Byta bett var fjärde dag?

Sv: Byta bett var fjärde dag?

Ja, det har jag oxå hört att man ska byta bett ofta.
Jag gjorde det innan men nu rider jag enbart på hack och side pull.
Tycker det funkar kanon på min pålle.

det var väl det jag tänkte :) är du möjligtvis tandläkare eller veterinär eller liknande? det låter så :) Så nu har jag lärt mig något nytt, och det är nog detta du beskriver som min dam sysselsätter sig med på delat bett för hon tar inte alls stöd och blir okoncentrerad, och precis som du säger har jag upplevt det som att hon "gnager" på bettet.

Jag tycker inte man ska gå ut med någon allmän inställning att man ska byta mellan rakt-delat-bettlöst då det finns så många varianter, plus att många hästar oftast har en "favorittyp" som de trivs bäst på. Bättre då att leta upp olika typer av bett som hästen trivs med istället för att följa någon slags "regel".
som med allt annat i hästvärlden finns det en djungel av åsikter om hur hästen ska hanteras och kläs. Man känner sin egen häst bäst och det bästa man kan göra är att ta fram många alternativ och låta hästen (som faktiskt måste HA skiten i munnen) bestämma vad som känns bra och inte :)

KL

hur ser man att ett rakt bett passar perfekt? :o

Håller med fullständigt!:bow::bow:
Allt är ju inte svart eller vitt. Funkar inte hästen på delat och riskerar att få en betselöverslitning ska man inte rida på delat bett.
Överslitningen gör ju att man har förlorat den nyttan som var tanken med att växla bett.

Men det är ju så att det stora flertalet av hästarna funkar det att växla bett på. Det brukar gå att hitta ett bett ur varje grupp som hästen gillar. Men ibland tar det tid att hitta rätt (det tog mig och min häst flera månader innan vi hittade ett raktbett som fungerade för oss).

Flummtokan, vad gäller tillpassning av bett kolla på länken till djurtandvårdskliniken tidigare i tråden, där finns det bilder som visar var man mäter för att få rätt storlek på bettet.
Tänk på att hästar med stora läppar/mjukdelar kan behöva lite större bett för att det inte ska bli trångt för läpp/kind. Väljer man ett bett med skänklar ex pelham kan man behöva knacka ut övre delen av skänkeln (den del man fäster sidostycket i) och bredda mellan skänklarna eftersom vissa hästar snabbt blir breda i ansiktet.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 277
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
692
Senast: tara
·
Kropp & Själ Jag pressar tänderna när jag sover vilket gör att jag får ont i nacken och huvudvärk väldigt ofta. Dock stämmer inga av...
2
Svar
33
· Visningar
1 864
Senast: Amha
·
Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
724
Senast: Cavallo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår