Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ainon skrev:Jo det förstår jag ju.... men vad räknar ni som låg puls?
edvarda skrev:Vilopulsen anser inte jag har någon betydelse, en häst kan ha lite högre vilopuls och ändå återhämta sig snabbast av alla på en tävling tex. Det där är individuella skillnader som inte behöver säga så mycket om vilken kondition hästen har även om en låg vilopuls KAN tala för vältränad häst.
Cleese skrev:I Frankrike AVLAR man på kriteriet vilopuls, så nog har det betydelse. Däremot menar de att de tyckt sig se ett samband mellan extremt låg vilopuls (22 angav de som exempel) och metaboliska problem, men det hade de inga vetenskapliga belägg för ännu.
Faktum är att man angav att vilopuls och psyke var de 2 kriterierna man tittade på främst. (Men då kan man ha i åtanke att deras distansavel är ungefär lika långt framskriden och dokumenterad som vår halvblodsavel, så vi kan nog utgå från att de inte har hästar med dålig konstruktion i avelsprogrammen överhuvudtaget.)
Forskningen visar också att hästens vilopuls är konstant oavsett träningsstatus, till skillnad från människors som sänks hos de som idrottar mycket. Har inte själv hunnit testa om det stämmer i någon störe omfattning, men av 2 hästar som gått från promenadhästar till hyggligt välkonditionerade distanshästar har vilopulsen inte förändrats ett dugg. Däremot har tävlingsrutin gjort att den vilopuls som veterinären mäter i förbesiktningen gått ner efterhand som hästarna inte jagar upp sig över nya platser och hästar. Med vilopuls menar jag annars den puls jag mäter hemma i stallet innan jag tar ut hästarna.
wowwhatagirl skrev:Jag har dock egen erfarenhet av att vilopulsen sänkts ju mer träning hästen fått, hjärta o lungor växer väll ju mer tränad d u är o därmed lägre vilopuls, hästar som gått från 36 till 26 i vilopuls dock har ju detta tagit ex antal år...