Byta grovfoder snabbt

Sv: Byta grovfoder snabbt

Så just när man inte har något val alls, så behöver folk inte ligga och gråta av skräck på nätterna, dvs finns ingen anledning skrämma upp heller.

Detta är en viktig aspekt. Visst kunde det vara bra att successivt byta grovfoder men för friska hästar som lever mest på grovfoder är det inte ett big deal.

Och på större stuterier med lösdrift och fri tillgång är det en fullständig omöjlighet att ha successiva grovfoderbyten. Hur skulle det gå till?

Däremot är det förståss jätteviktigt att inte ge höga proteinkoncentrat eller stärkelsegivor utan successiv tillvänjning.

HH

Jag förstår ärligt inte talat hur så många i denna debatt kan förespråka att hastigt grovfoderbyte inte är speciellt farlig ! Sen när började grovfoder inte räknas som ett fodermedel och sen när ansåg en del att boven är kraftfodret ? Alltså, att dett skulle vara så mycket värre att hastigt byta kraftfoder än att hastigt byta ett höparti till ett annat eller att hastigt slänga ut hästen på grönbete ??

Att hastigt göra en förändring i hästens foderstat är ju förenat med risker, dit räknas även grovfoderbyte.

Jag har definitivt förstått det som att riskerna med att ändra ett kraftfoder är betydligt större än riskerna med att byta grovfoder. Om man hastigt ökar mängden kraftfoder så är risken stor att proteinerna och stärkelsen inte hinner brytas ner i tunntarmen utan rinner vidare till grovtarmen. Där är de då lätt åtkomliga för de bakterier som finns där och risken för att det blir en feljäsning så att hela tarmbalansen slås ut är då ganska stor. Detta med stärkelse som landar i grovtarmen är en av möjliga orsaker till fång. För mkt "kraftfoderproteiner" i grovtarmen ger också störningar som kan ge allvarliga sjukdomar.

Jag tycker inte alls att det går att säga att det är samma sak och därmed att riskerna är lika stora. jag förstår inte det resonemanget.

Jag blev också tvungen att byta rakt av från mögliga höbalar (vintern för ett par år sedan när många fick sitt hö förstört) till bra ensilage. Min häst hade haft fång ett par månader tidigare. Men det var inte annat att göra. Hon klarade det utan problem.
Vi ger ensilage till våra hästar. Jag byter alltid från en bal till en annan.Men fånghästen får ung halva grovfodergivan som lusern och lite betfor (och ev en del halm). Så för henne räknar jag med att bytet inte blir så plötsligt.

Nu säger ju inte en enda häst någonting alls. Jag vill bara förtydliga hur jag resonerar.

Fång är en rubbning av tarmfloran och det kan omöjligt utlösas av skoning eller transporter.

Jo det kan det eftersom det orsakar stress som påverkar magen och på det sättet utlöser fång. Jag är inte ensam om den teorin. Bla Ove Wattle som arbetar på SLU och forskar om bla fång är inne på det spåret. Dvs att det inte är bara behöver vara en sak som orskar fånget utan även många små tillsammans som utgör en stor belastning för kroppen.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Givetvis orsakas fång inte bara av en sak. Men vad pratar vi om egentligen ? Är det inte utfodringsrelaterad fång ?

Jag tycker inte alls att det går att säga att det är samma sak och därmed att riskerna är lika stora. jag förstår inte det resonemanget.

Mailsvar från Ove Wattle Slu: Allt byte av foder, oavsett om det är kraftfoder eller ett nytt hö, är en riskfaktor och kräver 3 veckors invänjning.

Ok med risk för att vara aningen envis så undrar jag fortfarande hur man kan mena att det är samma risk för grovfoder som för kraftfoder.

Det är kanske bara att konstatera att alla inte tycker eller tror likadant av olika anledningar. Du har inte lyckats överbevisa mig med ditt svar. I så fall vill jag nog ha ngn sorts respons på mina argument. Annars blir diskussionen ganska meningslös.

Senast ändrad:

Ok med risk för att vara aningen envis så undrar jag fortfarande hur man kan mena att det är samma risk för grovfoder som för kraftfoder.

Du får väl ringa och fråga honom. Gå direkt på källan i fall du är så tveksam.

Varför skulle jag göra det?
Du behöver inte övertyga mig. Jag är nöjd med de svar som finns i denna tråd.
Det är nog bara att inse att alla som är väl insatta i detta inte tycker likadant. Jag väljer vem jag vill tro på. Det kan alla andra också göra.

Givetvis orsakas fång inte bara av en sak. Men vad pratar vi om egentligen ? Är det inte utfodringsrelaterad fång ?

Nu hänger jag inte med riktigt. Om du tex transporterar hästen och skor den samma dag så kanske det är mindre bra att göra ett foderbyte just den dagen. Risken är att magen inte är 100%. Har man då otur så kanske just foderbytet är det som gör att fången utlöses.

För min del är det inte så ovlanligt att jag tex transporterar hästen och skor den samma dag (åker till hovslagarens smedja).

Sen är det ju så att olika hästar är olika känsliga. Har man en häst som man vet har problem med magen så skall man alltid vara mer försiktig vid alla förändringar och försöka bara belasta kroppen med en sak åt gången.

Sen är det självklart inte bra att göra hastiga grovfoderbyten, det kan sluta illa. Men ibland så är man så illa tvungen tex om höt börjat mögla. Jag själv försöker alltid minimera grovdfoderbytena så mycket som möjligt och när jag byter så försöker jag minst ha 2 veckor i invänjning.

Mvh

Tora

Men det är väl stor skillnad på personligt tyckande och vad som studerats/forskats fram ? Det har aldrig varit riskfritt med ett foderbyte överhuvudtaget, att då grovfoder skulle uteslutas som rätt så riskfritt är väl lite konstigt. Känner du alls inga hästar som fått fång av grovfoderbyten ? Jag gör det, några stycken.

*Vet att detta inte är riktat till mig men svarar ändå*

Jag skulle absolut inte säga att det är riskfritt med häftiga grovfoderbyten, utan snarare att risken är bra mindre än med kraftfoder.

Dock om är tvungen att göra ett häftigt grovfoderbyte så ger jag alltid någon form av mag/tarm preparat i två-tre veckor.

Det är sällan som man måste göra ett häftigt kraftfoderbyte medan det tyvärr händer att man måste göra ett häftigt grovfoderbyte.

Vid häftiga grovfoderbyten så är jag dock mer orolig för kolik än för fång (om hästen inte har haft en fånghistoria).

Mvh

Tora

Det finns forskning angående grovfoderbyten. Inte som säger att de är riskfritt, men det har ingen mer än du försökt påstå att det sagts. Men som talar om både att och varför det är mindre risk än med kraftfoder.

Så den som jag ser i den här tråden som har personligt tyckande framför fakta just nu är faktiskt du?

Det finns forskning angående grovfoderbyten. Inte som säger att de är riskfritt, men det har ingen mer än du försökt påstå att det sagts. Men som talar om både att och varför det är mindre risk än med kraftfoder.

Så den som jag ser i den här tråden som har personligt tyckande framför fakta just nu är faktiskt du?

Nu förstår jag inte alls vad du menar. Jag har inte sagt att det är helt riskfritt. jag har tråden igenom hävdat samma sak ett antal ggr. Kopierar här in en del av det jag har skrivit.
trpdfrågan var från början om det var lika farligt att byta från grovfoder till kraftfoder. Jag har svarat för den gnm att jämföra vad som händer om man plötsligt byter kraftfoder med om man byter grovfoder. det är inte ngt jag har hittat på utan som jag har läst i olika böcker. Sedan har jag dragit en slutsats av den jämförelsen att det då inte är lika farligt. Det är möjligt att man kan se den som personligt tyckande även om jag i stort sett har framhållit just det du själv gör i citatet ovan.

Jag har förstått det som att det inte alls är lika känsligt att byta mellan olika grovfoder. När man ändrar kraftfoder måste det ske långsamt.
Sedan finns det antagligen hästar som är extra känsliga.

Om man byter grovfoder så är det inte frågan om att ett kraftfoder kan rinna över och ställa till med problem. Därför är det inte lika känsligt.

Jag har definitivt förstått det som att riskerna med att ändra ett kraftfoder är betydligt större än riskerna med att byta grovfoder. Om man hastigt ökar mängden kraftfoder så är risken stor att proteinerna och stärkelsen inte hinner brytas ner i tunntarmen utan rinner vidare till grovtarmen. Där är de då lätt åtkomliga för de bakterier som finns där och risken för att det blir en feljäsning så att hela tarmbalansen slås ut är då ganska stor. Detta med stärkelse som landar i grovtarmen är en av möjliga orsaker till fång. För mkt "kraftfoderproteiner" i grovtarmen ger också störningar som kan ge allvarliga sjukdomar.

Om man nu ska hålla på med detta mitt i julstöket. Nu brände jag nästan den stekta sillen.

Senast ändrad:

Ta fram dessa fakta då. Jag frågade åtminstone på Slu, vart har du din fakta ?

SLU, men från de som gör studier på just det.

• En del av de störningar (exv lös träck, prestationsnedsättning) som rapporteras från hästägare och tränare verkar i många fall sammanfalla med ett foderbyte. Hos hästar som utfodrats på underhållsnivå ledde ett abrupt foderbyte mellan ett ensilage med ett behovsanpassat råproteininnehåll och ett högproteinensilage till små förändringar i grovtarmsmiljön under det första dygnet. Efter tre veckor på högproteinfodret syntes en liten sänkning av pH (0,2) men fortfarande inga andra störrre förändringar i grovtarmsmiljön. Inte heller träckens konsistens hade förändrats. Ett foderbyte av den här karaktären innebär sålunda ganska små förändringar för grovtarmsmiljö hos hästar med ett grovfoderintag på ca 1-1,5 kg ts /100 kg och dag. Hos hästar med högre intag (>2 kg ts/100 kg och dag) ledde dock foderbytet både akut (inom 48 timmar) och långsiktigt (3 veckor) till förändringar såsom mer vatten och kväve i träcken.

• Ett abrupt foderbyte från hö till ensilage eller hösilage som skördats på exakt samma vall vid samma tidpunkt har inte visat sig ge några större förändringar i den mikrobiella floran under det första dygnet hos underhållsutfodrade hästar (ett ts-intag på 1-1,5 kg ts/100 kg vikt). Hur hästar på ett större foderintag påverkas är ännu ej studerat.

http://hippocampus.slu.se/aktuellt/arkiv.cfm?PageAction=lasmer&arkiv=1&Aktuellt_id=262

Och lite mer detaljerat:

Resultaten visar att ett abrupt foderbyte
mellan ensilage med olika råproteininnehåll, för hästar i vila på
underhållsfoderstat, gav en mindre förändring i antalet bakterier i
tjocktarmen det första dygnet. Under de följande tre veckorna ökade
koncentrationen av kortkedjiga fettsyror och pH minskade på HPfoderstaten,
men inga andra större förändringar i sammansättning och
aktivitet i ekosystemet i tjocktarmen eller vattenhalt i träcken observerades.

Resultaten tyder på att, för hästar i vila på underhållsfoderstat,
ett abrupt foderbyte från hö till hösilage eller ensilage inte innebar några
större förändringar i ekosystemet i tjocktarmen det första dygnet. Under de
följande tre veckorna ökade vattenhalten i tjocktarm och träck något och det
skedde förändringar i antalet laktobaciller och streptokocker i tjocktarmen.
De bakteriella förändringarna blir svårtolkade när inga förändringar i kortkedjiga fettsyror och pH observerades och detta behöver därför
undersökas ytterligare.

http://diss-epsilon.slu.se/archive/0...g_nr_08.68.pdf

Så, ingen har fortfarande sagt det är helt ofarligt, men risken är mindre än när du hastigt gör grovfoderförändringar (där det ju blir rejäla förändringar). Och *tjat* alltid helst byta över tid, men har man inga val så är det mindre

Så jag vidhåller min åsikt jag haft hela tiden. Alltid byta över sucesivt om möjligt, men risken är mycket mindre med hastigt grovfoderbyte än hastigt kraftfoderbyte/förändring. Oftast är det inga problem byta grovfoder snabbt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 079
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar