Bygga uteboxar

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare FestivalQueen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 12 293
F

FestivalQueen

Hej! Jag och min sambo ska bygga två uteboxar på tomten.
Är det någon som har gjort detta förut som kan tipsa oss lite. Allt är av intresse! Köpte ni färdiga uteboxar eller byggde ni egna, kostnader, vad har ni för grund, eventuella problem, ja som sagt -ALLT!!
Det vore supergulligt om någon ville dela med sig av sina erfarenheter.:bow:

Sv: Bygga uteboxar

Låser du slanan som du stänger boxdörrarna med? Spelar nog inte vilka varianter jag hade haft där. Jag hade haft lösa hästar ändå på morgonen.

Tackar och :bow:

Nej, botten är "stampat jordgolv" och den första månaden strödde vi med torv. När det packat sig ordentligt gick vi över till att strö med spån (men fyller även på med lite torv ibland när vi "grävt ut" lite vid kisställena;) )
Besten är ju hosthäst, så jag vågar inte ha henne på halm.:(

Immer

Den sitter fast med en liten bult i var ända, men vill de gå ut så gör de så ändå :D
Besten gick ut en morgon, när hon stod och kliade rumpan, och Mixen samma sak en kväll.

Hela gårdsplanen är inhägnad, kommer de loss går de troligen ut i hagen.

Immer

Hm, har alltid varit för uteboxar men varit lite fundersam i frågan om strö om det värmer så mycket med halm? Är själv allergisk och spån eller torv är ett bra alternativ då.

För övrigt måste hästarna trivas bra med så mycket frisk luft varje dag och att alltid kunna se vad som händer ute på gården :)

Började faktiskt montera en idag :) Har en så länge bara rest stommen, känns lite granlig :devil: Återkommer i veckan när vi har kommit längre. Det är en köpt utebox.

Vi byggde 3 st stora (15 kvm) uteboxar förra året till mina dräktiga ston. Dom trivs super och står på en bädd av halm. Vårat bygge är otroligt robust och plattan som vi gjöt är 1,5 m bredare än boxarna så jag har en gång med tak utanför boxarna, alla boxar har överdörrar så jag kan stänga till när det blåser, boxarna har även fönster. Gaveln på utestallet består av två dörrar och alla mellanväggar sitter på gångjärn så vi kan komma in i stallet med maskin och mocka ut bäddarna. Vårt bygge blev inte billigt, men otroligt bra och jag är mkt nöjd.

halm dammar ju inge????.. spån däremot dammar som jag vet inte vad... rätt hanterat halm dammal lika lite som hö!

Jag är intresserad av kostnaderna för erat bygge?? vad fick ni alla ge för era utebockar toalt??

Vårat bygge gick på i runda slängar 100 000 kr, men jag tror att dyngplattan som gjöts samtidigt ingår i den summan.

Stallägaren bygger just nu 3 uteboxar. Färdig boxinredning. Det ska bli engelska dörrar (alltså halvdörrar), så man kan stänga till helt på natten så det inte blir så kallt. Sen ska det va ett fönster på motsatt sida oxå. Detta fungerar ju inte ifall du ska bygga boxarna mot en vägg, eller du kan ju ha fönster om du bara ska ha 2 boxar bredvid varandra.
De tänkte först gjuta grunden, men boxleverantören sa att det behövdes inte! Det räcker med att typ lägga nån sorts grus och se till att det är ordentligt packat och jämnt.
Taket tror jag stallägaren ska köpa separat och sätta in en liten fyrkant med ljus plåt så att det blir lite mer ljusinsläpp.
Hovisen avrådde från att ha hela taket ljust, eftersom det då blir ganska varmt i boxarna av solen. Men en liten fyrkant ljus plåt/plasttak ger ju lite ljus!

Om det finns möjlighet så tror jag det är smart att sätta in en liten lampa i boxen oxå, underlättar vid fodring och mockning om det är mörkt! Iallafall ha en lampa utanför boxarna.

Snälla! Kan ni inte ta lite bilder och visa hur det ser ut, Piggis-83 och poff alltså.
//marti

Gazzan skrev:
halm dammar ju inge????.. spån däremot dammar som jag vet inte vad... rätt hanterat halm dammal lika lite som hö!

Jag har oxå den uppfattningen, att bra halm dammar mindre än spån. Därför är torv allra bäst. :D Men nu finns det iofs dammfri spån att köpa. Men i slutändan väljer man vad som är bäst för ens egna förutsättningar.

Hej Immer!
Tack för ditt svar! De var verkligen jättefina era boxar.

Hej Jolly_jumper!
Hur mycket kostade din utebox och av vilket företag köpte du den?
Berätta gärna mer om hur det går!

poff skrev:
Vi byggde 3 st stora (15 kvm) uteboxar förra året till mina dräktiga ston. Dom trivs super och står på en bädd av halm. Vårat bygge är otroligt robust och plattan som vi gjöt är 1,5 m bredare än boxarna så jag har en gång med tak utanför boxarna, alla boxar har överdörrar så jag kan stänga till när det blåser, boxarna har även fönster. Gaveln på utestallet består av två dörrar och alla mellanväggar sitter på gångjärn så vi kan komma in i stallet med maskin och mocka ut bäddarna. Vårt bygge blev inte billigt, men otroligt bra och jag är mkt nöjd.
Köpte ni färdigboxar eller byggde ni själva?

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon... 2
Svar
23
· Visningar
2 390
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 163
Senast: mars
·
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
423
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 430
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Alternativ till försäkring