Bygga upp hästens självförtroende

E

eemelie

Har precis köpt en ponny, världens underbaraste och vill verkligen göra rätt för sig.
Hon är 7 år och inte så erfaren inom hoppning än. När man ska hoppa med henne är hon lite osäker på första språnget och kan ibland stanna och titta, men efter det hoppar hon uunderbart.

Vi har till och börja med tänkt att ta det väldigt lugnt och börja hoppträna henne, det viktiga är inte höjden utan att hon tar sig runt banan i ett lugnt tempo osv på en låg höjd så hon inte tappar lusten för hoppningen.

Min fråga är: Hur stärker man hästan självförtroende?
Vill gärna ha tips, tips på övningar, hur man ska gå till väga osv .. ;)

Sv: Bygga upp hästens självförtroende

träna låga höjder tills hon känenr sig säker helt enkelt :) lycka till

Jaa, precis så har vi tänkt göra :D
Också mkt beröm förstås ;)

det låter perfekt :)

man kan även löshoppa, antingen själv eller med en äldre rutinerad häst framför! :bow:

man kan även löshoppa, antingen själv eller med en äldre rutinerad häst framför! :bow:

löshoppa, ja det hjälper, men inte med en annan häst, eller det gjälper säkert för vissa, men det är alldeles för stor skaderisk..

Ja det låter som en bra idé :)
Ska se om dom har någon löshoppning på schemat när vi kommer till nya stallet.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 118
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 916
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 660
Senast: Mabuse
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar