byta foder

elfi

Trådstartare
Jag funderar på att byta foder nu till min pålle (islänning), har bytt från Krafft grund till Krafft groov 125 för ca 1 år sen och köpte då även Krafft miner blå till pållarna, men nu har jag bara en pålle kvar och han vägrar äta mineralerna. :mad: han får även betfor ca 1 dl blötlagd om dagen, och det älskar han. :)

Så då funderade jag på att byta till Krafft's müsli istället då det innehåller både mineraler och vitaminer.

Han äter ca 6 kg (beroende på vädret, är det kallare får han 8 kg) hö om dagen som är av väldigt bra kvalité (vetrinären blev imponerad av vårat hö, dock finns ingen analys än, men det kommer till nästa års skörd) Tillägg: Han rids ca 4-6 dagar i veckan, ganska hård träning.

Vad tror ni? Blir det ett bra byte eller vet ni något annat foder man kan byta till som innehåller mineraler? dock har vi bara Granngården här i "byn" och dom säljer bara krafft så det är bara det vi har tillgång till, vilket är synd :(

Sv: byta foder

jag hade blötlaggt betfor å laggt i mineralerna (sånna mineralder i pelletsform) där i å låtit dom svälla ihop med betforen. jag lovar då äter hästen de.. jag hade samma problem men nu vräker dom i sej mineralderna imop med maten.

Jag har både groov och musli till mina hästar men måste ändå ge dem extra minderaler för att det ska räcka till. Så försök få tag på pelleterade mineraler och lägg de i betforen=). Då slinker de nog ner ska du se!!!

Kan tilllägga att man inte kan jämföra musli med groov..... groov innehålller betydligt mer protein!

Krafft Groov innehåller också mineraler, men kanske i annan mängd och balans än Grunden.

Det finns heller inget som säger att du inte behöver ge mineraler för att du väljer müslin, oftast får man ge ett par kg av ett färdigfoder för att mineralbehovet ska täckas.

Han äter ca 6 kg (beroende på vädret, är det kallare får han 8 kg) hö om dagen som är av väldigt bra kvalité (vetrinären blev imponerad av vårat hö, dock finns ingen analys än, men det kommer till nästa års skörd) Tillägg: Han rids ca 4-6 dagar i veckan, ganska hård träning.
:(

Hur kan du veta att höt är av väldigt bra kvalitet när du inte har någon analys? Hygienskt kanske man kan lukta och se med ögat att det är ett fräscht hö men det säger ju inget om innehållet. Att du gör en analys på nästa års skörd spelar ju ingen roll i sammanhanget. Det är ju årets skörd som gäller nu.

kanske ska tillägga en till sak; jag la ner mineralerna i betforen flertalet gånger och då äter han inte alls eller "spottar ut" mineralerna. jag är så himla trött på han när han gör så. Han har blivit väldigt kräsen av sig på sista tiden har jag märkt.

hmm mysko. hade du blötlaggt de i betforen lika länge som betforen sväller? så d esväller ihop? sen blandar i de i den andra maten?

Då är det bara att blanda ut dem i betforen ordentligt! Du kan ju tex lägga lite groov i betforen oxå så kanske h*n inte känner smaken. Eller så ger du inga mineraler alls.... Du kna ju ringa till krafft och fråga dem.

jag brukar blötlägga betforen ca 6 timmar före utfodringen och dom sista 2 timmarna häver jag i mineralerna.. han har varit världens matvrak men så fort man blöter groov och mineraler (gjorde det förut så det skulle bli mjukare, mitt sto 25 år kunde inte ens tugga om det var hårt så vi blötte det åt båda hästarna) äter han inte alls. Så han får alltid betforen enskilt och sen groov och mineraler så han får i sig nå mat. funderade på att bara ge han betfor ett tag men det kanske inte är så smart då det inte är ett kompletterande kraftfoder?

jag brukar även bli sur på han och häva ut mineralerna i hans hö men på morgonen har han petat ut det med. :mad:

tillägg: hans tänder är helt kollade och nyraspade (för ca 2 mån sen), det enda som ska repareras så fort vetrinären har tid är hans tandsten.

funderade på att bara ge han betfor ett tag men det kanske inte är så smart då det inte är ett kompletterande kraftfoder?

Sånna här gissningar har ju faktiskt svaret "analys". Utan den så vet du ju inte bergsäkert vad du skall komplettera med. Visst kan du se MJ/ smb rp och om det verkar stämma, men det funkar garanterat inte så med mineralerna.

Min ponny äter inte heller om man lägger i groov i betforen.... Hon vill ha "torr mat" däremort så får hon det serverat samtidigt i krubban... Bara det att det ligger i skikda hinkar tills hon får det.

Lägg i mineralerna direkt i betforen och rör runt! Börja med en liten mängd miner i början. Det är ingen mening att häva ut de i höt. att bara ge betfor är ingen bra ide om han går hårt 4-6 dagar i veckan!!! Ge honom mer betfor så du får mer att blanda ut minerna i!

tack för alla svar!

i kväll blandas mineralerna ut med 2 dl blötlagd betfor, hoppas bara han äter upp det nu då. Är det försent att skicka in höet på analys nu?

Det är aldrig för sent att skicka in en analys!!!!

Funkar det inte med 2 dl uppblött så ge honom lite mer. Betfor är inte så farligt om hästen får lite för mycket av...

Det är inte alls för sent. Kan vara en stor investering också, åtminstone våra islänningar blir lätt runda (!) under hösten. I januari "rinner" det av, och då är det bra att det inte är några konstigheter eller brister med maten dom får.

Det lugnar osäkra mattar och hussar rätt bra också. ;)

F*N!

tog in hö från sommarens skörd igår för att skicka in på analys. Det var möglat. 4 ton hö åt h**vete. :mad: så, nu ska vi leta upp nån som kan tänka sig sälja hö åt oss för ett rimligt pris då vi får hem en inackordering strax före jul och då får jag nog skicka in det på analys istället.

Gällande mineralerna så provade jag grannens pulver till min pålle och först åt han det och var glad men nu har jag kommit på ett annat knep. jag krossar mina mineraler och lägger det i vatten och efter ca 2 timmar blandar jag ner det i betforen som han får äta vid sidan av. då fick han ner allting. Mer jobb, men det är värt det.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
402
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 158
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar