Byggnadslov för lösdrift/stall?

S

sandrabjelkelov

Vet inte om jag satt denna tråd rätt men om den inte är det, så snälla flytta den då :).

Tänkte fråga er som byggt lösdrift stall, hur har ni gjort med bygglov osv då? Var det dyrt? Saken är det att vi arrenderar marken där vi ska ha den och vi "äger" den i 40 år till och gubben som äger täckten har dött och deras barn har nog inte användning för den, då de sällan är i huset. Ska man prata med dem först eller får man söka ändå eftersom vi arrenderar.
Tänkte bygga ett vindskydd kombinerad med stall nu, har en ritning i huvudet och tycker det är en ganska smart lösning själv.

Sv: Byggnadslov för lösdrift/stall?

Vet inte om jag satt denna tråd rätt men om den inte är det, så snälla flytta den då :).

Tänkte fråga er som byggt lösdrift stall, hur har ni gjort med bygglov osv då? Var det dyrt? Saken är det att vi arrenderar marken där vi ska ha den och vi "äger" den i 40 år till och gubben som äger täckten har dött och deras barn har nog inte användning för den, då de sällan är i huset. Ska man prata med dem först eller får man söka ändå eftersom vi arrenderar.
Tänkte bygga ett vindskydd kombinerad med stall nu, har en ritning i huvudet och tycker det är en ganska smart lösning själv.
Jag skulle absolut ta kontakt med markägaren först (eftersom han har dött finns säkert en förvaltare eller liknande) Är marken utarrenderad som bete är jag 99%säker på att överenskommelsen om bygge på marken måste in i arrendekontraktet eller liknande ny överenskommelse. Att bygga på ofri grund (som det heter när man bygger på arrenderad mark) är alltid riskabelt. Nu har ni ju ett långt arrendeavtal iof men det är ändå en risk. Bättre då att försöka få köpa loss en bit mark att bygga stallet på och arrendera resten av marken. Om du behöver bygglov eller ej avgör kommunen. På jordbruksfastighet behöver man inte bygglov för uppförande av ekonomibyggnader och jag har för mig att stall inte ingår i den kategorin. Man kan dock få bygga utan lov ändå, men det är bäst att kontrollera med kommunen för att få ett okej från dem så man inte står där sedan med ett svartbygge :(

Okej tack så mycket, har försökt hittat den dödes barns nummer så kan jag prata med dem, men har inte hittat ngt alls. Vet inte ens vad dem heter, men jag ska prata med de andra som bor här, de kanske har en aning. Så då pratar jag med markägarna först och sen kommunen då? Hur stor är chansen att man måste ha bygglov då?
Är inte något ridskole stall utan en enkelt men ordenligt gjort med två boxar och en gång i mitten som jag ska ha dörrar på så jag kan låsa och ha sadlar osv där.

Okej tack så mycket, har försökt hittat den dödes barns nummer så kan jag prata med dem, men har inte hittat ngt alls. Vet inte ens vad dem heter, men jag ska prata med de andra som bor här, de kanske har en aning. Så då pratar jag med markägarna först och sen kommunen då? Hur stor är chansen att man måste ha bygglov då?
Är inte något ridskole stall utan en enkelt men ordenligt gjort med två boxar och en gång i mitten som jag ska ha dörrar på så jag kan låsa och ha sadlar osv där.
Risken är liten skulle jag säga, oftast behövs det inte (alltså man brukar inte behöva gå igenom hela bygglovsprocessen) om man bygger stall utanför detaljplan. Kommunen brukar dock vilja veta så att de kan notera att det ligger ett stall där. Det är något de måste ha koll på när/om någon vill bygga ett vanligt bostadshus i närheten senare.

Okej vad bra, såg nu att det var väldigt dyrt för ett bygglov för stall, närmare 6000 kronor.
Som sagt blir det inget avancerat bygge med traktorer osv utan min karl som är snickare bygger och så.
Tack för svaren!

Okej vad bra, såg nu att det var väldigt dyrt för ett bygglov för stall, närmare 6000 kronor.
Som sagt blir det inget avancerat bygge med traktorer osv utan min karl som är snickare bygger och så.
Tack för svaren!
Gör det inte för enkelt bara. Planera för var du ska förvara gödseln, strö osv. Och följ de regler som finns i föreskrifterna. Kontroller av djurhållningen ska göras på alla stall, stora som små och det är trist att behöva åtgärda brister för att man inte läst på ordentligt före. I boken "att bygga häststall" av Michael Ventorp finns det en hel del kluriga och bra tips som man kan utnyttja på små stall trots att de är skissade i boken för stora stall. Absolut att rekommendera när du är i byggartagen. Ventilation och dylikt står också med i den boken. Något som är jätteviktigt att man inte underdimensionerar. Hästar behöver mycket större luftväxling än det behövs i vanliga bostäder. Något att påminna sambon om;)

ska ha uteboxar kombinerat med lösdrift, har en bod där vi ska ha hö och spån så det är löst. bild kommer sen :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 504
Senast: Angel
·
Anläggning Det är såhär att vi bor inom detaljplanelagt område, mittemot vårt hus ska vi få arrendera en bit Mark för att kunna få hem min häst och...
Svar
3
· Visningar
1 557
Senast: macan
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama