Byta försäkrning?

Shark

Trådstartare
Jag funderar på om jag ska byta försäkring på min Schäferhane.
Jag har nu Agria och ger 190/månad vilket känns lite saftigt i längden. Nu har jag dålig koll på vad jag har för höjd på veterinärvård m.m. eftersom jag bara tog över från uppfödaren. Men jag kan tänka mig att hon inte väljer det billigaste alternativet. (vilket jag inte brukar göra heller för jag lägger hellre lite extra i månaden än att bli totalt ruinerad när man väl står där)
Vad har ni för bolag och vad ger ni?

Sv: Byta försäkrning?

Jag har Folksam på hanen och det kostar 220 kr i månaden. En självrisk på 1500 kr + 20%.

Tiken har If. Fast självrisk på 2500 kr. Avelstillägg och extra vet.vård som täcker rehab, medicinering, kostnader vid avlivning (Pga skada, sjukdom, olycksfall etc). Kostar ca 295 kr i månaden.

Båda bolagen har varit bra om veterinären behövts. Hanen har slagit sönder en tand och behövde opereras för det, samt har legat inne en gång pga kraftig UVI. Allt har täckts utan minsta knot.
Tiken har fått använda sin en gång, och dom tog allt. Nu ska kvitton på medicin etc skickas in bara, så att jag får tillbaka dom pengarna också :)

Jag betalar ca 2600 kr i månaden med livvärde 10,000 kr och dubbel veterinärvård, dvs 40,000 kr.

Detta är i Folksam och på en rhodesian ridgeback

Jag har Sveland och betalar 140-150 kronor i månaden. Jag har en självrisk på 1400 kronor plus 25%. Hn är försäkrad till ett livvärde på 8000 och dubbel veterinärvård, 40 000.

Han är en bearded collie.

Jag har mina två i If, VeterinärXtra 40.000 och liv sjukdom/olycksfall för inköpspriset på båda. Har fast självrisk på 2500:- (ingen % tillkommer).
Betalar 217:-/mån för tiken och 179:-/mån för hanen.

Båda två är Chinese Crested Dogs

Jag har Agria.

Betalar för tiken, greyhound, 3114 kr/år. 40 000 kr i vetvård (sänkt till 34 500 av Agria pga ålder, hon blir 10 år i dec), Agria Trygghet, ingen livförsäkring. 1100 kr + 20% i självrisk.
Blir ca 260 kr i månad utan påslaget för månadsbetalning

Betalar för hanen, riesenschnauzer, 5 år i höst, 4329 kr/år, 60 000 kr i veterinärvård, Agria Trygghet samt 8300 kr i liv (var 8 K för, sen räknade Agria upp det av ngn anledning till 8300 kr). 1100 kr + 10% i självrisk.
Blir ca 360 kr/månad utan påslaget för månadsbetalning.

*kl*

Vad billiga försäkringar ni har ! Förre hundens försäkring kostade 400 kronor i månaden , blandras iofs mellan amstaff/pitbull efter vad som kommit fram.

Mig veterligen är det ingen skillnad mellan olika kamphundsraser, och min dyraste försäkring, med flera tillägg är billigare än din. Vilket bolag hade du egentligen?

Jag har Agria till min whippet. Kostar ca 1900kr om året. Är vetrinärvård upp till 60 000kr fast självrisk på 1100, en rörlig sälvrisk på 10%. I försäkringen så ingår det vetrinärvård, medicin, rehabiltering, avlivningskostnader m.m.
Blir ca 158kr i månaden.

Det enklaste är att gå in på alla bolags hemsidor och kolla vad det kostar eller ringa dom, just för din hund. Det är ju beroende av ras och var du bor. Sen finns det ju olika rabatter. Så det är väldigt svårt att säja vad DU får betala i resp. bolag.

Hon har nog inte skaffat den dyraste försäkringen, Agria är kända för att salta på ordentligt...

Jag betalar 220/månad för min ena och 225/månad för den andra. Båda har 10'000 i liv och VetXtra 40'000, fast självrisk på 2500 hos If. När jag tecknade försäkringarna var de billigast, nu har jag ingen bonus kvar efter sjukdom på båda hundarna, så jag hade sparat nån hundring om året om de inte hade behövt ersättning.

Glömde, har även rabatt för jakthund.

Ser nu att Agria verkar vara billiga på vissa försäkringar, undrar om det är rasrelaterat...?

Hej!
Ett tips:

Gå in på konsumenternas försäkringsbyrå och JÄMFÖR DJUR/HUNDAR.
Där kan du kolla olika försäkringar mot varandra.

Byter du försäkringsbolag krävs att din hund är nybesiktigad av Veterinär, och du får inget för tidigare sjukdom.

Själv betalar jag på Sveland 1100 :-och 1200:- om året för hundarna. (samma ras)
Självrisk 1400 + 25% Vet. vård 40000:
Bonus för skadefria år.

Fan vad dyr min försäkring är...

EDIT: räknade på de andra bolagen nu och inser att det måste vara rasen som är dyr, för de andra är antingen mycket dyrare eller som folksam som ligger på samma årspremie...

Senast ändrad:

Jag har If och betalar ca 1700:-/år för vavvan och 1200:-/år för JRT. Båda är avelsförsäkrade och dubbel veterinärvård. De har 8000:- liv båda två tror jag. Det som är bra med If är att de har fast självrisk. Behövder man åka in vet man att det inte kostar mer än 2500:-.

Vissa bolag har 20% eller liknande som självrisk men det kan ju bli sjukt dyrt. Mina svärföräldrars hund behövde ligga inne på Skara djursjukhus i 3 dagar. Bra dygnsavgiften var 1900:-, sen kom allting annat på det. De hade en räkning på 37.000:- när de åkte därifrån. 20% på 37.000:- är 7400:-. Det är en hel del dyrare än 2500:-. Så tänk på självrisken när du byter bolag.

Jag kan verkligen rekommendera If. Jag har aldrig haft problem med dem heller. Tyvärr har jag fått använda både hästens och ena hundens försäkring den senaste tiden, men det har inte varit något tjafs från If. Bara betalat och varit lika glada för det.

Din försäkring var väl inte alls dyr?

Det beror väl iofs på vad du har han försäkrad för, och det har du inget koll på? Kolla helst upp det INNAN en olycka händer.

Jag har två stycken shih tzu som är försäkrade i IF. Den ena kostar 225 kr i månaden. Han är försäkrad för 40 000 i veterinärvård och livförsäkrad för 8 000. Min andra hund kostar något mindre, för han är också försäkrad för 40 000 i veterinärvård men 5 000 i liv. Fast det skiljer ju inte så mycket i kostnaderna, eftersom livförsäkringen inte kostar så mycket per år.

*kl*

Kostar det olika vilken ras man har och vad man använder hunden till, eller blir det skillnad i vad försäkringen gäller för istället?

Det är olika för de olika raserna. Vissa raser är högrisk och andra är mer friska raser. De som är högrisk kostar desto mer att försäkra.

Sen är det skillnad på värdet på försäkringen. Tex dubbel veterinärvård kostar lite mer än vanlig 40.000:-. Samma sak med avelsextra eller tävling. Tävlar man agility, skydd etc får man normalt en högre försäkring än om hunden bara är sällskap hemma på gården.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 922
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 567
Senast: Migo
·
Kropp & Själ (det har tagit mig ex antal timmar att våga/orka skriva det här så snälla, var snäll med mig) Jag mår inte så bra just nu så om något...
Svar
1
· Visningar
1 002
Senast: mandalaki
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 569

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka