Bygga Rockard

A

alc

Hejsan allihopa!

Jag har länge funderat på att bygga en rockard till min häst och har nu blivit jätte motiverad. Så nu vill jag ha era tips! :)

Sen har jag en fråga, Varför just SAAB-axel? Kan man inte använda en Volvo-axel?

Ge mig alla era tips nu! :D

Mvh, Alexandra

P.S. Jag är inte ute efter en rockard som man sitter högt i, utan bara en vanlig låg :) D.S.

Sv: Bygga Rockard

Vad kul att det finns en till som är i samma tankar som mig, jag skulle gå in nu och fråga exakt samma fråga som dig, men du hann före :D.

Hoppas du/vi får många svar om tankar och ideér.
Jag är också ute efter en helt gammal hederlig som man sitter lågt i, men den ska givetvis vara bekväm med fjädring.

Ge oss många svar ;)

Hahaha :P Det hoppas jag också!

Ni som har byggt egna rockarder får jätte gärna berätta hur ni gjort, vad ni har använt er av för material, vad det kostade på ett ungefär att bygga den och självklart LÄGG IN EN BILD :)

Att man ofta använt Saabaxel är väl för att det är en hel och "ren" axel som är enkel att bygga på. En del bilar har delad bakaxel och en del har en massa klumpiga växlar och grejer inbyggda i axeln.

Men i övrigt så spelar ju inte märket på bilen nån roll alls, bara det finns användbara delar på den :laugh:

Varför vill ni sitta lågt? Man kan bygga en "vanlig hederlig" rockard på bilaxel men där man har bättre utsikt än in i en hästrumpa ;)

Vi höjde upp sitsen på våran gamla rockard och det var verkligen ett lyft i flera bemärkelser :D

vinter.jpg

Här har vi lånat en väldigt trevlig rockard som inte är byggd på bilaxel men kanske ändå kan ge lite inspiration.

zorba5.jpg

Om sisen är högre så får man inte bara bättre utsikt, man får bättre körställning också.

Nåt ni inte får glömma när ni planerar är FJÄDRING! Jag har en HEMSK rockard där man både sitter i ruskigt obekväm ställning och så är den ofjädrad.

DSC_0383.jpg

Då trivs jag betydligt bättre i en sån här vagn där man kan sitta ordentligt

Nikolina.jpg

Nu blev det ju inte bara bilder på hemmabyggen, men det kan kanske gå att stjäla lite ideer från dessa.

Aaahh ok men Vilken Saab är det man brukar ta bakaxeln av? alltså vilken årsmodell osv? :)

Jag skulle vilja veta hur man vet hur långa skaklarna ska vara ?.
Jag har en litet varmblod på 154cm i manken. Kroppslängden kommer jag inte ihåg ska titta ikväll.

Det enklaste sättet att avgöra hur långa skaklar du behöver är att spänna för (med annan vagn då om det ska till att byggas) och sedan mäter med tumstock, det krav man har på tävling är att det ska vara minst 50 cm mellan hasen och svängeln eller andra utstickande delar när hästen står i drag - dvs när hästen står med spända draglinor.

Man kan behöva att justera skaklarna sedan, men har man mätt med andra vagnar så får man ett ungefärligt mått.... skaklarna bör med andra ord göras så att det går att ställa om längd och bredd.

För korta skaklar gör ju att hästen riskerar att skada sig om vagnen träffar bakbenen medans för långa skaklar gör att hela ekipaget blir otympligt och svårhanterligt.

Tänk också på att ta till bredden mellan skaklarna ordentligt, försök att bygga skaklar som inte är raka utan är mycket bredare där bak och sedan svänger av inåt vid selfästet. Det är väldigt vanligt både på "travvagnar" och gamla åkdon att det är för smalt för hästens bak och då kan mán ju inte få till någon böjning vid tex serpentiner.

Är det inga som byggt egna rockarder som har några tips ?.

Flera som har bilder på era rockarder så man får ideér ?

Då trivs jag betydligt bättre i en sån här vagn där man kan sitta ordentligt

Nikolina.jpg

Nu blev det ju inte bara bilder på hemmabyggen, men det kan kanske gå att stjäla lite ideer från dessa.

Helt OT
Vad är det för märke på vagnen du kör på denna bild? Letar vagn till a-ponny...

Det är en NHS-sulky från www.westerdal.se.

Jag är väldigt nöjd med vagnen - efter att vi böjt om skaklarna i framkant. Jämför hur de vilar i skakelhållaren på denna bilden (efter att vi gjort om). Från början fastnade skaklarna liksom i fel läge och jag har träffat flera shettisekipage som haft samma problem med denna vagn. Men i övrigt så är den mycket bra!

flyinge4.jpg

Hej!
Angående westerdalsvagnen så hörde jag att de gjort om skakeländarna efter kuskarnas önskemål. Jag har en elev som köpte en NHS shettis och fick samma problem, de fick nya skakeländar som var kortare och mjukt böjda. Verkar vara måna om sina kunder. Kul när shettiskuskarna hittat en vagn de trivs med, min elev hade en aldelens för tung vagn till sin ponny, naturligtvis för att kusken inte visste bättre i början.
Hoppas du blir lite klokare av alla inlägg.
//Kuskkil

Hejsan allihopa!

Jag har länge funderat på att bygga en rockard till min häst och har nu blivit jätte motiverad. Så nu vill jag ha era tips! :)

Sen har jag en fråga, Varför just SAAB-axel? Kan man inte använda en Volvo-axel?

Ge mig alla era tips nu! :D

Mvh, Alexandra

P.S. Jag är inte ute efter en rockard som man sitter högt i, utan bara en vanlig låg :) D.S.

Hur går det för dig?. Har du börjat något ännu? :).

Jag har hittat en saab axel som hämtades hem häromdagen, så nu återstår "bara" allting annat. Men det där med svetsning ocg sådant får min gubbe stå för :D.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 977
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 169
Senast: Juli0a
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 446
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Photoshop hjälp
  • Tips i London
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Hjälp