Sv: Bygga rundkorall
Ena ridklubben där jag håller till har en rundcorral. Jag vet inte hur stor den är, den var väldigt bra i början men tyvärr så är det ofta geigt i den nu eftersom den ligger väldigt nära ån. Det är vanliga impregnerade trästolp runt om på den och sedan sitter det vita elrep runt om med jämna mellanrum och det är Många rep så hästar i olika sorters mankhöjder kan vistas därinne. Vi har säkert minst 8-10 rep på olika höjder uppsatta men med jämna mellanrum. Tycker i alla fall att konstruktionen på den är bra men det är synd att det underlaget är så dåligt.
Det du ska tänka på när du bygger tycker jag är att satsa på bra material som håller länge. Staketet är väll en smaksak, antingen gör man som 'hela väggar' i trä typ , annars kan man ju ha som vi har på ridklubben alt. så kan man ju ha planker på olika höjder så i stället för trådar. Jag vet inte riktigt vad som är rekommenderat i storlek när det gäller rundcoralar (testa och använda bukes sökfuntkion så kanske du får fram det där) men jag tycker du kan ta och bygga den lite större än vad som är rekommenderat. Jag tycker att man ångrar sig väldigt ofta annars. Så se till att den är 'väl tilltagen' när det gäller måttet. Satsa även på och få till ett bra underlag som med bra underhåll även kan funka på vintern speciellt om rundcorrallen blir ditt enda 'tillhåll' så att säga. Har du ridbana också så kanske du bara använder rundcorallen emellanåt och då få till en funktionsduglig corall som kan funka utan att du lägger ut för mkt pengar på underlag osv.
Så kolla först upp hur mkt du tänkt använda den osv. och fundera på om du vill ha 'plank'väggar, elrep eller band alt. 'hela träväggar' runt om. Du kan ju också kolla på lite prisuppgifter på olika material osv. Lycka till !