Byggnad med betong golv = ridhus

S

__Stilett__

kan man göra ridhus av en byggnad med betonggolv? Hur "får man bort" golvet eller kan man lägga ngt som sviktar på det innan underlag?

Sv: Byggnad med betong golv = ridhus

Det borde juh gå, med tanke på att de bygger kanonunderlag på alla stora tävlingar i hallar där de ofta ligger en isbana eller betonggolv under... Ottomattan o ett bra underlag borde funka men jag är ingen expert på hur de fungerar i längden...

stod på en anläggning som lagt underlaget på betong golv. Det var väldigt halt om man skulle hoppa då underlaget gled på betongen eller vad man ska säga. Sedan blev det snabbt tort och dammigt så man fick vattna ofta och då det va fast underlag ledde det till att sarjen började ruttna. Detta ridhus är inte kvar längre ^^

ja, jag tänka mig att det inte är optimalt för hoppning om golvet ligger kvar under. Jag letar ny gård och funnit ett ställe med stor lokal men med betonggolv..helst av allt vill man ju få bort golvet, men om det inte går ifall att det finns en möjlighet att kunna lägga ngt på ändå. Tanken är att ha det när det är pissväder för lättare motionsjobb bara för att kunna jogga av dom lite. Det kommer ej bli ngn sarg....

Men bara om det går såklart...

Jag hade kunnat tänka mig att lägga underlaget på betongen. Det är ju toppen att ha möjlighet att rida i ur och skur. Hoppa kan man göra för tränare och lite cavaletti och småhinder kan du hoppa även på ett sådant underlag. Som någon skrev kan man lägga matta under om man vill få lite stötdämpning och slippa lägga på för mkt underlag = för tungt.

Lycka till!

Jag har ingen erfarenhet av ridhusbotten på betong... men rent teoretiskt borde det kunna funka utmärkt.

Jag tror att man ska passa sig för att bara lägga sand direkt på betongen, då är det nog risk för att det "glider" vid hoppning.

Men om du använder ett sviktande lager med tex flis eller klipta bildäck eller rentav rubberground och sedan lägger ett tramplager uppepå detta så tror jag att du däremot kan få till ett bättre underlag än i de flesta "normala" ridhus - du har ju en plan och "död" yta att bygga på vilket borde vara värt en hel del, så behåll betongen du.

Betongen är ju dessutom kanon om du i framtiden vill ändra planlösning eller användningsområde - så jag tycker faktiskt att du ska behålla betongen.

Jag är helt okunnig på området så ska egentligen inte uttala mig. Men rent logiskt känns det ju som att "underlag" direkt på betong kan bli halt. Det går ju att bila bort betongen, vet dock inte om det är väldigt dyrt/opraktiskt etc. Annars känns det som om man skulle vilja ha något mellan betong och underlag, (moffsan nämne ottomatta?) eller åtminstone ha räfflor i betongen som kanske kunde hålla fast underlaget lite.

Men som sagt, bara lite tankar..

ja alla tankar tas emot tacksamt! Om man kan behålla betongen så är det givetvis jättebra om man i framtiden vill ha ngt annat i byggnaden. Tror dessutom det är lättare om det får vara kvar om man kan lösa det på ngt annat sätt. så halkfritt som möjligt såklart....

För massor av år sen, när jag var typ 11, hade jag en kompis vars föräldrar jobbade på Gbg hästshow. Vi var där inför att tävlingarna skulle dra igång och då la de bräder på isen för att det inte skulle vara halkigt och för att inte skada underlaget, antar jag. Det var mattor av ruffigt trä, lite som sånt som man lägger ut när man arbetar i skogen och maskinerna inte ska köra sönder. Grannen hade såna "trämattor" när han fixade till sina körvägar i skogen.
Uppe på trämattorna la man sedan ridhusunderlaget.

Nån som vet bättre får rätta mig om jag har fel för jag var ju som sagt inte så gammal då. Men en sån trämatta borde ju både skydda betonggolvet, ge svikt och få ridhusmaterialet att fästa så att det inte blir halkigt.

Jamen precis...det var min första tanke också, att lägga ut ett golv av fulvirke, typ bakar (den yttersta rundade delen av stockarna, med bark på)
Oftast gör man nog flis på dom numera, men det går säkert att få köpa till ett bra pris om man frågar på en brädgård. Det borde ge ett bra fäste för underlaget eftersom det är skrovligt och ojämnt.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 215
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 054
Senast: Bison
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 536
Senast: Roheryn
·
Relationer Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans. Jag hyr ju ut ett rum via...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 689
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar