jag vet inte om det kan finnas dagtids önskemål inom de större verksamheterna. Lokalt kör man absolut rullande skift, däremot brukar det inte vara ett bekymmer att få slippa nätter med läkarintyg. Men skift i någon form lär det bli, även om jag tror att man kan påverka schemat en del som klar, genom att prata med bemanningen gällande önskemål. Dock såklart lite osäkra villkor.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 038
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag har ända sedan jag började jobba på reception för ca 2 år sedan känt att det inte var rätt val, men har velat ge det en chans. Min...
Svar
1
· Visningar
1 183
Senast: Eurydome
·
Skola & Jobb Som en del utav er vet om så tittar jag lite efter nya jobb, och hade en tråd för inte så länge sedan om löneanspråk. Efter lite...
Svar
14
· Visningar
1 722
Senast: kolblakkur
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 606

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp