Bygglov för lösdrift, hur är det nu igen?

Sammet

Trådstartare
Om du arrenderar mark som det inte finns byggnader på (men har funnits förr), och skall bygga lösdrift. Behövs det bygglov för det?
Gäller samma för alla kommuner?

Om det inte behövs bygglov, finns det någon maxgräns för antal m2? (antar att det gör det).

Sv: Bygglov för lösdrift, hur är det nu igen?

Det hela handlar om ifall det redan finns befintliga stallbyggnader och det är utanför detaljplanerat område - iaf i min kommun behöver du inte bygglov då under en viss m2 vid de förutsättningarna. Tyvärr kan jag inte ytmåtten

Ring bygglovshandläggare och kolla!

Hos oss visste de först inte helt säkert, men de kollade upp och återkom med besked. Jag tror det är det absolut bästa, eftersom det kan skilja sig åt något.

Vi slapp bygglov tack vare att marken vi byggde på tillhörde en jordbruksfastighet och ligghallen var för eget bruk :) Dock inte vår egen mark, men vi får nyttja den gratis. Borde vara samma sak för dig, så kolla om ägaren till marken har jordbruksfastighet är mitt tips.

Som tidigare sagt, det är olika i olika kommuner. Enda sättet att få veta säkert är att ringa kommunen.

Tack för att ni tog er tid att svara. :)

Dum fråga (jag hatade matte i skolan)

Formeln för att räkna ut procent, vad är den?
Det står att det ska vara minst 80% av en box storlek/häst. Även om det är tänkt att bygga boxstorlek kan det vara bra att veta minimistorleken. :)

du tar antalet m2 boxen ska vara i och gångrar det med 0,8, så får du fram 80% av den ursprungliga storleken.

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 208
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 521
Senast: EZMK
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 097
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 210
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka