Bygga uteboxar

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare FestivalQueen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 12 293
Sv: Bygga uteboxar

Hej,
Är det någon som vet om man måste ha bygglov för uteboxar?
Vad för kravs ställs det enligt jorbruksverket? /Lotta

AnnaKarinA skrev:
http://i11.photobucket.com/albums/a155/Hekate78/Uteboxarna.jpg

Mina boxar, helt hemmabyggda. Om hästarna trivs? Svar jaa....
DSC00032.jpg
De var ju superfina!

Pooh skrev:
Vi byggde en utebox som står vägg i vägg med stallet så pållen där har titthål in i en av boxarna i stallet (så han inte ska känna sig ensam).
Där fanns redan en färdiggjuten ram på 5,5 x 3 meter så vi fyllde med grus i den och byggde efter det måttet, hade ju blivit för liten yta med två boxar tyvärr.
Klädde med trä både in- och ut-vändigt, med halvdörr, kostnad var ca 5 000 i material. Har ingen isolering i väggarna utan precis som resten av stallet är det ett kallstall. pållen stortrivs! :)
Låter jättefint. Tack så mycket för svaret!

Hur funkar det om hästarna kan gå ut/in som de vill...antar att risken finns att den mest rang låga hästen kan bli inklämd om den hög-rangade hästen "råkar" gå in i fel box ?!?!
eller gåe de alltid in i "rätt" box?
Era uteboxar är väldigt fina ...själv har jag dock tt ganska nybyggt stall med stallgång o.s.v. men ingen värme i det förutom det hästarna värmer upp själva.
Men måste ändåha minst ett fönster öppet eftersom det blir fuktigt annars...

Jag har fem hästar på lösdriftsboxar. Någon enstaka gång blir det lite tjafs i en box om två hästar går in i samma, fast väldigt sällan.
Boxarna är 12 m2 så de går mest bara undan varandra i såfall, så det är inget problem.

Nu börjar det att hända saker!:banana: Vi har hittat ett begagnat utestall för halva priset av ett nytt, super! Så nu undrar jag hur man bäst lägger en grund. Hur tjockt med grus? Dränering? Duk?
Berätta!

Vi har självdränerande underlag. Ovanpå lade vi 70 cm singel, sedan 1 dm väggrus. Sedan det gamla vanliga i permanentbädd kalk+tjockt med kutterspån.

Doris77 skrev:
Nu börjar det att hända saker!:banana: Vi har hittat ett begagnat utestall för halva priset av ett nytt, super! Så nu undrar jag hur man bäst lägger en grund. Hur tjockt med grus? Dränering? Duk?
Berätta!
*håller tummarna* Vi har gjuten sula med armeringsjärn i, samt isolerade med frigolitblock. Blocken och armeringen kostade fikabröd... dyrare kan det bli! Och sen betong på. :)

Nu har jag sagt upp min box i stallet vi står i from 1:a maj... pirrigt!
Jag har kollat med en tjej som har stall här i närheten ifall min häst kan gå där på bete medan mitt stall blir färdigt och det var ok.
Jag har även hört med min chef om jag får låna hans lastbil och hämta grus med och det fick jag. Så nu drar det ihop sig. Jag har tagit bilder på de begagnade uteboxarna, ska lägga upp dem vid tillfälle. Rapporterar när det har hänt något mer!

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon... 2
Svar
23
· Visningar
2 390
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 163
Senast: mars
·
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
423
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 430
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka