Bygga stall av ladugård

Mirre

Trådstartare
Vi har hittat en gård som vi är sugna på, finns bland annat en ladugård som man skulle kunna göra stall av.
Någon här som har gjort det och kan ge tips, råd, bilder osv osv. Allt ni kan komma på
 
Vad är det för typ av lada? :)

Vi bygger boxar och sadelkammare i en murad fd verkstad och inreder en loge till ligghall.
Hyfsat enkelt eftersom utrymmena var "tomma", dvs inga foderbord att bila bort, bra takhöjd redan, hyfsat brett, stora portar/ingångar osv.
 
Vi har gjort det och är riktigt nöjda! Vi bor på en kringbyggd skånsk gård av sten, så det är en rejäl stenbyggnad som vi gjort stall av. Vi valde att göra fyra stora boxar, rejäla gångar, 3,15 i takhöjd och en väl tilltagen sadelkammare + ett foderrum där vi har hösilage på pallar och en "walk-in-closet"till hästarnas täcken. Vi har alltså bilat bort gamla foderbord och kättar, blåst ut allt och höjt taket. Jag svarar gärna på frågor, och om du vill se bilder från hela ombyggnaden kan jag skicka en blogglänk på PM, antar att jag inte får lägga in länken här.
 
Vi har gjort det och är riktigt nöjda! Vi bor på en kringbyggd skånsk gård av sten, så det är en rejäl stenbyggnad som vi gjort stall av. Vi valde att göra fyra stora boxar, rejäla gångar, 3,15 i takhöjd och en väl tilltagen sadelkammare + ett foderrum där vi har hösilage på pallar och en "walk-in-closet"till hästarnas täcken. Vi har alltså bilat bort gamla foderbord och kättar, blåst ut allt och höjt taket. Jag svarar gärna på frågor, och om du vill se bilder från hela ombyggnaden kan jag skicka en blogglänk på PM, antar att jag inte får lägga in länken här.
Klart du får lägga in länken i tråden, jag vill också gärna se :)
 
Så fint!
Smidigt med maskinell nedsättning av stolp också. Får jag fråga ungefär hur mycket ni gett för allt? Mest för att få en bild av ungefär hur mycket ett sådant här projekt kan kosta.

@Blyger Det har stått kor där innan
Det landade i närheten av en miljon... men då tog bilningen av golvet en hel del, och höjningen av taket krävde en hel del konstruktionsförtärkningar eftersom de gamla takbjälkarna var avsågade vid en sänkning av taket någon gång under 1900-talet. Folk frågar ibland vad stallinredningen kostade, men det var absolut inte den stora posten! Sen har vi mycket glädje av att stenbyggnaden, som ursprungligen är från 1860-talet, är smart konstruerad, och det är förstås roligt att en så gammal byggnad fortfarande kan vara mycket funktionell för modern djurhållning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
738
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
810
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 141
Senast: a1agnlju
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
241

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bada med häst
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp