Byta alla mot Amerigo??

H

Happy

Provade ut en hopp och en dressyr till halvblodet, och när han blev pensionär fick nya 'stjärnan' ärva. Nu har jag fått en plats, om jag vill, på en sadelutprovning hos en återförsäljare på Amerigo. Har inte bestämt mig än hur jag ska göra, så tänkte kolla lite med er.

Nu äger jag tre Prestige; en Golden star, en Hippos Dressage och en Green star.

1. Vad tycker ni om Amerigo? Era erfarenheter?
2. Kan det vara nått för denna hästen?
3. Vad tycker ni om sadlarna jag har idag?

Hästen står i lite nedförslut på de flesta bilderna. Svårt att hitta plan backe, speciellt när det är mycket snö. Bortse gärna från att hästen inte går att borsta ren, och att hon fäller jättemycket så hon ser raggig ut. Annars får ni gärna kommentera hur hästen ser ut också. Lägger inte in några egna kommentarer mm hur jag tycker sadlarna ligger. Fråga gärna om ni vill. Jättetacksam för alla slags synpunkter. :)

http://www.pixbox.se/pic_show_id25979764.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id25980151.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id25979761.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id25979625.html

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Byta alla mot Amerigo??

Jag rider bara i Amerigo på mina hästar, klarar knappt av att rida i annat nu för tiden.
Nästa sadel blir även den av samma märke !!
Hästarna får plats att jobba med ryggen på ett sätt jag inte varit med om tidigare och rörelsefriheten är större än i andra sadlar jag testat.

Jag gillar Amerigo men tycker de är för dyra. De är inte så himla mycket bättre än andra sadlar att det försvarar ett så högt pris. Men det gäller ju även andra märkessadlar typ Childeric, Equipe mfl.

Men åter till din häst, vilken söt förresten!:love: Grå o fin precis som jag gillar...:angel:
Hon är ganska rak i ryggen o ngt överbyggd? Ung häst? Men i vilket fall som helst ser alla 3 sadlarna ut att var för smala, det kan man även se vid manken där det går inåt istället för att vara utfyllt med muskel. Men modellen, dvs den typ av sadel verkar ju passa hennes rygglinje bra så kan du hitta nåt liknande som är vidare så borde det funka. Och givetvis finns det en Amerigo modell som passar, det är jag övertygad om , om det är det du vill ha.

Lycka till!

Jag rider bara i Amerigo på mina hästar, klarar knappt av att rida i annat nu för tiden.
Nästa sadel blir även den av samma märke !!
Hästarna får plats att jobba med ryggen på ett sätt jag inte varit med om tidigare och rörelsefriheten är större än i andra sadlar jag testat.

Det är det jag hört om Amerigo, så är sugen på att prova. Tycker det är svårt att hitta utprovare häromkring (de flesta har jag sett och inte gillar...) som jag har förtroende för... Så när jag såg att den utprovaren skulle komma hitåt blev jag lite sugen... Då tycker du den är värd sitt pris antar jag... Att andrahandsvärdet är bra lockar ju lite... Vilken modell har du? :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag gillar Amerigo men tycker de är för dyra. De är inte så himla mycket bättre än andra sadlar att det försvarar ett så högt pris. Men det gäller ju även andra märkessadlar typ Childeric, Equipe mfl.

Men åter till din häst, vilken söt förresten!:love: Grå o fin precis som jag gillar...:angel:
Hon är ganska rak i ryggen o ngt överbyggd? Ung häst? Men i vilket fall som helst ser alla 3 sadlarna ut att var för smala, det kan man även se vid manken där det går inåt istället för att vara utfyllt med muskel. Men modellen, dvs den typ av sadel verkar ju passa hennes rygglinje bra så kan du hitta nåt liknande som är vidare så borde det funka. Och givetvis finns det en Amerigo modell som passar, det är jag övertygad om , om det är det du vill ha.

Lycka till!

Ja det är ju myyycket pengar, är ju tvungen att sälja alla mina i princip för att kunna köpa en! Andrahandsvärdet är ju bra, så det är ju ett plus, men gärna en billigare bra sadel... Tips? :) Vill mest ha en bra sadel som passar oss båda. Öppen för förslag. :)

:laugh: Ja visst är det fint med grå skimmel! Synd på alla fläckar bara...:crazy:
Hon är 6 år iår. Marken lutar lite, vilket kan luras... men lite överbyggd kan hon nog vara! Ja precis, tycker själv också att dom är smala...tyvärr... Men du tror att en vidare Prestige kan funka? Får lite känslan av att ramla framåt när jag rider, så funderade på om de var för svängda... Jag har blivit lite hemmablind, och det är så svårt med 'detaljerna'...

Jag har två Amerigo. En cc hopp och en Classic dressyr. Jag ÄLSKAR :love: mina sadlar. Och om jag behöver byta sadlar så blir det till samma märke. Inte bara är sadlarna underbara, servicen är dessutom toppen...
så även om det är dyrt så kan jag verkligen rekomendera Amerigo.

Vi har två Classic dressyr (ena är i sthlm och ena med mig i Dalarna), hemma i sthlm har även ena hästen en Alto.

Har ridit i bra märken men,, inget slår min Amerigo:D
Kommer aldig att byta till annat märke igen,Man får en fantastisk rörelse förmåga när man rider i dessa, Jag har en Amerigo dj flatback
Jag köpte min begagnad till vettigt pris och den är nu 4 år och skall stoppas om för första gången

:laugh: Ja visst är det fint med grå skimmel! Synd på alla fläckar bara...:crazy:
Hon är 6 år iår. Marken lutar lite, vilket kan luras... men lite överbyggd kan hon nog vara! Ja precis, tycker själv också att dom är smala...tyvärr... Men du tror att en vidare Prestige kan funka? Får lite känslan av att ramla framåt när jag rider, så funderade på om de var för svängda... Jag har blivit lite hemmablind, och det är så svårt med 'detaljerna'...

Vore bra att få se dig rida i nån film för när hästen bara står på backen så ser typen av sadel ok ut. Det är det som är det trickiga när man ska prova ut en sadel, man måste koncentrera sig på hur den ligger när hästen rör sig o med ryttare på inte när den står still.

Men har du ingen möjlighet att prova en vidare Prestige? Känner du inte nån som har en du kan låna?

Sen är ju givetvis Amerigo ett bra märke och jämfört med dina sadlar som väl har plastbom allihop o är permanentstoppade så är de hemskt mycket bättre men det finns fler sadlar på marknaden med träbom o ullstoppning.

Mer bilder på dig i sadeln o helst film!:bump:

Kl

Är inne på Novalis linje. Såvida jag inte var möjligtvis högst seriös tävlingsryttare på högre nivå skulle jag aldrig ngnsin anse det pengarna värt att ha en så dyr sadel för att rida omkring i hemma och på normal hobby nivå. det finns massor med mycket bra kvalitetssadlar som inte kostar som denna.

hur mkt riden är hästen? hon ser lite ofärdig ut i kroppen och jag tror hennes rygglinje kommer ändras en del. min hade också väldigt rak rygg när han var unghäst men den ble mer svängd när han var färdigväxt och mer musklad.

så jag kan tycka att det är dumt (åtminstone väldigt oekonomisk!) att köpa en så dyr sadel till en häst som säkert kommer ändra sig.

det jag skulle göra är att bredda din ena hoppsadel så den passar viddmässigt. vilken vidd är sadlarna nu? sen sälja dom andra och köpa en rakare prestige sadel, tex en leonardo eller doge. köp begagnad så förlorar du inte en massa pengar när du måste byta sadel igen. sen om några år när hästen är färdig i kroppen så kan du köpa en amerigo!
jag har haft prestige till min häst enda tills han breddade ur dom. då köpte jag en childeric.

Vore bra att få se dig rida i nån film för när hästen bara står på backen så ser typen av sadel ok ut. Det är det som är det trickiga när man ska prova ut en sadel, man måste koncentrera sig på hur den ligger när hästen rör sig o med ryttare på inte när den står still.

Men har du ingen möjlighet att prova en vidare Prestige? Känner du inte nån som har en du kan låna?

Sen är ju givetvis Amerigo ett bra märke och jämfört med dina sadlar som väl har plastbom allihop o är permanentstoppade så är de hemskt mycket bättre men det finns fler sadlar på marknaden med träbom o ullstoppning.

Mer bilder på dig i sadeln o helst film!:bump:

Ska kolla om jag hittar någon att låna, alla jag känner som har Prestige har samma eller smalare bomvidder tyvärr... Av mina är det bara Green Star'en som är permanentstoppad, de andra ska vara ull.
Ska se om jag kan hitta någon som kan ta kort /film när jag rider...men ojoj, det vette tusan om jag törs lägga ut! :o

hur mkt riden är hästen? hon ser lite ofärdig ut i kroppen och jag tror hennes rygglinje kommer ändras en del. min hade också väldigt rak rygg när han var unghäst men den ble mer svängd när han var färdigväxt och mer musklad.

så jag kan tycka att det är dumt (åtminstone väldigt oekonomisk!) att köpa en så dyr sadel till en häst som säkert kommer ändra sig.

det jag skulle göra är att bredda din ena hoppsadel så den passar viddmässigt. vilken vidd är sadlarna nu? sen sälja dom andra och köpa en rakare prestige sadel, tex en leonardo eller doge. köp begagnad så förlorar du inte en massa pengar när du måste byta sadel igen. sen om några år när hästen är färdig i kroppen så kan du köpa en amerigo!
jag har haft prestige till min häst enda tills han breddade ur dom. då köpte jag en childeric.

Ja hon är inte mycket riden alls, satte igång henne lätt i höstas och nu håller jag på att sätta igång henne efter vintervilan. Köpte henne som 3-4 åring men har tagit det väldigt lugnt med henne.

Låter väldigt vettigt och bra med ditt förslag!:laugh: Alla sadlarna är vidd 34 (även om jag kan tycka att det skiljer lite...?). Gillar eg inte Hipposen alls, så den byter jag mer än gärna ut! Vilken vidd bör jag satsa på tror du? Leonardo har jag hört bra om, men aldrig provat. Är Doge en nyare modell?

jag har precis köpt leonardon begagnad och jag är verkligen supernö:love:! hade en venus innan men den va för svängd men leonardon ligger som ett smäck;) kan verkligen rekomendera den och du får mycke sadel för dom pengarna

Jag håller med, man måste inte köpa sadlar nya! Folk byter sadlar hela tiden numera så det finns mycket på begagnatmarknaden. Man kan ta ut en sadelprovare och få veta vad som passar och sen leta en likadan begagnad!

Ja hon är inte mycket riden alls, satte igång henne lätt i höstas och nu håller jag på att sätta igång henne efter vintervilan. Köpte henne som 3-4 åring men har tagit det väldigt lugnt med henne.

Låter väldigt vettigt och bra med ditt förslag!:laugh: Alla sadlarna är vidd 34 (även om jag kan tycka att det skiljer lite...?). Gillar eg inte Hipposen alls, så den byter jag mer än gärna ut! Vilken vidd bör jag satsa på tror du? Leonardo har jag hört bra om, men aldrig provat. Är Doge en nyare modell?

Det går inte att gissa sig till för oss vilken bomvidd du ska ha men 34 är ju normalvidd så kanske 36-37, det måste du mäta. Har du ingen ridsport affär i närheten så du kan får lite råd o hjälp? Att fråga på buke är bra till en viss gräns sen måste IRL människor till!:D

Kl.

Jag är ganska nyfiken på Amerigo till en av mina islänningar,
jag tycker att dressyrmodellen classic ser ut att vara vad jag vill
ha och vad som skulle passa mig + tilltänka herrn bäst isåfall.

Men blev lite fundersam när jag läste på en hemsida att den passade
bäst för hästar med mycket manke..
Ligger den inte bra på en 'normal' manke?

Måste hästen alltså ha hög eller lång manke för att den ska ligga väl?

Tänk häst i större ponnystorlek med 'normalt stor' manke ungefär. :)

Men du får nog själv läsa på ÅF:s hemsida...ingen här som är ÅF utan vi är "vanliga" bukefalister!:idea:

Du borde nog ha en Vega istället för Classic. Vegan är för raka, korta, breda hästar utan markerad manke. Classicen är byggd för hästar med rejäl manke.
Jag är superförtjust i Amerigo Classic. Lånar en för tillfället, skall ha ut sadelprovare i morgon. Om hon gillar passformen för min häst - då blir det en Classic. Skönaste jag ridit i någonsin!

Liknande trådar

Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 387
Senast: Emiro
·
Utrustning På min häst åker sadlar bak. Han har liksom inget som "håller dem kvar" och känslan man får är att han "springer ur" dem. Han får aldrig...
2
Svar
33
· Visningar
4 299
Senast: bigganl
·
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig...
2
Svar
31
· Visningar
5 350
Utrustning Hej! Har en en utprovad prestige VersailleUutprovad med padd då de tyckte den låg bäst så), som är märkt i storleken ""A+2 17/35",(vet...
Svar
2
· Visningar
980
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka