bygga stall

V

vilmerx

Har några frågor. Vi har tänkt inreda en nuvarande byggnad på vår gård till stall. Två 3*3 boxar kommer det bli på totalt 40 kvm. Alltså ett litet stall. Nu till kruxet, takhöjden är 230cm. Vi kommer ha islandshästar i stallet. Tror ni det går? Tacksam för alla svar och ge gärna tips på inredning

Sv: bygga stall

Under förutsättning att 2.30 är vid den lägsta punkten på taket d v s vid ev takbjälkar och inte själva loftet så ska det inte vara några problem. Med den takhöjden kan man han hästar med mankhöjd upp till 153 cm i det stallet.

Tack för svar. Alltså taket i byggnaden är 230cm överallt. Det är inte öppet i nock. Eller hur menar du?

I vissa stall har man bjälkar som syns med ett loft ovanpå. Om det är ett sådant så ska man mäta takhöjden från undersidan av bjälken om den inte sitter över en boxvägg.
Tänk också på att om du har bädd i boxen så kommer takhöjden att bli lägre. För det är den faktiska höjden i boxen som ska räknas.

Det går jättebra, vi gjorde om i våran ladugård som är 235 cm. Men takhöjden får aldrig understiga 220 cm.
Kolla på jordbruksverkets hemsida, de har alla regler där.

Liknande trådar

Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
530
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag har flera mindre sommarhagar och kom inatt på att det hade varit väldigt praktiskt med en ligghall som var flyttbar. Vi har en...
Svar
7
· Visningar
742
Senast: nullo-modo
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 208
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 085
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar