Bygglov för detta?

nexxa

Trådstartare
Jag ska kontakta kommunen om detta men är så nyfiken på svaret att jag inte kan bärga mig och måste fråga om er erfarenheter angående detta ;)

Stallet jag hyr nu med dryga 5,5 - 6 ha behöver få sig ett sk ansiktslyft gällande taket..tills dess funderar jag lite över att bygga uteboxar som sedan kan användas för inackordering längre fram. Jag har inte tänkt gjuta någon botten utan ha det direkt på marken ev. grusgrund. Får man göra detta enligt lag utan gokännande? Finns det något maxmått på bygget?

Att jag arrenderar och riskerna med att bygga saker på annas mark trots ägarens lov och att han kan vilja ha tillbaka sin mark/lura mig har inte med tråden att göra ;)

:bow:

Sv: Bygglov för detta?

Om du kommer över möjligheten att ha fem djurenheter eller mer behöver du tillstånd från länsstyrelsen s k förprövning.

Marken du hyr är tillhör väll en Jordbruksfastighet ?

Då ska du inte behöva bygglov men dock som Masse skrev tilstånd från länstyrelsen om du har 5 hästar eller mer .

Mia Förlåt tryckte på fel knapp ska ju naturligtsvis till trådskaparen ..

Senast ändrad:

Tack för era svar! Jag har 3 st hästar nu men kommer ev. vilja bygga till 4 eller 5 st.

Stallet ligger utan hus (det brann ner på 70 talet)

Tänk på att när det gäller förprövning så räknas det inte efter hur många hästar du har utan hur många som det blir möjligt att ha på stället.
Som exempel att du idag har tre boxar och vill bygga tre till för att ha som beskrev innan. Då är du uppe i sex djur enheter och då krävs förprövning av både uteboxarna och stallet du ska renovera. För då är du uppe i sex djurenheter. Finns det andra djur på gården t ex kor eller får så ska de också räknas in i djurenheterna.

Liknande trådar

Anläggning Jag har letat med ljus och lykta efter fullservicestall som uppfyller mina krav, men utan att lyckas. Därför har jag börjat fundera på...
2
Svar
20
· Visningar
3 241
Senast: CK
·
Anläggning Arrenderar/hyr mark av en bonde. Under sommaren kommer vi att bygga en eller två ligghall/ar i vinterhagen. Typen på ligghall kommer...
Svar
3
· Visningar
1 431
Senast: psychogrrl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama