Byggnad för distans

Ainon

Trådstartare
Vad kollar ni på när ni söker efter en häst till distans (rent exteriört)?

Hur är ser en optimalt byggd distanshäst ut?

Visa gärna bilder!

Sv: Byggnad för distans

Framför allt att de är korekta, ingen vill köpa problem redan från början...

Som ovanstående talare. Korrekt exteriör, bra hovar och starka korrekta ben, stark kropp. Bra vägvinnande gång. Sedan tycker jag det är ett plus om de har lite jäklar anamma i sig, men det är ju individuellt. :)

Korrekt konstruktion, hårda hovar, gärna med lite "hålfot" för att skona sulorna från underlaget, gärna mörka karleder istället för ljusa, låg vilopuls, pannben och arbetsvilja. Med mera, men det var detta jag kom på just nu.

Jo det förstår jag ju.... men vad räknar ni som låg puls?

Vilopulsen anser inte jag har någon betydelse, en häst kan ha lite högre vilopuls och ändå återhämta sig snabbast av alla på en tävling tex. Det där är individuella skillnader som inte behöver säga så mycket om vilken kondition hästen har även om en låg vilopuls KAN tala för vältränad häst.

Ainon skrev:
Jo det förstår jag ju.... men vad räknar ni som låg puls?

Under 30 anser jag är låg puls. Vilopuls hos häst ligger vanligen mellan 30-45 slag per minut. Jag tycker mig dock ha sett ett samband mellan låg vilopuls och snabb återhämtningsförmåga.

Hälsning Maja

Lustigt att du säger det där med ljusa karleder för min häst Delicat har tre vita fötter och har han någon mugg (vilket han aldrig har - men OM han får) så sitter det på det svarta benet :D

och min med fyra vita har ofta problem.... Men med helosan sol så är det under kontroll! tror att han är mest känslig för solen.

Du har fått många olika tips om vad som krävs av en häst, men något som jag ALLTID lägger stor vikt vid är hur hästen är i skallen, oavsett vad den skall prestera.
En häst med bra huvud och en någolunda korrekt kropp kan ta sig väldigt långt.

edvarda skrev:
Vilopulsen anser inte jag har någon betydelse, en häst kan ha lite högre vilopuls och ändå återhämta sig snabbast av alla på en tävling tex. Det där är individuella skillnader som inte behöver säga så mycket om vilken kondition hästen har även om en låg vilopuls KAN tala för vältränad häst.

I Frankrike AVLAR man på kriteriet vilopuls, så nog har det betydelse. Däremot menar de att de tyckt sig se ett samband mellan extremt låg vilopuls (22 angav de som exempel) och metaboliska problem, men det hade de inga vetenskapliga belägg för ännu.

Faktum är att man angav att vilopuls och psyke var de 2 kriterierna man tittade på främst. (Men då kan man ha i åtanke att deras distansavel är ungefär lika långt framskriden och dokumenterad som vår halvblodsavel, så vi kan nog utgå från att de inte har hästar med dålig konstruktion i avelsprogrammen överhuvudtaget.)

Forskningen visar också att hästens vilopuls är konstant oavsett träningsstatus, till skillnad från människors som sänks hos de som idrottar mycket. Har inte själv hunnit testa om det stämmer i någon störe omfattning, men av 2 hästar som gått från promenadhästar till hyggligt välkonditionerade distanshästar har vilopulsen inte förändrats ett dugg. Däremot har tävlingsrutin gjort att den vilopuls som veterinären mäter i förbesiktningen gått ner efterhand som hästarna inte jagar upp sig över nya platser och hästar. Med vilopuls menar jag annars den puls jag mäter hemma i stallet innan jag tar ut hästarna.

Senast ändrad:

Det finns så väldigt många andra kriterier som är viktiga för en bra distanshäst så om den har 30 eller 36 i vilopuls tycker jag inte är avgörande. Sen kan man ju alltid resonera att "allt annat lika", ja då kanske man hade valt den med 30, men så är det sällan i verkligheten.

Till allt som är sagt hittills skulle jag vilja framhålla fria andningsvägar och lungparti/bröstkorg

Cleese skrev:
I Frankrike AVLAR man på kriteriet vilopuls, så nog har det betydelse. Däremot menar de att de tyckt sig se ett samband mellan extremt låg vilopuls (22 angav de som exempel) och metaboliska problem, men det hade de inga vetenskapliga belägg för ännu.

Faktum är att man angav att vilopuls och psyke var de 2 kriterierna man tittade på främst. (Men då kan man ha i åtanke att deras distansavel är ungefär lika långt framskriden och dokumenterad som vår halvblodsavel, så vi kan nog utgå från att de inte har hästar med dålig konstruktion i avelsprogrammen överhuvudtaget.)

Forskningen visar också att hästens vilopuls är konstant oavsett träningsstatus, till skillnad från människors som sänks hos de som idrottar mycket. Har inte själv hunnit testa om det stämmer i någon störe omfattning, men av 2 hästar som gått från promenadhästar till hyggligt välkonditionerade distanshästar har vilopulsen inte förändrats ett dugg. Däremot har tävlingsrutin gjort att den vilopuls som veterinären mäter i förbesiktningen gått ner efterhand som hästarna inte jagar upp sig över nya platser och hästar. Med vilopuls menar jag annars den puls jag mäter hemma i stallet innan jag tar ut hästarna.

Jag har dock egen erfarenhet av att vilopulsen sänkts ju mer träning hästen fått, hjärta o lungor växer väll ju mer tränad d u är o därmed lägre vilopuls, hästar som gått från 36 till 26 i vilopuls dock har ju detta tagit ex antal år...

Jag har också läst i flera olika böcker om hästträning att vilopulsen (och maxpulsen) inte går att ändra/förbättra. Utan att det man kan påverka är förmågan att återhämta sig.
Skulle jag köpa häst skulle bra och snabb återhämtningsförmåga vägra mycket tyngre än låg vilopuls.

En fråga, tror ni att låg vilopuls och god återhämtningsförmåga har ett samband?

Jag skulle definitivt välja en med låg vilopuls. Fått för mig att har hästen en låg vilopuls är det en väldigt bra grund att bygga vidare på!

Tränar man upp en sådan häst borde resultatet bli bättre och marginalerna större än om du har en häst med en högre vilopuls.

Är beredd att hålla med Fransoserna...;)

wowwhatagirl skrev:
Jag har dock egen erfarenhet av att vilopulsen sänkts ju mer träning hästen fått, hjärta o lungor växer väll ju mer tränad d u är o därmed lägre vilopuls, hästar som gått från 36 till 26 i vilopuls dock har ju detta tagit ex antal år...

Har fått höra att hjärta och lungstorlek kan påverkas på växande häst. Före 3-4 år eller så? Därav lite tidiga galoppjobb eller en dräktighet.
Hälsning Maja

*Lånar knapp*

Lite kuriosa ;)

Delicat har ca 32-34 i vilopuls, han återhämtar sig mycket snabbt och går de högsta klasserna vilket han har gjort i många år.

Mitt sto Nasaska har 24 i vilopuls, har alltid haft det och återhämtar sig också mycket snabbt men har inte alls tränats och tävlats lika hårt som Delicat. Hon har gått upp till 80 km, tränad för 120.

Henes dotter Noora har 34 i vilopuls, är tränad o tävlad till 80 km och har inte samma återhämtningsförmåga. För henne tar det alltid någon minut extra. Noora har också ett mycket "luftigare och högre" steg än Nasaska och behöver därmed mycket mer energi för att förflytta sig.

Min förra foderhingst hade ca 36 i vilopuls och återhämtade sig snabbt, han är alltid nere i godkänd gräns på nolltid. Han tränades som 11-12 åring för 80 km.

Lite info bara :)

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 027
Senast: fio
·
Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
665
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 428
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka