Byta fläkt i laptop?

Bansan

Trådstartare
En snabb & förhoppningsvis enkel fråga.

Jag har en Acer TravelMate 244LM som har STORA problem med kylningen.

Min fråga: Kan man byta fläkten i en laptop?

HJÄLP!!!!!!!!!!!!!!!!

Sv: Byta fläkt i laptop?

svar: nja. du kan plocka ur den och se om du hittar en likadan, men annars är det kört. ta loss den och byt kylpastan mellan processor och grafikkort till pasta istället för de värmekuddar som brukar användas.

svar: nja. du kan plocka ur den och se om du hittar en likadan, men annars är det kört. ta loss den och byt kylpastan mellan processor och grafikkort till pasta istället för de värmekuddar som brukar användas.

JIsses... jag fattade ingenting :crazy: ... kan jag göra det där själv?

Jag vet inte hur det är med just din laptop. Men generellt är laptopar rätt meckiga att skruva med eftersom det ofta är trångt och är en massa mer eller mindre kluriga speciallösningar. Så är du nybörjare på att skruva på datorer eller andra elektriska manicker så tror jag det är bättre att du låter någon annan göra det åt dig.

Men gummaaaaaaaaan! Har du inte pratat med datakillarna än? Du skulle väl ner till nån butik eller så?!?
Det kostar ju inte att fråga i a f! :)

Min enda erfarenhet är att bärbara ska man inte pilla i själv, så jag överlåter det gärna åt de yrkesverksamma... :crazy:

En snabb & förhoppningsvis enkel fråga.

Jag har en Acer TravelMate 244LM som har STORA problem med kylningen.

Min fråga: Kan man byta fläkten i en laptop?

HJÄLP!!!!!!!!!!!!!!!!

Man kan ta och köpa en burk med luft. Typ sprayburk med komprimerad luft. Finns t ex på ClasOhlson och Biltema och kostar ca 100-130kr. Med den kan man sedan blåsa rent i kring fläkt och insug/utblås. Se upp! Det dammar förmodligen en hel del. Gjorde så nyss med ett par bärbara och fick ner fläktljudet en hel del. Den ena PCn blev nästan tyst efter det. Damm (mkt vanligt i bärbara PC) sätter igen luftkanalerna och då får PCn dålig kylning.

Det kanske inte hjälper i alla lägen, men det är en bra början att göra rent.

mitt ända tips om man inte kan så mkt om hårdvaran kring datorer, pilla inte så mycket själv, om du inte vet vad du gör. och speciellt INTE i en laptop :)
ta hjälp av någon som kan, det är dumt att förstöra den!

Man kan ta och köpa en burk med luft. Typ sprayburk med komprimerad luft. Finns t ex på ClasOhlson och Biltema och kostar ca 100-130kr. Med den kan man sedan blåsa rent i kring fläkt och insug/utblås. Se upp! Det dammar förmodligen en hel del. Gjorde så nyss med ett par bärbara och fick ner fläktljudet en hel del. Den ena PCn blev nästan tyst efter det. Damm (mkt vanligt i bärbara PC) sätter igen luftkanalerna och då får PCn dålig kylning.

Det kanske inte hjälper i alla lägen, men det är en bra början att göra rent.

TAAAAAAAAAAAAAAACK!!!! :bow:

Jag blåste rent den med kompressor. Jisses vad det dammade.
Nu kan jag köra alla program igen & den låter knappast alls längre!
Underbart!

Tack tack tack!!!:banana:

a060.gif
a060.gif
a060.gif
a060.gif
a060.gif
a060.gif

JÄJ!!! :banana:
*lägger tipset på minnet*

Tråden är några månader gammal, jag vet, men måste ändå fråga. När ni rengjorde fläkten, skruvade ni isär datorn då? Man kan väl inte bara blåsa luft "utifrån", eller :confused:? Vi har liknande problem med vår dator, och hoppas kunna lösa det...

Tråden är några månader gammal, jag vet, men måste ändå fråga. När ni rengjorde fläkten, skruvade ni isär datorn då? Man kan väl inte bara blåsa luft "utifrån", eller :confused:? Vi har liknande problem med vår dator, och hoppas kunna lösa det...

Jo, jag blåste bara in i alla tänkbara hål som fanns på datorn.

blås inte för länge på ett ställe bara, fläktarna snurar upp väldigt väldigt högt i varv och kullagren kan gå sönder rätt lätt. en kort luftdusch brukar hjälpa.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har inget spelintresse, det mest krävande programmen jag kommer att använda tror jag är Lightroom och Photoshop. Vad jag förstått...
Svar
0
· Visningar
203
Senast: Cinzia
·
IT & mobiler Hej, bukeraklet! Har två it-frågor: !) Hur ändrar man sin mailadress på facebookkontot??? 2) Förr hade jag epost NN@live.se men hittar...
Svar
4
· Visningar
345
Senast: sweep
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 300
Senast: lizzie
·
IT & mobiler Inte alla wifi. Vårt hemma funkar fint. Men kommunens funkar bara på 24-timmars-åtkomst. Att logga in med mitt jobbkonto funkar inte...
Svar
0
· Visningar
404

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Gamla hösilagebollar
  • Strö i boxen
Tillbaka