Byta försäkrning?

Sv: Byta försäkrning?

Jag hade If på honom. Enligt killen i telefon så tillhörde dom raserna en hög "skade-grupp" därav högre månadssumma. Har för mig att mamma sa att hon betalar något liknande på sin basset nu när hon bytte över.

e ni nöja med era bolag ni som skrivit?
jag har med tänkt att byta, mest pga problem med mitt försäkringsbolag....

*kl*
Priserna kan variera beroende på vad det är för ras. Vet att Agria har 6 st olika rasgrupper. Och det blir väldigt stor skillnad mellan grupp 1 och grupp 6.

Ja, det är väldigt enkelt att skadereglera på If, det är en stor fördel. Bara att ringa in och säga vilka utlägg man har haft så sätter de in pengar.

Jag har aldrig behövt använda min(a) försäkringar i If men en stor anledning till att jag valde just dem var för att jag hört av många att de är lätta att ha och göra med. Det känns bra då jag inte vet om jag skulle orka med att tjorva en massa med försäkringsbolaget om nån av mina hundar skulle bli sjuka eller dö...

Jag betalar 220/månad för min ena och 225/månad för den andra. Båda har 10'000 i liv och VetXtra 40'000, fast självrisk på 2500 hos If. När jag tecknade försäkringarna var de billigast, nu har jag ingen bonus kvar efter sjukdom på båda hundarna, så jag hade sparat nån hundring om året om de inte hade behövt ersättning.

Är väl inte dyrt alls?

Jag betalar som sagt ca 260 kr i månad utan påslaget för månadsbetalning, för 60 000 kr i vetvård (nu nedsänkt till 34 500 kr pga ålder), täcker inte medicin på recept utom antibiotika. Ingen livförsäkring.

Och ca 360 kr/månad utan påslaget för månadsbetalning för 60 000 kr i liv, receptbelagd antibiotika ersätts, inte annan medicin, livvärde 8000 kr.

DU har en mer täckande försäkring än mig, och en högre men fast självrisk (jag har rörlig med), din försäkring ersätter mer än min försäkring gör vd gäller mediciner etc.

*kl*
Priserna kan variera beroende på vad det är för ras. Vet att Agria har 6 st olika rasgrupper. Och det blir väldigt stor skillnad mellan grupp 1 och grupp 6.

If har 8.
Och för att krångla till det ytterligare så är det skillnad på tik eller hane.
Även var man bor, hundens ålder och om man är If + kund (det vill säga har sakförsäkringar i If) och självklart vilken självrisk man väljer på vet. försäkringen och hur högt livbeloppet ska vara
Enklast alltså att ringa! (Eller skicka ett PM till mig, så ringer jag gärna upp)

Jag valde If eftersom det har en fast självrisk, annasr var dom helt okända för mig innan.Men dom har varit väldigt samarbetsvilliga även när jag avbröt försäkringen, då var killen i telefonen snäll och la försäkringen på is i en månad utifall att jag köpte tillbaka hunden eller att ägaren ville ta över min försäkring. "Ismånaden" kostade ingenting. Efter att dom varit lika trevliga och mötesgående varje gång jag ringt så valde jag att ta dom även på den nyinköpta katten (där jag även där fick en bra bemöttande och hon förklarade skillnanderna på dom olika typer av försäkringar som dom hade, hon frågade om katten var kastrerad eller skulle vara avelshona för då rekommendade hon den eller den försäkringen).

Det är därför synd att nästa katt är försäkrad i Agria för dom är jag inte nöjd med. Men än så länge kommer uppfödaren betala försäkringen på katten så jag får väl byta den dagen som katten blir min :angel:

Min täcker ju en hel del medicin också... Så visst, den är bra och insåg när jag kollade de andra bolagen.

Och som sagt, bara det att man kan ringa in och reglera är ju guld värt. Men visst har du If till hästarna? Har för mig att jag har sett det i någon gammal tråd? Funkar det lika smärtfritt?

Visst hade du Agria? För dom ändrade i sina försäkringsvillkor förra året så om man förut hade den försäkringen som enbart täckte för antibiotika så ingår det nu att man kan få ersättning med alla receptbelagda läkemedel.

Agria ja.

Tiken går på gamla villkoren, årsförfallo i mars. Så både hennes villkor och hennes premie tillhör gamla villkoren. Dock, när de gjorde om sina försäkringar satte de henne i en sämre försäkring än jag hade innan, innan hade hon all medicin (det som nu är Plus Extra), när de döpte om så satte de henne i Plus. Och informerade dåligt om det. Men när jag upptäckte det (när jag skickade in kvitton och fick nej), så var det försent att ändra.

Hanen har nya villkoren, dvs 400 kr medicin/självriskperiod men ingen begränsning i vad för medicin (Han har Plus), dock vetefan om jag tycker det var en förbättring eg, när de satte så 'liten' summa/period.

Min täcker ju en hel del medicin också... Så visst, den är bra och insåg när jag kollade de andra bolagen.

Och som sagt, bara det att man kan ringa in och reglera är ju guld värt. Men visst har du If till hästarna? Har för mig att jag har sett det i någon gammal tråd? Funkar det lika smärtfritt?

Jag ÄLSKAR IF. Har det till fbl, han stod ju i det när jag köpte. Och ja jag skrev tråd om det, jag är alldeles lyrisk just över hur enkelt och smärtfritt och SNABBT det går att skadereglera. Bara att ringa in, klart. Pengarna på 3 dagar, jmf med veckor i de andra.

Vill ju flytta hanhunden till IF (tiken och katterna är inte flyttningsbara, de måste stå kvar i Agria). Och jublade litegrann när jag fick svaret att hunden jag ska kika på i helgen var just IF-försäkrad.

Enda eg nackdelen med IF jag kan se ang hund är att de har kort självriskperiod, hög självrisk (men fast) och att de har lägre vetvårdsmöjlighet än Agria (dock lika som de andra bolagen). Dock sänker de vetvårdsbeloppet med betydligt mindre/år när hunden blir gammal än övriga bolag (men har en lägre minstagräns) så går nog i det stora hela ganska jämnt ut.

Vet inte om självrisk perioden på If är ovanligt kort:confused:
Vad har övriga bolag, har för mig att något har mindre (90 dagar?)
If har i vilket fall 100 dagar.

Och det har ingen betydelse om det är samma sjukdom/skada eller om det är något helt annat som inträffar (kan alltså vara något med magen först och sedan en tass som blir uppskuren av glas eller vad som helst)
Det är de 100 dagarna som är den springande punkten..

Den fasta självrisken gör ju att man alltid vet vad det maximalt kan kosta att gå till veterinären!
Det tycker jag är en jättestor fördel!!

Jag funderar lite smått på att flytta min ena häst till If, vet dock inte hur det blir med kostnader eftersom hon har problemhud. Nu har hon inga reservationer hos Agria, det kanske hon får om jag flyttar henne... Sen tror jag att det blir lite dyrare, MEN det är fast självrisk och när hon har stått en månad på HBG så är det ganska mycket värt i stället för att trolla upp 6-7000 själv ur fickan...

Jag funderar lite smått på att flytta min ena häst till If, vet dock inte hur det blir med kostnader eftersom hon har problemhud. Nu har hon inga reservationer hos Agria, det kanske hon får om jag flyttar henne... Sen tror jag att det blir lite dyrare, MEN det är fast självrisk och när hon har stått en månad på HBG så är det ganska mycket värt i stället för att trolla upp 6-7000 själv ur fickan...

Ja du får troligen resvation, är vår vet som avgör, men det är det troligaste..
Vilket innebär att If inte kommer att ersätta hudproplemen.
(jag hade inte flyttat...)

Vet inte om självrisk perioden på If är ovanligt kort:confused:
Vad har övriga bolag, har för mig att något har mindre (90 dagar?)
If har i vilket fall 100 dagar.

Och det har ingen betydelse om det är samma sjukdom/skada eller om det är något helt annat som inträffar (kan alltså vara något med magen först och sedan en tass som blir uppskuren av glas eller vad som helst)
Det är de 100 dagarna som är den springande punkten..

Den fasta självrisken gör ju att man alltid vet vad det maximalt kan kosta att gå till veterinären!
Det tycker jag är en jättestor fördel!!

Sveland 90 dagar
IF 100 dagar
Folksam 125 dagar
Agria 125 dagar

Jag har full koll på vad självriskperiod innebär, att alla skador oavsett räknas in i samma. Man betalar en självrisk/period punkt slut.

Och den fasta självrisken är GULD värd när det börjar rassla iväg. Samtidigt så om jag jmf mina 1100 kr + 10% hos Agria med 2500 kr fast hos IF, så i 9 fall av 10 når jag inte över IF:s självrisk inom självriskperiod. Jag har en trevlig, rätt billig hemmavet, och förutom när vi tog bort sporrklorna, så har jag aldrig legat över 2000 kr ens på ett besök. Och knappt inom en 125 dagars självriskperiod heller.

Tiken har ju sin artros som har inneburit frekvent vetåkande. Första besöket med rtg - 1500 kr (+ medicin). Sen återbesök då vi beslutade oss prova cartrophen. 950 kr totalt för cartrobeh. Summa summarum 2450 kr.

Ersättning fr IF: 0 kr
Ersättning från Agria: 1215 kr

mammas katt var in på Ultuna på dyraste jourtid, kalaset slutade på 3800 kr. Vi låtas det var en hund som kostade 3800 kr (samma jourpåslag etc liksom)

Ersättning om IF: 1300 kr
Ersättning fr Agria: 2430 kr

Det jag menar med hög självrisk, dock är den som sagt en enorm trygghet när man måste buköppna, hunden hamnar en vecka på klinik osv.

Så, eg - tiken skulle jag inte vilja ha 2500 kr på, hanen däremot som förutom klokapselbrott varit kärnfrisk, där skulle jag lätt tycka det var 'värt det'.

Sen har ju jag flera djur, och 3 gånger 1100 + 10 % eller 3 ggr 2500 kr påverkar också. Så man får ju se det ur flera apskter. IF:s självrisk för hund förvånar ilte dock, då den är lika hög som för häst. Iaf Agria har generellt sett möjligheter till betydligt lägre självrisk för smådjur än för häst. Även på den tiden de hade fasta självrisker.

Så, fast självrisk har den enorma fördelen att man aldrig behöver fundera på 'hur dyrt det blir', det kommer kosta max 2500 kr + receptarvode och ev dirrektregleringsavgift. Däremot så de där 'smågrejerna' djuren hittar på, de får betalas ur egen ficka. Så om hunden gör ditt 'förlorade' man på den högre, fasta självrisken, och fick betala mer ur egen ficka, men om hunden gör datt 'tjänar' man på den högre, fasta självrisken och får betala mindre ur egen ficka.

Sen spelar ju prissättningen in hos den veterinär man använder med. Skulle jag åka till exvis Ultuna för allt isf hemmavet skulle jag absolut i alla lägen 'tjäna' på fast men högre självrisk.

Inte flytta. Absolut inte.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 922
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 567
Senast: Migo
·
Kropp & Själ (det har tagit mig ex antal timmar att våga/orka skriva det här så snälla, var snäll med mig) Jag mår inte så bra just nu så om något...
Svar
1
· Visningar
1 002
Senast: mandalaki
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 569

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka