byta fläkt

tindra

Trådstartare
alltså..jag är rätt säker på att det är chassifläkten som har fört och för en massa oväsen nu senaste månaderna.. (det kan dock vara den i den lilla grå lådan vid eluttaget med, tror dock inte att det är processorfläkten..)..och den ser ju lätt ut att byta..

men jag har så svårt att få ändan ur och kolla upp vad för fläkt, var att köpa osv.. för jag behöver ju en ny innan jag ger mig i kast med att pilla i burken (något jag förövrigt inte gör om jag inte måste, jag har lyckats byta både grafikkort och hårddisk själv dock och ännu lever datorn! :D sååååå..en liten fläkt kan väl inte vara så farligt? :p )..

men i alla fall.. förslag om tillvägagångssätt vore uppskattat :D (har inte en aning om storleken på fläkten till att börja med..)

tilläggas bör kanske att det är en stationär sak..chassifläkten är väl inte den viktigaste då de andra funkar, grafikkortsfläkten åkte ur för en 3 år sen då den skar sig och förde ett jävla liv (lillebror som sa att jag klarar mig utan den....:p )..

Sv: byta fläkt

och neeeej! jag tänker inte lämna in den.... *muttrar* jag kan själv.. :rofl:

Kan inte direkt hjälpa dig fläkten, det har vi inte gjort själva. Men, en annan sak som bara slog mig. Sitter just nu vid en uråldrig burk, sambons gamla, som han har pillat rätt mycket mer. Långsam är den (har alltid varit, är nog över 10 år) men enormt stabil sak.
Nåja. Sambon fick bekymmer med den för många år sen (innan vi träffades, minst 6 år sen) med att den helt plötsligt började starta om sig stup i kvarten. Tror att den lämnades in då men dom fick nog ingen ordning på det. Sambon tänkte lite, och tog sen tag i vad han trodde var problemet. Sen har den funkat perfekt... Han tog helt enkelt och borrade hål (ca 1 cm i diam) ovanpå och på sidan av chassit, vid fläkten gissar jag. Nån gång har jag råkat lägga papper på det ena hålet och då startar datorn om sig.

Ville bara nämna, en så himla enkel sak med små extra ventilationshål... Men datorn går och går år efter år utan problem...

Mvh Cissi

Jag bytte chassifläkt till min stationära för c 1,5 år sedan.

Jag öppnade burken, mätte fläkten och åkte till en datoraffär här på Hisingen. Tror jag betalade 135:- och det tog nog inte mer än 10 minuters arbete totalt att byta den.

Kan oxå själv :cool:

Senast ändrad:

då ska jag fan ge mig på det.. sen om den fortfarande låter så får jag väl byta processorfläkten...... den vid elsaken i lådan är jag lite rädd för dock :angel:

nu låter den väl typ som ett flygplan emellanåt.....:p

chassit har massa hål överallt :) burken är bara.. eller bara..hmm...3-4 år gammal.. typ :)

byta chassifläkt är snabbt gjort, men oftast är det fläkten I nätaggregaten som låter och då bör du byta hela aggregatet, vilket iofs också är snabbt gjort.
kan ju även vara en hårddisk som låter som ett flygplan, och då bör du nog se till att sakerna på den disken även finns på en annan om den ger upp.
3-4 år är en hyffsad överlevnad för en disk som används mycket, tillverkarna räknar med en överlevnad på några år om den är på max 11 h/dygn

böt hårddisk för kanske ett halvår sedan....så det är inte problemet :) hmmm ok...

har en datorbutik typ 3 min härifrån....funderar nääästan på att se vad de tar för att byta.. men jag klarar mig ju inte utan datorn särskilt länge så lämnar ju inte in den om jag inte får tillbaks den samma dag.. haha...

chassit har massa hål överallt :) burken är bara.. eller bara..hmm...3-4 år gammal.. typ :)

Oki :). Här fanns ju en del hål här med, men förmodligen inte lika mycket. Och tydligen inte på rätt ställe ;).

Lycka till iaf! :)

Mvh Cissi

En fläkt är inte speciellt svårt att byta själv. Tittar tu på tillexempel fläkten som sitter på processorn på har den skrukar som du bara skruvar loss. Under den sitter det en metallsak (som egentligen heter kylfläns) som finns där för att hjälpa till att kyla extra.
Tar du loss den metallsaken ser du att det finns en vit salva där, kallas för kylpasta, måste du ha på ny när du byter ut metallsaken. När jag har köpt nya processorfläktar har jag fått med en ny metallsak och kylpasta. Och igen, viktigt att du byter ut den gamla kylpastan mot ny.

För att kolla vilken fläkt det är som låter, ta loss en fläkt i taget, dock inte processorfläkten, och kolla om det fortsätter låta. Annars skulle jag nog säga att fläktar är en förbrukningsvara som kan vara bra att byta ut emellanåt, speciellt om man köpt billiga fläktar.
Satsa alltså hellre på en något dyrare fläkt, håller längre och går tystare.

Förresten, den lilla gråa lådan vid eluttaget kallas för nätaggregat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv