Bygga stall " i " en ungdjursladugård?

Sv: Bygga stall " i " en ungdjursladugård?

Mja, vet inte om jag vill ha annat folk springandes hos mig.. Men kanske är dumt bygga bort möjligheten. Äsch nu vet jag ju inte alls vad jag vill längre :D Dumt att ha en aktiv bondgård, alla utrymmen är ju moderna och används, inget gammalt gulligt stall här inte! (inte dumt egentligen, men ni fattar)
 
Sv: Bygga stall " i " en ungdjursladugård?

Jag kan ju säga som så att det kan vara rätt trevligt med lite hjälp så länge det är rätt person:) Jag vet inte om du har haft eget stall innan? Det kan bli ganska ensamt om man inte har grannar med häst. Jag har haft folk gratis hos mig mot hjälp och det har funkat jättebra med alla.

Men som sagt, om du kan bygga stall i änden av det gamla stallet så hade jag gjort det (med tanke på alla bestämmelser osv). Fast jag hade även byggt en rymlig ligghall i hagen - i rätt vädersträck - kostnaden för den beror på om du vill ha gjuten platta eller inte. Sen grusar du runt den och gör ordentligt där. Själv har jag haft hästarna på lösdrift och både jag och hästarna trivdes utmärkt, men jag hade även ett fullt funktionellt stall. Det är så himla skönt när det stormar eller ösregnar att kunna ta in hästarna och inte behöva fundera på vad man ska stänga av med eller liknande. Likaså när det kommer hovslagare, man åker bort med en osv osv.
På så vis kan du ha kakan och äta den. Är det lantbruksfastighet och du inte smäckar upp för mycket - beroende på kommun tydligen - så är det inte säkert att du behöver förpröva ligghallen heller, det behövde inte jag.
 
Sv: Bygga stall " i " en ungdjursladugård?

På så vis kan du ha kakan och äta den.

Och jag tycker istället att det blir kaka på kaka att bygga sig en ligghall upptill!

Vi har en stor gruppbox och en uppstallningsplats i direkt anslutning till den och det känns precis lika mycket 'stall' (ombonat osv) som vilket stall som helst! Skulle vi behöva ta in alla tre hästarna (har bara behövts en gång på 5 år, och det var när det körde in en buss i hagen en vintermorgon så att 50 meter av staketet gick åt helsicke) så går gruppboxen att dela av och uppstallningsplatsen kan dessutom snabbt göras om till en sjukbox!

Jag var osäker i början och ville helst ha boxar eller i alla fall lika många boxar som hästar utöver vår gruppbox, men är glad att min fru övertalade mig om fördelarna med lösdriftssystemet! Och hästarna är nog ännu gladare! Min häst har dessutom fått bättre hovar och sparkar inte i väggarna längre och fruns häst behöver aldrig lindas om nätterna längre.
 
Sv: Bygga stall " i " en ungdjursladugård?

Fördelarna med lösdrift behöver du inte övertala mig om, det är underbart:) Jag tycker väl mest att TS befintliga byggnad inte är optimal när det bara är en dörr, fast å andra sidan kan man ju sätta in en dörr till.

Jag har haft stall alla år, släpat ut och in hästar, men byggde en till ligghall (hade redan en mindre) 2009 och då fick de gå ute 24/7. Fördelarna med det går knappt att beskriva. Men jag har nog tagit in dem i stallet iaf 5-8 gånger per vinter, framförallt pga storm och det finns äldre träd vid hagen så risken blev lite stor. Sen tycker jag det är skönt om man måste ha boxvila på någon häst eller som sagt ha inne av nån anledning. Mina har inte kommit överrens så pass att jag hade kunnat stänga in dem i en gruppbox.
 
Sv: Bygga stall " i " en ungdjursladugård?

Fördelarna med lösdrift behöver du inte övertala mig om, det är underbart:) Jag tycker väl mest att TS befintliga byggnad inte är optimal när det bara är en dörr, fast å andra sidan kan man ju sätta in en dörr till.

Tänkte på TS, har man inte haft lösdrift sen förut så vet man ju inte hur gött det är!

Ja, hellre slå upp en dörr till än att bygga en ligghall hade jag tyckt! Det blir ju rätt dyrt när man sätter igång... Sen tycker jag det är lite mysigt att ändå kunna vara inne i själva stallet, som man blir när man har uppstallningsplats och foder- och sadelkammare intill gruppboxen. En ligghall som bara är en ligghall är man ju inte i på samma sätt!

Vi kan iofs stänga till vår gruppbox, men vi har byggt så det inte blåser in genom öppningen, så det behövs inte! (vi har skärmtak över öppningen och en vägg rakt framför öppningen, så att hästarna antingen får gå till vänster eller höger när de går ut).
 
Sv: Bygga stall " i " en ungdjursladugård?

Problemet är att jag inte kan få hur mycket som heltst av ladugården då den behövs till ungdjur, men det låter som att det kan va kul (och bra) att ha en inhyrd också. Alltså att tre boxar behövs... Men jag tänker som FlipTheFrog att bygger jag en separat ligghall kommer jag förmodligen inte vara där inne och fixa och dona lika mycket på samma sätt... Så jag vill egentligen ha den i anslutning till "stallet". Och med gjuten platta så man kan hålla fräscht lättare :)
 
Sv: Bygga stall " i " en ungdjursladugård?

Nu tror jag att jag har den färdiga ritningen, med ryggåstak, och kommer ligga rätt nära vårt pannrum (som inte är i huset) och där kommer jag göra torkmöjlighet samt mitt egna omklädningsrum. Någon som ser något fel i denna ritning? :)
20120915070541-95.109.53.195.png
 
Sv: Bygga stall " i " en ungdjursladugård?

det verkar som en bra lösning, saknar bara foderkammare :p eller har du tänkt ha en av boxarna eller sadelkammaren till det? :p

annars är det en trevlig lösning, bra att ha en ingång som inte går igenom en box och att kunna mocka lösdriften inifrån stallet och slippa gå igenom hagen med skottkärran.

spolspiltan gör ju också att du kan få in 2 uppbindnings platser om du ska iväg med båda hästarna, en i spiltan en i gången :D.
också väldigt bra att ha halm och redskap avskilt, halm och hö balar som står mitt i stallet tycker jag ser skräpigt ut + att hästarna alltid måste ta en extra tugga och riva ut över gången när de går förbi XD. åtminstone de jag träffat :p.
smidigt också att ha halmen utanför stallet under tak, lätt att ställa dit en ny bal :D
 
Sv: Bygga stall " i " en ungdjursladugård?

Nu tror jag att jag har den färdiga ritningen, med ryggåstak, och kommer ligga rätt nära vårt pannrum (som inte är i huset) och där kommer jag göra torkmöjlighet samt mitt egna omklädningsrum. Någon som ser något fel i denna ritning? :)
20120915070541-95.109.53.195.png


Ser fint ut!

Vi har bara en öppning in på vår lösdrift, men hade vi kunnat välja (gick inte att få till det i den befintliga byggnaden vi gjorde till stall) så hade vi haft två i vardera ände på långsidan. Det är också vad som rekommenderas ifall man tittar i 'Att bygga häststall' http://www.slu.se/sv/fakulteter/ltj...ner/specialpublikationer/att-bygga-haststall/ (Lästips för övrigt!!!)

Oavsett en eller två öppningar så är det ju sedan inte heller fel ifall man kommer åt att mocka med en traktor om man har tillgång till en sådan, vilket jag gissar att ni har! (Fast kanske bara jättepjäser..?)

Jag hade kanske bytt plats på spolspiltan och box 3, för att det ska gå smidigare att ha två hästar uppställda samtidigt (utan att den ena behöver stå med rumpan på dörren eller rumpan åt den andras huvud). (Fast jag som lika gärna spolar hästarna utanför stallet skulle nog bara dragit ut slangen och ställt hästen under taket som jag antar är över halm/redskap)

Fundering: Om man har hästarna på box någon gång kanske man vill ha grovfoder nära till hands för att kunna fodra hästarna när de står inne? Även om man har sitt huvudlager på annat ställe så kan det ju vara skönt att ha några på nära avstånd också?
 
Sv: Bygga stall " i " en ungdjursladugård?

2 öppningar på lösdriften, alltid, tycker jag. Spolspilta innanför dörren är också en fördel, men fundera först på hur ni ska lösa vattenfrågan.

Spolspiltan är också onödigt stor, 2,5 meter räcker på bredden.
 
Sv: Bygga stall " i " en ungdjursladugård?

Spolspiltans bredd är tänkt att kunna göras till en box ifall jag får lust i framtiden. Att box 2 och 3 är på samma långsida är för att den andra långsidan kommer ligga längs med en annan stor byggnad = skittrist utsikt och knappt något ljus för den hästen. Vatten har vi i byggnaden brevid, och jag vill ha vattenkoppar så vatten kommer få dras hursomhelst. Om jag inte får för mig att skippa spolspiltan och istället hänga upp jättesnören i tvätthallen, där finns dock bara en högtryckstvätt.. Men då lossnar ju skiten från pälsen och värmen är reglerbar mellan 20-90 grader ;)

Att mocka lösdriften med maskin går tyvärr inte, de är för stora. Handkraft ftw!

Kraftfoder kommer jag ha i en del av sadelkammaren, ensilage står i hagen om vintern och ska jag stalla in dem under en hel natt/dag får jag väl traska ut och hämta. Alternativt ha lite små höbalar brevid halmbalen ute, men där blir ju fuktigt och inte perfekt lagring... Plus att bonden nog inte är sugen på att börja med höbalar igen då storbalspressen funkar så bra.

Om man bara kan ha/rymmer en öppning till lösdrift, hur bred tror ni den behöver vara då? 4m?
 
Sv: Bygga stall " i " en ungdjursladugård?

Jag har 3 meter i min ligghall med bara en öppning och där går islandshästar, men vi anser ändå att öppningen är för liten. Ett bra sätt är att göra typ en 6 meter stor öppning, men sätta för 2 meter i mitten, då får du en bra sluss och 2 öppningar. Då har du dessutom så du kan sätta stöttor för balkarna i mitten vilket brukar vara problemet.
 
Sv: Bygga stall " i " en ungdjursladugård?

Det var ju värt en tanke med! Men jag funderar på att mura stallet av ekonomiska skäl, och underhållsfria skäl, det är inte vackert men man kanske man måla det rött och fint ändå så det matchar övriga byggnader :) Och då går det ju göra två dörrar lika lätt som en dubbeldörr. Och har man en stötta i mitten så har man något att dela av till två boxar från. (Om det skulle viljas någon gång)
 

Liknande trådar

Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
502
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 428
Senast: Smurfoff
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 880
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp