Byta grovfoder snabbt

hermulen

Trådstartare
Om man byter kraftfoder ska det ju ske successivt men är det lika farligt att byta grovfoder från en dag till en annan?

Får hem en ny häst på måndag och funderar på om/hur hästen kan drabbas av ett sådant abrupt foderbyte. Har bara fått hem hästar på sommaren innan och det kanske är samma sak eftersom det är samma sak där när man byter från ett bete till ett annat?

Sv: Byta grovfoder snabbt

jag sitter i samma sits. Om några veckor måste vi tyvärr skaffa ny leverantör då nuvarande får slut på balar. Pratade med ny (nygammal egentligen) som är mycket foderkunnig och han sa att så länge TS motsvarar varandra skall det inte vara så stora problem. Tack och lov ligger hans TS och övriga värden på nästan samma som nuvarande.

kan man blanda det gamla och nya grovfodret några dagar iaf. så är det att rekomendera oavsett.

som jag fått lära mig sedan barnsben och låångt innan analysens och silagets inträde i hästvärden så ska alla foderbyten vänjas in långsamt för att slippa onödiga "biverkningar" som tex. diareer, fodergallor, kolik och fång

Javisst bör man göra det. Men då många använder storbal så är byte av bal nästan likvärdigt med byte av foder.

inte om det kommer från samma vallar med samma gödning och fröblandning samt skörd, för dom omständigheterna kan variera hutlöst

och ska man hårddra det så varierar ju ts./bal mer på samma åker beroende på väder och tidpunkt på dagen då det plastas ( gräset som plastas en riktigt varm sommardag är ju betydligt blötare tex. kl. 10 på förmiddagen än kl. 19 på kvällen, har sett skillnader mellan ts. 35 och ts 65 på samma vall men där det blöta plastats tidigt på dagen och det torra på em.)än vad värdena gör om vallen skötts och brytits och såtts om reg.

vi har själva storbalar med silage idag så visst vet jag om att det kan variera något och har man inga val så har man inte. har vi behövt byta lev. eller vallparti så har vi öppnat nya balen och "blandat" några dagar med förgående vilket underlättar foderbytet för hästarna.

Senast ändrad av en moderator:

Det är ingen större fara om det inte är mycket stor skilnad på fodret. Ta det mycket mycket lungt i träning om du skall tävla snart efter ett foder byte dock.

Givetvis måste ett foderbyte ske långsamt, så även med grovfoder. Att byta bara tvärt kan ge fång. Nu gäller ju inte detta om grovfodret kommer från samma vall, men många hästägare köper ju in små partier grovfoder hela tiden från olika ställen. Allt för många ignorerar ett grovfoderbyte och anser detta inte vara speciellt farligt attt bara byta tvärt. Men så är det inte.

jag sitter i samma sits. Om några veckor måste vi tyvärr skaffa ny leverantör då nuvarande får slut på balar. Pratade med ny (nygammal egentligen) som är mycket foderkunnig och han sa att så länge TS motsvarar varandra skall det inte vara så stora problem. Tack och lov ligger hans TS och övriga värden på nästan samma som nuvarande.

Fast det där stämmer ju inte. Bara för att TS är likvärdigt så behöver det inte betyda att det är taget från samma ställe. Sammansättningen av gräset kan vara helt olika. Om det ena partiet är från en äng och det andra från en annan äng så är det inte samma sak även om TS är identiskt. Faktum är att om man har en riktigt stor äng så är risken stor att det är stora skillander på gräset beroende på var man tar det någonstans på ängen.

Seriösa foderproducenter delar upp stora ängar i olika partier och skiljer sedan dessa från varandra.

Bara det att påstå att bara TS är likvärdigt så behöver man inte vara så nogran visar på en del brister i kunskaperna.

Till TS:

Det är aldrig bra att byta foder rakt av. Men ibland så har man inget val. Vad man kan göra är kanske att ge något magpreparat. Börja några dagar innan och fortsätt i alla fall i två-tre veckor (det är den tiden som hästens organismer i tarmen behöver för att ställa om till den nya födan).

Mvh

Tora

Om man byter kraftfoder ska det ju ske successivt men är det lika farligt att byta grovfoder från en dag till en annan?

Jag har förstått det som att det inte alls är lika känsligt att byta mellan olika grovfoder. När man ändrar kraftfoder måste det ske långsamt.
Sedan finns det antagligen hästar som är extra känsliga.

Jodå, med grovfoder är det mycket viktigt. Varför skulle inte grovfoder vara speciellt viktigt ?

*Lånar min egen knapp*

Tack för alla svar!

Så i stort sett borde jag fråga förra ägaren om jag kan få med mig ett antal kilo av hennes grovfoder så man kan blanda ut det? Hur brukar ni göra när ni köper ny häst?

*KL*

Även grovfoder ska övergången ske succesivt som redan påpekats.

Däremot har jag flera gånger blivit tvungen byta tvärt. Mina hästar har hamnat på klinik, stått på seminstation osv, och det innebär ju ett tvärt foderbyte, och ofta ett lika tvärt tillbaka.

INGEN har faktiskt, peppar peppar, reagerat just på grovfoderbyte, även när det blivit hastigt. Naturligtvis gör jag det utfasat över 2 - 3 veckor om det går, men ibland har man ingen möjlighet. T ex när det gäller klinik etc. Och nu sist jag köpte häst t ex så han vägrade äta sitt medskickade hö, utan åt bara silaget jag blandade med.

Men min erfarenhet är att man brukar få med hö/silage från förra ägaren som räcker i 3 - 4 dagar. Jag har aldrig stått och tyckt 'jag vill ha för två veckor' faktiskt, men är ju bara fråga.

Vad jag vill ha sagt är att kan du fasa så gör det, men kan du inte så går det mest troligt bra ändå. Men det ÄR alltid en chansning.

Okej, men då ska jag se om jag kan få med lite så jag kan blanda några dagar iallafall.

Men hur är det om man på sommaren byter bete? Blir inte det ungefär samma sak?

Jodå, med grovfoder är det mycket viktigt. Varför skulle inte grovfoder vara speciellt viktigt ?

Det farliga med kraftfoder är att det kan rinna över till grovtarmen om det inte hinner brytas ner i tunntarmen.
om man ökar mängden kraftfoder för snabbt hinner inte mängden enzymer som behövs för att bryta ner ex proteiner och stärkelse anpassa sig till den nya mängden. Då fortsätter fodret till nästa tarm där kraftfodret blir åtkomligt för bakterierna där. Då kan balansen på dessa bakterier rubbas så att farliga bakterier tar över och producerar ex för mkt mjölksyra så att det blir för surt osv.

Om man byter grovfoder så är det inte frågan om att ett kraftfoder kan rinna över och ställa till med problem. Därför är det inte lika känsligt.

så har jag förstått det och jag är ganska säker på att jag har läst det här på forumet men hittar inte det just nu.

Givetvis måste ett foderbyte ske långsamt, så även med grovfoder. Att byta bara tvärt kan ge fång. Nu gäller ju inte detta om grovfodret kommer från samma vall, men många hästägare köper ju in små partier grovfoder hela tiden från olika ställen. Allt för många ignorerar ett grovfoderbyte och anser detta inte vara speciellt farligt attt bara byta tvärt. Men så är det inte.

det kanske vart kl. ?
det är ju i stortsett samma som står i mina inlägg ;) i gamla vallar kan innehållet i gräset variera en del i olika balar plastade från samma åker beroende på växtförhållanden.

ibland är det tyvärr så att man inte får med invant grovfoder av olika anledningar när man tex. köpt ny häst och då är det ju inte så mkt. att göra.

jo, det är mycket viktigt att man byter grovfoder med invänjningstid. För hastigt foderbyte kan leda till obalans i tarmen. Obalans kan leda till fång som sagts en gång förut.

Varje byte av grovfoder är ett foderbyte som kan påverka hästen negativt. Alltså bör det viktigaste vara att köpa så stora partier som möjligt. Det underlättar ju också att inte behöva räkna nya foderstater alltför ofta.

KÄLLA: HIPPOCAMPUS

Kan även läsas i div foderböcker.

jo, det är mycket viktigt att man byter grovfoder med invänjningstid. För hastigt foderbyte kan leda till obalans i tarmen. Obalans kan leda till fång som sagts en gång förut.

Varje byte av grovfoder är ett foderbyte som kan påverka hästen negativt. Alltså bör det viktigaste vara att köpa så stora partier som möjligt. Det underlättar ju också att inte behöva räkna nya foderstater alltför ofta.

KÄLLA: HIPPOCAMPUS

Kan även läsas i div foderböcker.

Ts fråga var om det var lika viktigt att byta från ett grovfoder till ett annat som att byta mellan kraftfoder. Jag menar fortfarande att grovfoderbyten inte ställer till med samma obalans som kraftfoderbyten även om det påverkar tarmarna lite grand.
Eftersom jag själv inte tycker om när ngn påstår ngt utan att kunna visa det så länkar jag till en annan tråd som handlar om nästan samma sak.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=579969&highlight=grovfoder+byte

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 079
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar