Bygga stall

T

Thuja

jag planerar att bygga ett helt nytt stall, alltså från grunden. Det jag är ute efter är ca 4-6 boxar med sadelkammare och stallgång. Inte utestall utan ett helt hus :D
med grund och allt. Är det någon här som har erfarenhet av detta, kostnader, bra firmor och annat bra å veta? :confused:

Sv: Bygga stall

är det ingen som har tips?
Jag skulle oxå vilja veta, fast för typ 3 hästar. hur har ni löst gödselhanteringet tex om ni bor nära grannar?

Det finns väldigt många olika firmor, med olika lösningar med färdiga "paket"
Sen kan man även bygga på egen hand, dvs gjuta platta, och bygga ytter väggar, boxinredning och sånt på egen hand. Priser och dyl är väldigt svårt att säga, det bero väldigt mycket på vilket underlag det är, hur mycket markarbete, hur stort osv.
Tänk även på att man måste ansöka om byggtillstånd, vid stall på mer än 4 boxar tror jag måste även jordbruksverket/djurskyddsmyndigheten säga sitt, och det ska göras innan man bygger, alltså ritningar osv. De kan vara lite kinkiga ibland...
Prova att söka på Altavista så kommer det upp många sidor med olika tips oav. Jag sökte bara lite snabbt på "bygga stall" och fick upp 10 sidor, en del väldigt bra, andra helt värdelösa som det är när man söker på nätet...
Testa även sökfunktionen här på Buke, många har byggt stall under årens lopp och kan dela med sig av sånt som har gått bra och sånt som har slutat i katastrof.
Lycka till!

Jag är på gång att bygga stall 6 boxar och sadelkammare. Kommer att bygga allt själv och även inredningen.
Har inte kostnadsberäkningarna här men kan kolla upp dem om du är intresserad. Vågar kanske inte titta på dem..haha stallbyggen är dyra historier :smirk:

Förutom de tillstånd som krävs så är det bra att ha koll på vad som gäller med tanke på ventilation, el osv. Tjatig som jag är måste jag rekommendera boken "Att Bygga Häststall" av Ventorp/ Michanek som ges ut av SLU. Kostar runt 300 spänn och betalar sig lätt innan bygget är färdigt ...

Det finns också massor av tidigare trådar här på Bukefalos. Kan också rekommendera studiebesök i andra, färdiga stall där man kan kolla vad som fungerar respektive inte fungerar så bra.

Kostnaden beror på så mycket så det är omöjligt att uppskatta: storlek, materialval, hur mycket man gör själv eller anlitar för osv.

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
950
Senast: Lars L
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 170
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 263

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka