Byta häst till redan anmäld tävling

Woossan

Trådstartare
Igår hittade jag min ena häst i hagen med svullet ben, förmodligen en sparkskada. Veterinären har varit här idag och kollat och skrivit ut Hippotrim. Nu till problemet. Jag har anmält oss till en lättklasstävling 28:e/29:e Augusti och nu kan vi så klart inte vara med. Ett veterinärintyg skulle enligt den vet. jag hade ute idag kosta runt 200-300kr och om man har ett sådant så får man tillbaka 80% av anmälningsavgifter som är 300 kr. Vilket skämt!

Nu har jag tur som har en annan häst som jag kan tävla men då måste jag ev. betala en ny anmälningsavgift och dessutom till det dubbla eftersom anmälningstiden redan har gått ut. Som fattig föräldraledig känns det inte som att det är så aktuellt särskilt med vet.kostnader som väntar.

I våras var det det omvända senariot, den hästen som är frisk nu skulle jag tävla och fick byta häst (eftersom arrangören ändå inte skrivit startlistorna) utan extra betalning och vet.intyg, detta var dock den föreningen som jag är skriven i, denna gången ska jag tävla hos en annan förening.

Är det någon annan som fått göra så, byta häst utan att betala dubbel avgift?

Sv: Byta häst till redan anmäld tävling

maila klubben och fråga, har inte anmälningstiden gått ut så brukar man ha rätt att byta annars är det olika från klubb till klubb.

jag var tvungen att sttryka mig från avelsbedömning och då fick jag välja på att få 50% av pengarna tillbaka eller bedömma hästen vid ett senare tillfälle utan kostnad.

Men maila och kolla de vill säkert hellre att du byter häst än att de får betala tillbaka anmälningsavgiften.

Att byta häst i den gren man anmält sig till brukar inte medföra några större problem, kontakta föreningen så är jag ganska säker på att de ordnar det åt dig.

Att bara byta häst brukar nästan aldrig vara några problem.. tror det bara är för dig att kontakta den som tar emot anmälningar och skriver startlistor till tävlingen

Jag har mailat och ringt klubben. Om jag skulle få byta häst berodde på om någon tidigare fått göra så och om någon blivit nekad så skulle jag också bli det. Hon som har hand om anmälningarna skulle kolla med de andra som arrangerar tävlingen. Sista anmälningsdag var för en vecka sedan. Jag trodde så klart inte att det skulle vara något problem att byta häst men "klubben" lät inte så positiva till det, därav anledningen till tråden.

Det kan inte ha någon betydelse för dem, du är ju redan anmäld förutsatt att du byter häst inom samma gren.

Jag vill tävla i samma grenar men helst byta varv.

Och det kan ge problem om de redan har skickat program för tryckning.

Och det kan ge problem om de redan har skickat program för tryckning.

Fast i programmet brukar det ju vara preliminära startlistor, sker ofta en del ändringar från dessa tycker jag. Tycker det är självklart att man ska kunna få byta, det är ju trots allt levande djur vi tävlar med och allting kan hända!

Ja men inte varv, vi tillät byte av häst men inte varv.

Okej, i min klubb har jag bestämt för mig att man får byta både varv och häst (och klass). Det är bra service tycker jag, men så får vi ju ofta höra att vi är bra på arrangera tävlingar också! ;)

Det fick den här klubben också, men har man 120 startande ekipage och programmen är ivägskickade för tryck och man dessutom vet att vissa ekipage rider flera än en häst så är det logiskt att sätta gränsen någonstans. Men jag tycker att det är fullt ok att byta häst, inkräktar ju inte för någon.

Så klart att jag kommer att vara med även om jag "bara" får byta häst men än så länge vet jag inte ens om jag får göra det. Måste ringa och böna o be lite till imorgon.

Nu är det klart! Jag fick göra en helt ny anmälan välja varv och allt. Superkul så klart! Men nu är den nya hästen hellustig. Ville inte tölta och gick orent i trav härrom dagen. Låter honom vila i några dagar + lite massage på några spända muskler som jag hittade och hoppas att det bara är det som spökar. Det kanske inte är meningen att jag ska tävla?!

Liknande trådar

Körning I senaste Ridsport finns en artikel om körningen. Det är Christer Pålsson som reagerar på bristen av utveckling inom körningen. Han har...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
17 597

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka