Byta grovfoder snabbt

Sv: Byta grovfoder snabbt

Eftersom jag själv inte tycker om när ngn påstår ngt utan att kunna visa det så länkar jag till en annan tråd som handlar om nästan samma sak.

Vadå påstår och påstår ? Hur svårt är det att förstå att ett hastigt foderbyte kan ge problem ? Då spelar det väl ingen som helst roll vad som skapar mest problem då båda gör det ? Samma sak kan hända på ett bete. Du slänger knappast ut en häst från ena dagen till en annan på bete utan invänjning. Men ok, ring upp C. Planck då och fråga om du inte ids läsa böcker.

Hastiga foderbyten vad än man hastar över till kan ge fång. Är det en nyhet för dig eller ? Tycker INTE du ska rycka på axlarna åt ett propblem som faktiskt finns....och heller inte påstå att det gör inte så mycket.

Vadå påstår och påstår ? Hur svårt är det att förstå att ett hastigt foderbyte kan ge problem ? Då spelar det väl ingen som helst roll vad som skapar mest problem då båda gör det ? Samma sak kan hända på ett bete. Du slänger knappast ut en häst från ena dagen till en annan på bete utan invänjning. Men ok, ring upp C. Planck då och fråga om du inte ids läsa böcker.

Hastiga foderbyten vad än man hastar över till kan ge fång. Är det en nyhet för dig eller ? Tycker INTE du ska rycka på axlarna åt ett propblem som faktiskt finns....och heller inte påstå att det gör inte så mycket.

Jag menade inte just dig utan alla som påstår ngt i största allmänhet. Men jag förstår inte varför du reagerar så våldsamt. Jag har fört fram sakliga argument för hur jag resonerar.

Jag menar att jag tror inte att det är lika farligt att byta mellan grovfoder som mellan kraftfoder och förklarat varför. Jag har också skrivit att vissa hästar kan vara mer känsliga än andra. Med detta menade jag just de hästar som lätt kan få fång.

Tråden handlar om byte mellan grovfoder under denna tiden på året och inte om att släppa hästar på bete. Jag har inte påstått att det är ofarligt att släppa hästar plötsligt på bete. Var har jag skrivit det någonstans?

Jag anser inte alls att jag rycker på axlarna åt ett problem utan snarare att man kanske gör ett problem betydligt större än vad det behöver vara.

Varför tror du att jag inte orkar läsa böcker? Hur kan du veta vilka böcker jag har läst? Tror du kanske att jag bara har hittat på det jag skrivit i tråden själv helt utan några förkunskaper i ämnet? Det kanske är så man ska göra. Men det är jag inte intresserad av.

Jag har en fånghäst själv.

Senast ändrad:

(Har ej läst tråden ska tilläggas, svarar på första)

14 dagar är den minsta tidsperiod jag alltid använder då man byter foder. Oavsett grov- eller kraftfoder. Detta har jag lärt mig på kurs i foderlära samt av att äga och sköta om kolikhästar.
Jag tar inga risker, blir det ett krisläge så får man se till att blanda så länge det är möjligt men helst ska man vara ute i så god tid att man har 14 dagar på sig.

Om man byter kraftfoder ska det ju ske successivt men är det lika farligt att byta grovfoder från en dag till en annan?

Får hem en ny häst på måndag och funderar på om/hur hästen kan drabbas av ett sådant abrupt foderbyte. Har bara fått hem hästar på sommaren innan och det kanske är samma sak eftersom det är samma sak där när man byter från ett bete till ett annat?

Något jag tog med mig från en föreläsning för ca en månad sen är att;

• Vid övergång mellan olika grovfoder med samma komposition är 1 vecka lämpligt.
  • Vid övergång mellan foder med mycket olika sammansättning är 3-5 veckors övergång lämpligt.

Kolhydratmängd och fiberkomposition påverkar hästarna mest.
Någon nämnde att grovfodrets torrsubstans var viktig vid hur lång övegång som behövs. Vad jag har lärt mig är alltså inte det fallet utan en relativt snabb övergång kan göras mellan tex hö och ensilage om de är tagna på samma vall om vallen inte har stora variationer.
Hoppas detta hjälpte något. :)

Tack, där kom det, kolhydraterna. Läste en studie för ett tag sen om att det var de som var det avgörande vid grovfoderbyten. Kom bara inte på vad det hette (kolhydrater).

Men tydligen så med samma kolhydratmängd och samma komposition så, kunde man snudd på flaxa hur som helst med byten utan att de kunde finna någon reaktrion i magtarmbalansen.

Dock ska man ju ändå alltid försöka byta över tid, man vet ju inte om man har en av de extrakänsliga eller ej.

Om du vill vara på den säkra sidan kan du ge något förebyggande, kanske något "magpulver" (Krafft, eller något) eller bakjäst. Någon vecka så magen håller sig stabil.

Min nya häst regarade lite på grovfoderbytet. Men vårat hö är väldigt rikt på protein och det kanske inte hans förra hö var så det kan ligga däri också. Han blev normal direkt när jag gav honom bakjäst som jag fått tips om tidigare här på buke. ½ pkt dag i en vecka.

Annars har jag faktiskt heller aldrig märkt något på någon häst, om man bytt grovfoder rakt av. Har tom. bytt från hö till hösilage rätt av utan att någon häst regarerade. Ska sägas att det var ett väldigt torrt silage.

Senast ändrad av en moderator:

Vi har de senaste 20 åren bytt grovfoder upp till en gång i veckan. Vi har en stor besättning och tar hem en last varje fredag. Ibland från den ena vallen ibland från den andra eller den tredje beroende på hur traktorföraren smidigast kan lasta. Vi har aldrig säger aldrig haft ett problem relaterat till detta foderbyte. Men om jag hade haft en korsförlamningshäst eller en fångbenägen skulle jag vara försiktig med just dessa.

Nu äter de flesta av våra enbart grovfoder och har alltså en upparbetad god tarmflora. Hästar som står på hög koncentratgiva är sannolikt känsligare även för grovfoderbyten. HH

Jag har bytt från hö till blött silage pang poff (höet möglade på skullen, fanns inga val) - ingen reaktion, det ena var en fånghäst dessutom.

Sen har jag bytt från silage (blött) till hö och sen efter 1 - 2 veckor bytt till silage igen. Ingen reaktion.

Värsta svepet var nog mitt sto. Hon gick på bete och åt silage, åkte in på klinik och stod på box där i två veckor. Pang poff från bete till hö. Sen åkte hon från kliniken efter 2 veckor till ett konvalescentstall där hon pang poff gick från hö till silage (blött) och dagtidsbete. Sen efter en vecka där kom hon hem och gick pang poff ut på mitt monsterbete och åt hö inne.

Magen darrade inte ens, men där hade jag förväntat mig en mild magtarmstörning iaf. Jag försökte undvika alla byten, men kliniken vägrade låta mig lämna med foder när hon las in. Och sen vägrade de skicka med sitt foder när hon åkte till konvalescentstallet från kliniken..

Kom på att samma stackars häst åkte på en liknande bytescirkus en annan gång.

Silage + bete hemma -> Kliniken och hö -> Hem och turbobete hemma -> seminstationen och silage -> hem till turbobete. Dock över något längre tid, en dryg månad.

Arabherrn gick från hö hemma -> abrupt blött silage hemma (då när det möglade) -> kliniken och klinikhö -> Hemma och blött silage -> Kliniken och klinikhö. Inom loppet av två veckor.

Så som sagt, jag blandar gärna om det går, men oroar mig inte om det inte går.

*knapplån*

Oftast så går det ju bra när man byter grovfoder rakt av. Men jag har också varit med om motsattsen. Dvs hästar som har fått kolik när man bytt från ett höparti till ett annat rakt av.

Problemet är att man oftast aldrig från början vet vilka individer som kommer att reagera. Av kanske 100 hästar så har det bara varit två som har fått problem vid hastiga grovfoderbyte. De har aldrig vare sig före eller efter visat att de skulle ha speciellt känsliga magar av något slag. Kanske är det dagsformen som avgör till stor del hur hästen reagerar.

Sen när det kommer till fång och hastiga grovfoderbyten så är min egen personliga erfarenhet att det är en anledning av många andra på kort tid som gör att hästen får fång. Tex skoning, transportering och grovfoderbyte samma dag.

Mvh

Tora

Glömde skriva att om man har hästar som tränar/tävlar hårt så kan man få en formsvacka om man gör ett hastigt grovfoderbyte. Tror inte man märker av det om man bara tränar/tävlar på lätt nivå. Men tex trav, galopp, fältävlan och distans hästar kan vara känsliga.

Mvh

Tora

Fång är en rubbning av tarmfloran och det kan omöjligt utlösas av skoning eller transporter.

KL

Jo, sagt det förr men kan inte upprepas nog (jag såg ditt knapplån så ta det inte riktat mot dig) att det ÄR dumt att chansa, för man aldrig vet om ens individ är den där känsliga sorten, förrän det är försent.

Men om man är i ett läge där det inte är möjligt att ha en övergång enligt skolboken så behöver man inte gråta av skräck på nätterna för OFTAST går det bra.

Och som liten spinoff, när mina hamnar på klinik, seminstation eller liknande så är jag NOGA med att kolla upp kraftfodret. Förvånar mig stort att en mkt stor klinik inte ens FRÅGADE vad hästen ätit för kraftfoder. Eller nej, med mina erf is tort förvånar de väl inte, men..

Min 'vanliga' klinik har varje gång tyckt att 'det och det i kraftfoderväg', blir det bra. Och jag har sagt ja eller nej, och rått dem om mängden. För där kan ju ett byte rakt av ge enorma konsekvenser. Där är dock klinikerna mer välvilligt inställda till eget foder och/eller egna synpunkter.

Jag förstår ärligt inte talat hur så många i denna debatt kan förespråka att hastigt grovfoderbyte inte är speciellt farlig ! Sen när började grovfoder inte räknas som ett fodermedel och sen när ansåg en del att boven är kraftfodret ? Alltså, att dett skulle vara så mycket värre att hastigt byta kraftfoder än att hastigt byta ett höparti till ett annat eller att hastigt slänga ut hästen på grönbete ??

Att hastigt göra en förändring i hästens foderstat är ju förenat med risker, dit räknas även grovfoderbyte.

Fång är en rubbning av tarmfloran och det kan omöjligt utlösas av skoning eller transporter.

EN häst som stressas av skoning, transport, klinikbesök etc, får stressmage och är mer lättstörd i magtarmfloran, så stressa först så det kommer ur balans, och dra sen på ett foderbyte och jo du har större risk för fång.

Dock är det ju alltid störningen av magtarmfloran som är utlösande, men det är ju lättare att störa en redan störd häst sas.

Ingen har förnekat risken med grovfderbyte, men däremot påtalat att den är MINDRE än för kraftfoderbyten. Och att OM man MÅSTE Byta tvärt av grovfoder går det OFTAST bra.

Ingen har förnekat det är en risk, ingen har rek att byta grovfoder rakt av om man har annat val. Men finns ingen risk folk ska lida av hysterisk oro för att de inte har något sätt att få en smidig grovfoderövergång när de t ex köper häst, ställer på klinik etc.

kl
Jag blev tvungen att göra ett tvärt grovfoderbyte för 2 veckor sedan pga allt hö i stallet var mögligt...:crazy:
Ingen reaktion på hästarna (3 st), inte ens på min herre som är en maghäst. Ökade under en vecka hans Profeed (för magen) till full dos, sedan drog jag ner till underhållsdosen igen.

Nu tänkte jag på en sak i taget. Knappast transport, hovslagare och foderbyte inom loppet av några timmar.

Jag tycker man ska akta sig för att poängtera att risken skulle vara mindre med grovfoderbyte. För det finns dom som då läser mellan raderna.

Fast det finns de som läser mellan raderna åt andra hållet med, och får magsår och är helt förstörda över hur de ska orna det när hästen ska på klinik eller de köpt en häst och får med en höbal om 10 kg liksom.

För även om det vid mina två senaste hästköp utan uppmaning skickats med foder och foderstat, så räcker inte en höbal till att vettigt fasa ut över 2 veckor, inte heller ett par säckar silage. Och nu har jag inte frågat, men ställer mig aningens tveksam att de skulle velat skicka med 200 kg foder, eller ens sälja 200 kg foder, i fråga om silage håller det sig inte ens.

Så just när man inte har något val alls, så behöver folk inte ligga och gråta av skräck på nätterna, dvs finns ingen anledning skrämma upp heller.

Utan, alltid alltid byta över tid om man har möjlighet, och försöka skapa möjligheten. Men om man inte kan, så visar BÅDE erfarenheter OCH studier att det i de allra allra flesta fall går bra att byta grovfoder tvärt av. Kraftfoder är en mycket högre risk.

Och jag anser du överdriver faran, och ser nte till vilken nytta förutom skrämma upp folk. Det finns ju FAKTA som just visar att risken ÄR mindre med grovfoderbyte än kraftfoderbyte.

Sen så förekommer väl rätt ofta just transport, klinikbesök och foderbyte samma dag för många hästar, i samband med försäljning (min t ex åkte från sitt stall, till kliniken, veterinärbesiktades, och åkte från kliniken hem till mig, där han SJÄLV bytte foder rakt av genom att vägra äta av sin medskickade höbal och istället bara välja mitt hösilage). Det går oftast finfint det med (jag brukar dock ge nykomlingar magtarmbalans första veckan oavsett, men innan jag började med det gick det lika bra, men föredrar både livrem och hängslen)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 079
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar