Byta galopp !

R

Rodrigo__

Jag har en hopphäst . Jag tänkte snart debutera 120 på henne , men vi har ett problem .. Hon byter inte galopp . Hon har gått 120 förut så det tycker man hon borde kunna . Har någon ett bra tips hur man lär henne att byta galopp? Promlemet är inte att jag inte kan . Jag har ju gjort det på andra hästar . Hon byter inte ens efter hindren om hon landar i fel ..
Hoppas på svar ! pusshej

Sv: Byta galopp !

Se till att hon är uppmärksam på dig och dina hjälper, och var tydlig. Vissa hästar slår om lättare än andra, och ibland spelar det ingen roll hur tydlig och pedagogisk man är, de byter inte. :cool:

Gör enkla byten (galoppera, sakta av till skritt, fatta ny galopp) eller försök byta över en bom eller lågt hinder (rid gärna på 8-volter). Träna, träna, träna! :D

Lycka till!

Hej!
Ett enkelt tips som kan funka:

Något som fungerar på vissa häster är att man rider över ett litet hinder på en åtta så att man byter galopp varje gång man hoppar hindret.(Tydlig väg och överdrivna hjäper dvs. den nya ytterskänkeln och stöd på den nya yttertygeln kan behövas till en början)

Man börjar med att ha hindret på kanske 50cm eller den höjden som krävs för att hästen ska ta ett ordentligt språng och inte bara kliva över.

När det funkar bra och man kan få hästen att landa i rätt galopp så sänker man bara gradvis hindret och förhoppningsvis så fortsätter hästen att byta galopp just där trots att det till slut bara blir en bom kvar.

Hästen lär sig då att känna igen dina hjälper för just ett galoppombyte och ska förhoppningsvis fungera den även utan bom.
Vissa hästar är dock lite svårare att lära byten men med hjälp av en tränare så går det nog bra. :)

Jag har en hopphäst . Jag tänkte snart debutera 120 på henne , men vi har ett problem .. Hon byter inte galopp . Hon har gått 120 förut så det tycker man hon borde kunna . Har någon ett bra tips hur man lär henne att byta galopp? Promlemet är inte att jag inte kan . Jag har ju gjort det på andra hästar . Hon byter inte ens efter hindren om hon landar i fel ..
Hoppas på svar ! pusshej

Var på clinic med Linda Heed en gång. Hon tränade sina byten genom att göra "volt tillbaka åt fel håll". Alltså den snäva böjen sist. Lite svårt att förklara men jag har provat på min som gärna inte byter rent och det funkar ganska bra. Det är ju lättare att byta om man gör det "lite snävt" Det funkar säkert ännu bättre om man hjälper till med en bom. Annars kan säkert en tränare hjälpa dig.

tycker du fått väldigt bra svar, ja kommer inte på nå mer å tillägga.. :p önskar dej lycka till iaf ;)

när du ska fatta t. ex höger galopp så gör det i ett hörn.
och precis innan du ska fatta galopp så gör du ett s hörnet, ett litet asså
när du är på mitten av s:et så fattar du för då är det svårt för henne/honom att fatta t. ex vänster galopp

hoppas du fattade vad jag menade med s:et!!:angel:

Att byta över bom eller lägt hinder är jätte bra, eller att rida så det blir en jätte skarp sväng, så hästen måste byta. Jag har inte tränat jätte mycket på byten med min 6åring, men hon gör rena byten i skogen i svängarna iaf :D

Börja med enkla byten, kom i galopp på mittlinjen, sakta av till trav, rid i förvänd sluta och fatta ny galopp. Ju mer du gör det här så förstår hästen vad som ska hända och den tar bort mellanmomentet. Höger galopp - vänster sluta - vänster galopp.
Om du försöker att träna byten enbart med svängar, så kommer hon inte att byta på rakt spår sen. På det här sättet lär du henne att hon ska byta för ytterskänkeln.

Något som man sedan kan träna på att om du t.ex. rider snett igenom. När du kommit fram till hörnet bryter du av och fattar ny galopp. Gärna på böjt spår. Red på en häst förut och hon fattade det till slut, men hoppa på åtta funka också väldigt bra:smirk:

Jag tycker att en åtta med en bom/hinder i mitten lär hästen att byta med fram först och bak sedan. Man vill ju att den ska byta bakifrån och fram.
men som många har skrivit, enkla byten på en åtta och sedan gå vidare därifrån när hästen är stark, smidig och balanserad nog.

Byter den inte ens om du försätter den i obalans :confused:

Är du själv rätt med din vikt så att du uppmuntrar den att byta?

Om du hoppar över ett hinder kan du ju genom din vikt o blick bestämma vad den ska landa i för galopp, dvs den galopp du ska ha mot nästa hinder. Fungerar inte det heller?

Att byta genom att sätta hästen i obalans skulle jag inte rekomendera, man vill ju inte tappa den fina galoppen inne på banan, det är ju själva syftet med att byta - att man inte vill rida i obalans!
Gör enkla byten tills att hästen byter i balans.

:bow::bow:

(tipset du lämnae längre upp i tråden var också jättebra, ska prova det på min "bytesvägrare" :D)

Att byta genom att sätta hästen i obalans skulle jag inte rekomendera, man vill ju inte tappa den fina galoppen inne på banan, det är ju själva syftet med att byta - att man inte vill rida i obalans!
Gör enkla byten tills att hästen byter i balans.

Nedj det ska man inte göra inne på banan men för att komma underfund med om hästen alls kan byta galopp så kan man göra det. Den bör byta av ren självbevarelsedrift, gör den inte det ligger eventuellt andra problem bakom att den inte byter.

Det som ofta händer med en häst som har svårt att byta, som man sätter ur balans, är att den byter fram och korsgalopperar. Alla gör som de vill, men jag tycker att även hoppryttare tjänar på att göra rena byten. Om jag inte var säker på att min häst bytte rent, skulle jag välja att göra enkla byten även inne på banan. Det går fortare att bryta av till trav och ta ny galopp än att bråka på med ett byte som inte fungerar.

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 327
Senast: JohannaB
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 494
Senast: Ajda
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 794
Senast: mamman
·
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
839
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka