Bygga stall " i " en ungdjursladugård?

Kaki

Trådstartare
Då jag numera lever mitt liv ihop med en bonde så har det trevliga problemet - Vart kan stallet byggas? - slagit mig.

Han har sagt att jag nog skulle kunna få änden på blivande ungdjursstallet (där det idag står mjölkkor) inklusive stora dubbeldörren där. Så jag har spunnit vidare på det ifall det skulle kunna funka. :laugh:

Tror ni det är smartast att bygga en heltäckande vägg mellan ungnötterna (som kommer stå inne hela själva vintern och förmodligen inte va helt tysta) och hästar eller låta dom kunna se varandra och bara skärma av på något vis så de är skyddade ifall någon kviga kommer fri?

Jag tänker mig ett kombinerat stall och lösdrift. Såhär ritat helt INTE enligt någon skala :angel:

20120910194733-95.109.53.195.png


Vad tror ni om det? Box 1 kommer bli som en genomgång när man ska ut och rida och även släppa ut häst 2 på vintern. Men med bara 2 hästar tänker jag mig att det inte blir kaos ändå. Att kunna använda lösdriften som en jättestor box tilltalar mig då jag vill ha betonggolv och annars måste gjuta den ute någon annanstans och känner att jag trots allt har begränsade tillgångar. Men det skulle ju kunna va två små boxar bara i stallet och vindskydd utanför.

Men jag har aldrig ens haft uppstallat i en lösdrift förr (bara sett div olika) och vet därför inte vad som är smart och inte. Vad tror buke? :)
 
Sv: Bygga stall " i " en ungdjursladugård?

varför inte bygga såhär?
memmmm.jpg
[/IMG]

då kan du helt enkelt öppna båda boxdörrarna och låta hästarna gå in /ut som dom vill, och ev skärma av uppbindnings ytan.

finns ju också flyttbara mellanväggar, hade ju varit smidigt att få en stor box.
 
Sv: Bygga stall " i " en ungdjursladugård?

Skulle ju kunna vara så, men då måste ju uppbindningsplatsen också va ströad och jag kan inte ha krokar och saker på väggarna. Samt att de tekniskt sett kanske kunde få upp dörren till sadelkammaren och där inne vill jag inte ha dom.

Men det borde ju inte vara något problem att gå med en sadlad häst genom lödrift med bara en häst kvar?
 
Sv: Bygga stall " i " en ungdjursladugård?

Jag tror att du kommer uppleva det som mkt bökigt att ha allt tillträde genom en box faktiskt.
Nu vet jag inte måtten på utrymmet, men tänker att om du gör såhär kanske? :)

Bukebild.jpg
 
Sv: Bygga stall " i " en ungdjursladugård?

Då jag numera lever mitt liv ihop med en bonde så har det trevliga problemet - Vart kan stallet byggas? - slagit mig.

Han har sagt att jag nog skulle kunna få änden på blivande ungdjursstallet (där det idag står mjölkkor) inklusive stora dubbeldörren där. Så jag har spunnit vidare på det ifall det skulle kunna funka. :laugh:

Tror ni det är smartast att bygga en heltäckande vägg mellan ungnötterna (som kommer stå inne hela själva vintern och förmodligen inte va helt tysta) och hästar eller låta dom kunna se varandra och bara skärma av på något vis så de är skyddade ifall någon kviga kommer fri?

Jag tänker mig ett kombinerat stall och lösdrift. Såhär ritat helt INTE enligt någon skala :angel:

20120910194733-95.109.53.195.png


Vad tror ni om det? Box 1 kommer bli som en genomgång när man ska ut och rida och även släppa ut häst 2 på vintern. Men med bara 2 hästar tänker jag mig att det inte blir kaos ändå. Att kunna använda lösdriften som en jättestor box tilltalar mig då jag vill ha betonggolv och annars måste gjuta den ute någon annanstans och känner att jag trots allt har begränsade tillgångar. Men det skulle ju kunna va två små boxar bara i stallet och vindskydd utanför.

Men jag har aldrig ens haft uppstallat i en lösdrift förr (bara sett div olika) och vet därför inte vad som är smart och inte. Vad tror buke? :)



Vi går igenom vår lösdrift för att komma ut i hagen (där vi rider ibland) och det är inga problem! Men vi har även en dörr direkt in utifrån till skötselplatsen, och den hade vi inte velat vara utan!

Hade jag varit du skulle jag låtit sadelkammare och box 2 byta plats, ha en borttagbar vägg mellan box1/lösdriften och box 2 samt tagit upp en dörr ut från skötselplatsen.

Vi har haft en året-om-lösdrift i 5 år nu och vi är supernöjda med det! Det är suveränt för både oss och hästar att de själva sköter in- och utsläpp, och det är kul att se hur/när de väljer att vara inne/ute. De följer verkligen inte klockan från 'vanliga stall'.

Kan du inte ta upp en dörr till uppstallningsplatsen kanske ni kan gå via ungdjuren på något sätt? (och ja, jag hade kört på en hel vägg mellan dem och hästarna)
 
Sv: Bygga stall " i " en ungdjursladugård?

Skulle ju kunna vara så, men då måste ju uppbindningsplatsen också va ströad och jag kan inte ha krokar och saker på väggarna.
nja man behöver ju inte ströa uppbindnings platsen. Har man bara strött i boxarna och delar av med en bom eller rep till uppbindnings platsen, så det blir en gång mellan boxarna och dörren. hästarna kommer antagligen dra ut strö i gången men det går ju att sopa upp :p.

sen så kan man ändå med denna lösningen göra i ordning en häst och ha den andra lös


Samt att de tekniskt sett kanske kunde få upp dörren till sadelkammaren och där inne vill jag inte ha dom.
lås till sadelkammaren + en sån fiffig stall nyckel/dörrhandtag som går att ta bort. så kan ingen utomstående ta sig in i sadelkammaren + att hästarna inte kan fastna i dörrhandtaget

Men det borde ju inte vara något problem att gå med en sadlad häst genom lödrift med bara en häst kvar?
jag har vanligt stall, men när jag rider i hage / gör i ordning hästen i hagen så är sällskaps hästen alltid mitt i vägen och ska ha lika mycket uppmärksamhet som ridhästen :p, kliar och gnager lite här och var vilket inte är så bra för utrustningen :/, men det är ju individuellt.
 
Sv: Bygga stall " i " en ungdjursladugård?

Angående vägg så hade jag försökt hitta en lösning med hel vägg som går att öppna upp mycket mot kvigorna. Kanske någon slags luckor? Hästarna brukar gilla att ha utsikt över kor. Det jag tänker på för att kunna stänga helt är att kvigorna drar en del flugor på vår och höst, och om du ska ha dörren öppen till ligghallen kan det bli tvärdrag för resten där inne.
 
Sv: Bygga stall " i " en ungdjursladugård?

Jag hade satt foder/sadelkammaren där box 2 är på din ritning, sen byggt 2 eller 3 boxar där box 1 och sadelkammaren är på din bild och gjort så att mellanväggarna gick att ta bort. Har varit i ett litet stall som var två boxar och en gång utanför att binda upp i där de båda boxarna gick att göra om till en stor lösdrift och så öppnade man en dörr (tror det var en stor skjutdörr) ut bara. En mycket smart lösning tycker jag, skulle en häst tex. behöva boxvila så smäller man bara upp en mellanvägg och har den ena i boxen och låter den andra gå ut och in som vanligt.

Sen hade jag definitivt satsat på att även göra en dörr ut från uppbindningsplatsen också!

Och så hade jag byggt hel vägg mot ungdjuren också.
 
Sv: Bygga stall " i " en ungdjursladugård?

Nu tänker jag nog snarare såhär dådå :)

20120912063533-95.109.53.195.png


eller

20120912063558-95.109.53.195.png


sista möjligtvis också helt utan lösdrift inne i stallet.
 
Sv: Bygga stall " i " en ungdjursladugård?

Tänk på att för att det ska vara godkänt måste det vara en ordentlig vägg (brandvägg?) mellan hästarna och ungdjuren. Lantbruk har hårda regler och speciellt vad det gäller smittor. Har själv brottats med problemet och det blev till slut att vi håller på att bygga nytt nu för det var så bökigt att iordningsställa befintliga utrymmen tyvärr.
 
Sv: Bygga stall " i " en ungdjursladugård?

Men i så fall tänkte jag att ett ännu mer framtida projekt är att gjuta en platta och bygga ligghall utanför stalldörren. Fast ja, det vore ju smidigt om stallet kunde va ligghall också :)

lwt03001 - Om ladugården är godkänd för lantbruksverksamhet idag så blir den nog inte ogodkänd och mer brandbenägen om det byggs boxar i den. De blir bara modellen större än vad dagens kalvboxar är ;) Men tack för varningen, det ska jag givetvis kolla upp noga innan vi gör något dumt!


Spinn - Hästar och kor har väl inte lika sjukdomar?
 
Sv: Bygga stall " i " en ungdjursladugård?

Hur eller hur så får du ju ändå förpröva, så då kan du ju passa på att ställa sådana frågor om brandvägg och liknande!
Hur ser det ut hos ungdjuren, står de uppbundna eller i lösdrift?
 
Sv: Bygga stall " i " en ungdjursladugård?

De är uppbundna, och några yngre står på spalt.

Förpröva behövde man väl inte om det va färre än 5 hästar? (Blir 2 bara, 1 ridhäst 1 pensionärssällskap) Eller gäller inte det om man bygger om befintlig byggnad? Fast stall som stall liksom, bara boxarna är godkända mått och så?
 
Sv: Bygga stall " i " en ungdjursladugård?

Men i så fall tänkte jag att ett ännu mer framtida projekt är att gjuta en platta och bygga ligghall utanför stalldörren. Fast ja, det vore ju smidigt om stallet kunde va ligghall också :)

lwt03001 - Om ladugården är godkänd för lantbruksverksamhet idag så blir den nog inte ogodkänd och mer brandbenägen om det byggs boxar i den. De blir bara modellen större än vad dagens kalvboxar är ;) Men tack för varningen, det ska jag givetvis kolla upp noga innan vi gör något dumt!


Spinn - Hästar och kor har väl inte lika sjukdomar?

Det förekommer sjukdommar som båda djurslagen kan ha, t.ex ringorm, hosta etc. Du behöver inte förpröva för att bygga 2 boxar men kommer de ut för att kontrollera din sambos djurhållning kan han få nedslag på nöt-delen. Det måste vara godkänt för häst i byggnaden för att du ska få ha häst där. Låter kanske virrigt men jag vill bara tipsa er om att kolla upp det, för det vore tråkigt för er om ni skulle få nedslag när ni har lagt ner jobb och pengar på att bygga.

Något som är viktigt förutom boxmått är ju ventilation...Är det ett kall- eller varmstall?
 
Senast ändrad:
Sv: Bygga stall " i " en ungdjursladugård?

Med EU kom en del regler (som ändras hela tiden ibland bra ibland sämre...) Kolla först upp så att du verkligen får bygga för häst i byggnad där det kommer stå "köttdjur" / mjölkdjur. Kolla med SJV de borde veta. Vet att det inte är godkänt med tex mjölkkor och gris i direkt anslutning. EU....

Lycka till!
 
Sv: Bygga stall " i " en ungdjursladugård?

Jag får inte ihop mitt lösdriftstall med bara en dörr....

Så nu är jag inne på att grabben får bygga nytt åt mig ;) Såhär vore drömmen tror jag :love:

20120913190052-95.109.53.195.png
 
Sv: Bygga stall " i " en ungdjursladugård?

Halleda vad mycket döutrymme, du kan ju halvera den plattytan utan problem:)
 
Sv: Bygga stall " i " en ungdjursladugård?

Fast varför bygga bort möjligheten att rymma 3 boxar om jag vill det i framtiden?

Men kanske blir det lika bra att ta bort det box-hålet och bara ställa balarna brevid dörren mittemot sadelkammaren..?

Ett litet stall blir iofs mysigare :) Hade ritat den här innan

20120913194514-95.109.53.195.png
 
Senast ändrad:
Sv: Bygga stall " i " en ungdjursladugård?

Hmm... Jag hade nog gjort ett stall med 3 boxar, spol/skötselspilta och sadelkammare. Sen hade jag byggt en ligghall i hagen. I min drömvärld alltså, men då räknar jag med lösdrift 24/7 om vädret tillåter. Jag tänker att då har du 3 boxar om du vill ha en inackordering.

Men oavsett, på nya ritningen.
Plats för redskap hade jag haft ute, bara sätt upp ett skärmtak mot det hållet där du har gödselstacken och ha en box hela vägen längs väggen, fördel om du kan dela av den då. Har du en så stor box tror jag att du klarar måtten för 3 hästar och ligghall, men ingången är tveksam även om du bara har 2 hästar. Ställer en häst sig i dörren är det inte säkert att den andra hästen varken får komma ut eller in. Därav min tanke om ligghall ute, fristående, om du hade tänkt dig lösdrift som mer permanent.
 

Liknande trådar

Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
502
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 428
Senast: Smurfoff
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 880
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp