Byta hingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare SunviewStar
  • Startdatum Startdatum
S

SunviewStar

Jag har ett sto vars föl precis dött (dödfött? Veterinären tror att allt bara var ren otur). Nu funderar vi på att betäcka igen. Borde jag byta hingst?

Sv: Byta hingst?

Hingsten har nog ingen betydelse. Det du ska kolla är om stoet var smittat av abortvirus.

Hur kollar man upp det? Hon fölade på beräknat datum och inget ser konstigt ut, stoet mår förstås bra

Antingen så obduceras fölungen eller så tror jag att du kan skicka moderkakan på analys.

Prata med din veterinär.

Ok. Vill gärna ha fler svar, från ursprungsfrågan, undrar om jag borde byta hingst.

Hingsten påverkar som sagt inte. Så varför skulle det göra ngn skillnad,

Det finns naturligtvis andra skäl till att byta hingst, men att fölet är döfött är ingen anledning

Jaadu....vi råkade ut för samma sak för ca 8-9 år sedan. Ett halvblodssto som fölade/kastade ca 3 veckor för tidigt. Dödfödd.....

Prover togs som inte visade på något avvikande, varken smittor eller missbildningar. Vet (Ultuna) sa att sådant händer tyvärr då och då att fölningar slutar så där - utan anledning. Men hon sa en intressant sak som jag ångrar att jag inte fördjupade mig i då. Hon sa att pappan till vårt föl hade (det året) varit överrepresenterad i antalet oförklarliga kastningar i sent stadium av dräktigheten.

Förnuftet säger att hingsten borde ha NOLL med saken att göra men man vet aldrig känns det som.....
Vi betäckte aldrig om med hingsten.......han var/är godkänd men det spelar ingen roll vem han är.....

Lite förvånande svar, med tanke på vad jag läst i böcker om att det även kan bero på hingsten. Får väl ta och plocka fram det igen imorgon och läsa vad det står.

Jo, förresten, vad bör jag göra för undersökningar på henne innan hon betäcks igen? Och finns det några fördelar med att vänta ett år (kan då nämna att hon är 16 år nu, bra att veta kanske. Har haft ett föl innan hon var fem också)?
Veterinären har inte tyckt att det är någon mening att komma ut nu. Eftersom att de antagligen inte kan se varför det hänt, tror bara det var ren otur av något slag, och eftersom stoet mår prima.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
684
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka