Bygga ryggmuskler med att gå i form.. hjälp!!

JessicaM

Trådstartare
Det är såhär att ett par riktigt kunniga tjejer provred min dam och sedan förklarade hur jag skulle rida eftersom jag är ganska ny inom detta fortfarande.

Klämma åt med vaderna, "jucka" med sätet liksom hehe, tyglarna vid låren, spända. Då gick hon i form för dem. Jag gjorde samma sak idag men hon sänker inte huvudet med mig.

Vad gör jag för fel?? Snälla ge råd..

Sv: Bygga ryggmuskler med att gå i form.. hjälp!!

Det låter som om du är i behov av en tränare som kan hjälpa dig...

Förstår att du inte fattar av den beskrivningen. ;) Om jag var du skulle jag ringa en duktig tränare som kan hjälpa dig.

Försök o beskriv ni då. De beskrev så som de gjorde..

Du gör inget fel! Hur kan man komma med så korkade "råd"? :mad: Det där ridsättet hoppas jag att du INTE tar efter då det bara skapar en stel och spänd häst, vilket är tvärtemot vad man vill åt.

Prata med en riktig tränare istället...

Men försök o beskriv ni då!

Detta rådet kommer från deras tränare...

Tyvärr går det inte att lära ut ridning över internet (vore gudars så mycket billigare om det gick). Man behöver någon kunnig som står på marken och kan se dig och hästen in action.

Håller med de andra, leta upp en bra tränare eller åtminstone någon som kan titta när du rider och ge råd och tips. Det är omöjligt att säga hur du ska göra, dels eftersom vi inte har någon aning om dina eller hästens förutsättningar och dels för att det finns lika många ridstilar som ryttare och därför finns det inte någon universalformel för hur man ska göra.
MimiFly postade ju en länk till en bra tråd där jag vet att det finns en del bra grundidéer.

Men som sagt, nån som kan hjälpa dig är en bra start. Och framför allt: Bli inte så stressad om hästen inte går i form! Det är inte hela världen. Det kommer så småningom.

Hon gick garanterat inte i form om de red sådär kasst, utan snarare bara böjde på nacken.
Tyglarna ska definitivt INTE vara vid låren.

Formen kommer genom att man kan använda alla hjälperna i rätt ögonblick.
Det är ingenting man kan tvinga fram, det är något man måste lära sig att känna!
Ta hjälp av en tränare som kan hjälpa dig hitta ridningen.
A och O är din sits. Sitter du i dålig balans eller snett i sadeln, kommer hästen inte komma i form.
Träna mkt på den hemma i väntan på lektion.

Sen är det ju också så, att om hästen inte är van att gå i form, så kommer den heller inte orka gå i form längre stunder.
Alltså är det ju något ni kommer bygga upp tillsammans.
Är du inte van att rida hästen i form, kommer även du ha det jobbigt i början ;)

Det de gjorde var bara att lirka ner huvudet på hästen, ingen bra ridning tycker jag.

SOm de andra säger, att vara med på ridlektioner/ ta hem en ridlärare är det bästa! Jag har ridit i hela mitt liv, men jag lär mig såå mkt varje gång. Man behöver en lärare oavsett om man är nybörjare eller tävlar på svår nivå. Jag går på ridlektioner ca 1 ggr i månaden med min häst bara för att få en knuff i rätt riktining ibland, rider lite lätt dressyr och hoppning på lätt nivå:)

Senast ändrad:

åh herregud, man kan inte mycket om man rider så som dom gjorde/visade dig. Först å främst ska handen vara vid hästens manke och man ska absolut inte 'jucka mot sadeln' som du beskrev (man bara följa med i hästens rörelse och vara mjuk i höfterna)

Strunta i dina vänners råd. Det finns ingen anledning till att stressa fram någon slags form.
Det bästa du kan göra om du vill kunna utvecklas tillsammans med din häst är att börja rida för en duktig tränare.

Annars är mitt tips att lära dig mer om lösgörande arbete. Än en gång är det enklast att gå via en tränare men vill du inte detta kanske du kan få hjälp av beskrivningar på internet och i böcker.

Det är även väldigt nyttigt att fokusera på sitsen. Med en stadig, följsam och balanserad sits har du en bra grund att stå på för vidare utveckling.

Grejjen är väl inte direkt att hästen måste gå i form, utan att den går i form enbart för att bygga upp hennes ryggmuskler.

Det de menar med jucka mot sadeln är att man ska följa hästens rytm men at man överdriver i början o där kommer ordet jucka mot sadeln eftersom det ser så ut när man överdriver.

Det är så svårt att komma ut till tränare. Paddocken är i skrittavstånd men hon blir som en helt annan häst i paddocken. Hon blir helt vild och stressad. Har tagit dit henne o bara gått på marken med henne men det är som om hon är rädd för paddocken :(

Alla tränare vill bara träna i paddocken! Därför ber jag om råd här

Jag hoppas att du inte tar efter den där beskrivningen utan anlitar kunniga personer. Jag ser framför mig en ryttare som sitter och skumpar och stör hästen samtidigt som hon försöker slita ned hästen i någon slags form. Den ridningen som beskrivs så kommer så småningom att förstöra din häst, tyglarna ska då inte vara vid låren och dessutom ska man sitta stilla i sadeln.
Form kommer såsmåningom och det ska man inte skynda fram. Tycker också att man ska vara försiktig med att rida med händerna, när man kan rida med nästan enbart sätet. Lycka till

Inte "måste" gå i form? Formen är ju ett kvitto på att hästen arbetar i balans och bjudning med ändamålsenligt spända muskler. Den bygger inte ryggmusklerna av att bara böja på nacken, vilket dessa tjejer förvisso gett dig en metod för.

Jobbar hästen rätt så bygger den muskler, och håller längre. Jag tror att du behöver läsa på om vad det faktiskt innebär att rida hästen i form. Och som sååå många redan skrivit, det finns ingen universallösning som att "jucka mot sadeln och håll händerna mot låren så löser det sig". Du som ryttare måste hitta den sits och känsla som behövs för att rida hästen på detta vis, och hästen måste även vara psykisk avspänd. Så det är nog till att börja träna på banan, så att du där kan ta hjälp av en duktig instruktör.

Man ska inte överdriva nånting.
Anledningen till att dom var tvugna att jucka på det där sättet, var att dom höll i så mkt i handen (handen i knäet = väldigt hård hand) att de var tvugna att bli våldsamma i sin sits för att få hästen att gå framåt.
Man ska aldrig jucka, det är ett felaktigt sätt att rida.

Om hästen blir vild och stressad i padocken så är det ju där du måste börja.
Se till att få hästen lugn och avslappnad. När den såsmåningom är det så kan du jobba med olika rörelser så hästen kommer i form.
Om du tar ut en tränare för ett kortare pass, så kan du ju jobba hästen till lösgjordhet.
Då får den koncentrera sig på något annat så den glömmer bli stressad.

Anlednignen till att man "bör vara" inom ett staket när man tränar är ju för att man får hjälp därifrån.
Har man som ryttare inte full koll på sina hjälper, så kan man heller inte hjälpa hästen i form.
Har man stödet från staketet så behöver man inte vara lika perfekt i sin ridning.
Men om det är så att du har ett fält lr liknande som du rider på så funkar det säkert lika bra för en tränare. Bara att ställa koner som hörn eller bokstäver.

Det är så svårt att komma ut till tränare. Paddocken är i skrittavstånd men hon blir som en helt annan häst i paddocken. Hon blir helt vild och stressad. Har tagit dit henne o bara gått på marken med henne men det är som om hon är rädd för paddocken

Men du, vad ska du ha tränaren till om inte problemlösning? ;)

Ditt första problem är alltså att hästen blir stressad i paddocken.
Då ber du alltså tränaren att hjälpa dig med att lösa det problemet först, sedan jobbar ni vidare utifrån det.

En sak i taget, liksom. :idea:

Det är så svårt att komma ut till tränare. Paddocken är i skrittavstånd men hon blir som en helt annan häst i paddocken. Hon blir helt vild och stressad. Har tagit dit henne o bara gått på marken med henne men det är som om hon är rädd för paddocken :(

Om du rider en liten kort stund i paddocken varje dag så har snart hästen accepterat att vara där och blir inte längre stressad.

Angående din ursprungliga fråga så rekomenderar jag att du läser en bok, den jag tycker är bäst utifrån din frågeställning är skriven av Wilhelm (?) Munsler och heter Ridlära.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 854
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama