Bygga stall

Q

Queen

Är det någon här som har byggt eget stall, eller som vet rätt så mycket om det här med stallbygge?

I sånna fall har jag lite frågor.

Hur mycket kan detta stall kosta att bygga?

Det ska finnas plats för 10 boxar, 1 sadelkammare och 1 foderkammare.

Det ska finnas en övervåning där hö ska förvaras.

Så...

1. Hur mycket kan ett sådant stall kosta att bygga på ett ungefär?

2. Var kan man förvara höet om man inte har någon övervåning?

3. Var kan man förvara spånet?

Sv: Bygga stall

1. Hur mycket kan ett sådant stall kosta att bygga på ett ungefär?

Beror på så mycket. Som hur ser marken ut där det ska byggas? Krävs det mycket förarbete? Finns vatten och avlopp i närheten?
Hur mycket kan man göra själv?
Vilket material tänker man använda till själva byggnaden?
Vilken sorts inredning? Det finns i många olika prisklasser.
Det enda som går att säga helt säkert är att förprövningen hos länsstyrelsen kostar 3000 kronor.
Har en granne här som i höst byggt ett nytt stall till femton hästar som kostar lite över 750 000 kronor. Men då har han mahogny i boxarna och mässing i gallerna också.

2. Var kan man förvara höet om man inte har någon övervåning?

I en egen byggnad vid sidan om eller i direkt anslutning till stallet.

3. Var kan man förvara spånet?

Precis som höet eller om det är i plastade balar så kan det ligga ute.

Okej!

Det kanske blir uppåt en mille altså?

Men kan man ha så många rum i stallet, hur kan man få det att funka.

Alltså ett stall, en sadelkammare, en foderkammare, en "hökammare" och en "spånkammare".

I vilken ordning kan man ha rummen för att det ska funka bäst.

Altså typ: Sadelkammaren måste ju ligga närmast stallet så att man inte behöver springa genom 3 rum när man ska hämta en sadel.
Foderkammaren och hö - kammaren borde ju ligga intill varandra och spån - kammaren kanske kan ligga längst bort eftersom man då kan gå ut till dyngdan genom en dörr och dyngdan och spånet borde ju ligga nära varandra så...

Hur blir bäst?

Stallet och sadelkammaren nära varann. Sedan hö och foderkammaren som du sa (mitt emot varann kanske? Så blir stallet inte långt utan brett istället, om du förstår vad jag menar) Spånkammaren borde ju vara nära gödselstacken för enkelhetens skull .

Har byggt ett nästan klart!
Det är "bara" för 5 pållar, har höloft + sadelkammare.
Gjort allt jobb själva (inga inhyrda!) och det har hittills tagit 1,5 år (har "vanligt" jobb samtidigt!)
Kostnad tills idag: ca 250.000:-
Behövs nog ca 50.000:- till för att få helt färdigt.
Stallet är murat av lekasten.

Okej, tack för svaren/tipsen!
Kan man inte ha stallet först och sedan går man in genom en dörr och kommer då till sadelkammaren, går man då in genom nästa dörr så kommer man till foderkammaren.
I foderkammaren kan man ha en trappa upp till loftet där allt hö förvaras.
Man kan ha ett tak över dyngdan där även spånet kan förvaras.
Låter det vettigt?

Nej, inte direkt. Sadelkammaren bör vara uppvärmd, så att lädret mår bra, och för att inte slösa med energi, bör sadelkammardörren hållas stängd. Måste man gå genom sadelkammaren till foderkammaren, så släpper man önödigt mycket värme ut och fukt in, genom att springa genom rummet i tid och otid. Dessutom så kan man inte hålla sadelkammaren låst, och foderkammaren olåst (ifall det finns risk för stöld, och det gör det nästan alltid!) Om hö ska förvaras på loftet, så bör du också tänka på hur det ska komma dit! Köper man hö för hela året, så har man rätt tungt jobb framför sig, kasta upp något ton hö på ett loft är jobbigt, mycket jobbigt...

Nähä, hur skulle du ha det då :smirk:
På loftet ska det finnas en lucka och genom att använda en slags maskin så suger man höet upp på loften från marken :idea:
Så har dom det i stallet bredvid mig :D
Sååå...no problems

Låna eller köp boken Att Bygga Häststall av Ventorp/ Michanek - de har ganska bra jämförelsetal mellan olika lösningar och materialval förutom en mängd smarta tips. Och inte minst kraven som finns på boxstorlekar, el, ventilation osv.

Är det så många boxar bör man tänka över sjukbox/ karantän på en gång. Och tänk i ett "vidare" perspektiv än dina behov och önskemål - för det gör det lättare att sälja i framtiden om man vill det.

Ha själva stallet i en ände av byggnaden. Sedan en dörr därifrån till nästa del där fu har oisolerat och förvarat höet och spånet. Stora dörrar ut så att man kan trycka in höet med traktor. Bygg en vägg att ha spånet bakom om det är lösspån så kan du trycka in även det med traktor. I denna del bygger du även sadel- och foderkammare. Men dem bygger du in sas. Alltså två el ett isolerat rum inuti den stora oisolerade ladan.

Då behöver du inte värma upp hela hö- spånladan och slipepr onödigt spring och värmeförlust o sadelkammaren.

Liknande trådar

Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Blyger
·
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
946
Senast: Lars L
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 170
Senast: a1agnlju
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 424
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud