Tågtrafikledare?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är många bra förmåner att jobba statligt, en lönen ligger ofta lite lägre än motsvarande privata jobb. Men jag har 31 dagar semester (får 35 efter 40), flextid, friskvårdstimme osv.Vill man jobba statligt? De sägs ha bra förmåner, men hur ligger lönerna?
Tågtrafikledare?
Det är många bra förmåner att jobba statligt, en lönen ligger ofta lite lägre än motsvarande privata jobb. Men jag har 31 dagar semester (får 35 efter 40), flextid, friskvårdstimme osv.
Tågvärd? Om du gillar trafik men inte körandet? Jag reste väldigt mycket med tåg för några år sedan (1-2 långpendlingar/vecka) och det verkade roligt tycker jag, det var också vad som kändes som en ganska stabil grupp människor som jobbade, dvs att folk stannar kvar på jobbet för att man trivs. Men det är ju en del människokännare och risk för klagande resenärer
Det beror på vilken typ av tjänst. Maila och begär ut vad dom tjänar på dom tjänster du är intresserad av.Undrar bara hur mycket lägre. Jag kan inte gå ner i lön känner jag.
Det beror på vilken typ av tjänst. Maila och begär ut vad dom tjänar på dom tjänster du är intresserad av.
Jag föreslår att du kollar upp hur lönerna ligger i "din" bransch. @Unafraid har redan lyft fördelarna med att jobba statligt. Om lönerna kan jag flika in att det beror på vilken bransch man kommer ifrån. I min egen (kulturmiljö/arkeologi) ligger många statliga tjänster klart över (väldigt mycket över) vad du får som privatanställd. Så statlig tjänst behöver inte innebära dålig lön.Vill man jobba statligt? De sägs ha bra förmåner, men hur ligger lönerna?
Generellt ska väl staten inte vara löneledande, men jag tycker inte att det allmänt skulle vara så dåliga löner att det skulle avskräcka på något sätt. Och det är precis som i det privata stora variationer mellan olika branscher och yrkeskategorier. Och som andra skrivit, det är lätt att ta reda på exakt vad som gäller för den tjänst man är intresserad av då allt är offentligt.Vill man jobba statligt? De sägs ha bra förmåner, men hur ligger lönerna?
I min bransch medJag föreslår att du kollar upp hur lönerna ligger i "din" bransch. @Unafraid har redan lyft fördelarna med att jobba statligt. Om lönerna kan jag flika in att det beror på vilken bransch man kommer ifrån. I min egen (kulturmiljö/arkeologi) ligger många statliga tjänster klart över (väldigt mycket över) vad du får som privatanställd. Så statlig tjänst behöver inte innebära dålig lön.
Tänkte inte långtradare, mera att köra styckegods och liknande.Nej, det blir ju samma som att köra buss.
Kan logistiker inom transport vara något, @MissFideli ?
Tänkte inte långtradare, mera att köra styckegods och liknande.
Jag föreslår att du kollar upp hur lönerna ligger i "din" bransch. @Unafraid har redan lyft fördelarna med att jobba statligt. Om lönerna kan jag flika in att det beror på vilken bransch man kommer ifrån. I min egen (kulturmiljö/arkeologi) ligger många statliga tjänster klart över (väldigt mycket över) vad du får som privatanställd. Så statlig tjänst behöver inte innebära dålig lön.
Just skift/oregelbundna arbetstider känns som en gemensam nämnare för väldigt många yrken inom trafiken, det mesta som jag kommer på innebär att en lär vara beredd på det.. Annars hade jag tänkt föreslå personalledare/personalplanering inom just kollektivtrafik. (Min mor har jobbat med det i större delen av mitt liv. Människor men inte resenärer, planering och problemlösning.) Eller tågtrafikledare, som redan föreslagits.
Som lokförare kan du också jobba med rangering på järnvägen, parallellt med att köra tåg (åtminstone vet jag att det är en möjlighet på Roslagsbanan). Variation, planering och problemlösning. Ungefär samma arbetstider som förarna. (En tjänst som jag själv gärna haft, men jag bor inte i Stockholm längre och har i dagsläget inga planer på att flytta tillbaka..)
Plugga till någon slags ingenjör. det är inte så svårt som folk tror.
Hoppar in som tullare här. Beror ju på vilken tjänst inom tullen såklart, men många tjänster är skift i olika form, och på kontroll gäller det definitivt att vara beredd på att möta arga människor. Sen finns det förstås många andra tjänster med, men de kräver ofta att du har någon slags högskoleutbildning alternativt tidigare erfarenhet inom området.Tullen?