Bygga upp muskler och kondition på äldre häst.

Dirtmaster

Trådstartare
Ska försöka hålla de kort :)

Har en 24-årig varmblods valack som jag sedan han var 16 år har ridit och tränat regelbundet och han har alltid vart mjuk och fin, haft bra muskler och kondition, alltid väldigt pigg och fräsch för sin ålder. fram tills nu i december 2011 då han blev blockhalt pga av en cysta på strålbenet.

Han stog på boxvila i 3 veckor, sedan box + sjukhage 3 veckor. sedan vila, box + vanlig hage ca 3 veckor, och slutligen vila och ute dygnet runt på lösdrift + korta promenader varje dag. Han har nu varit helt återställd i ca 1 månad, men ändå gått lugnt för att vara säker.

Problemet pga av detta är att han har tappat otroligt mycket i muskelmassa och sin kondition.

Vill inte rida honom på ett bra tag då det påfrestar mer på strålbenet, utan bara markträning + körning.
Skulle vilja ha lite tips och ideer på hur man kan gå tillväga för att träna upp en äldre häst på ett lugnt och säkert sätt från mark och vagn för att förbereda han bättre och bli starkare innan jag börjar rida honom, han har blivit mer stel nu till åren när han inte hålls igång så han behöver en lång, mjuk uppstart.

Senast ändrad:
Sv: Bygga upp muskler och kondition på äldre häst.

Jag har också en äldre häst som var dåligt musklad o felriden när jag köpte honom efter en skada som var utläkt, köpte honom för 1 1/2 år sedan. Han hade tidigare tävlat dressyr rätt högt o är rätt utbildad från början vilket gjort det enklare för mig att träna upp.
Jag kunde iofs rida honom från start och longerade, jobbade över bommar, tömkörde o longreinade från början 85% o nu är vi på 60% resten rider jag ut, mkt kuperat, klättring som inte är för brant men gärna långt o segt uppför, jobbar med övergångar ute mellan olika tempon o olika gångarter.

Han visar bra själv hur mkt han orkar, han är oftast väldigt framåt o gillar att arbeta, i perioder har han varit lite ofräsch/seg o då blir det bara skritt turer ute efter samråd med vet o ET.

Utöver det ger jag lucern så att proteinet går över den uträknade kvoten en hel del i foderprogrammet, silage i grunden som har lite extra energi än vad han "ska" ha, extra magnasium o extra e-vitamin. O linfröolja för omegat3.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 645
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 012
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 844
Ridning Hej! Min häst vrickade sig för ca 1 vecka sedan. Vi har varit in till vet och ultraljudat benet ok det visade ingenting utan hon sa att...
Svar
0
· Visningar
512

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • GHS - dagens dressyr.
  • Dressyrhingsten Skyline to B.
Tillbaka