bygga rätta halsmuskler?

chaos

Trådstartare
Jag har ett fullblod som har helt fel halsmuskler och går ofta med högt huvud man måste jobba han väldigt länge för att han ska komme ner lite men orkar inte gå ihop länge.

Är det någon som har något tips på bra övningar?:)

Är det longera med inspänningstyglar/rida/klättre med långa tyglar eller är det någon som har något annat bra?:)

Sv: bygga rätta halsmuskler?

Jag får en bild av att hästen är rätt stressad av sig och gärna trippar på med huvudet i vädret? Stämmer det?
Ifall han är stressad skulle jag jobba mycket med att få honom att slappna av och sänka huvudet av sig själv. Andra tips är att rida över stock och sten i skogen, mycket backar där han får ta i lite med bakkärran och kanske en del cavaletti på ridbanan) :) Det brukar få de flesta hästar att börja jobba bättre med kroppen!

På min stressade häst som gärna går med huvudet bland molnen funkar det att helt enkelt skita fullständigt i vart hon har huvudet och istället koncentrera sig på att få upp bogarna, få henne i balans och att få in bakdelen ordentligt. När de bitarna funkar så vips, går hon med eftergift i nacken också!

Jag skulle INTE råda dig att ta på inspänningstyglar i det här läget, av flera anledningar. För det första kommer hästen inte att uppskatta att få sitt huvud inspänt. Han har ju huvudet där han har det av en anledning, och att tvinga ner huvudet kommer bara att stressa upp honom och få honom att streta emot. Med andra ord kommer han bara att träna upp musklerna på undersidan av halsen ännu mer när han stretar emot. En annan anledning är att man lätt stirrar sig blind på huvudets position. Det är inte alls säkert att bakkärran kommer med för att du spänner in hästen, och det är heller inte säkert att bogarna kommer upp ordentligt.

i början var han stressad men han har inte huvudet uppe bland molnen utan mer i något mellan läga, han försöker jobba men orkar liksom inte rikigt. När vi är ute i skogen låter ja alltd honom gå på en lång tygel så han får "natrurliga" muskler , vet inte om detta är rätt eller inte? :confused:
Men just hur man ska komma vidare tänkte om någon hade nån super övning kanske? :d

Tyvärr som med så mycket annat finns det inga genvägar, bara hårt arbete. ;)
Men det är härligt när man väl ser resultatet, och det sitter i.

Det låter som du och din häst behöver jobba på avslappning, lösgöring och eftergiften. ingen häst orkar gå länge i rätt form i början så det viktigaste är att du är jättenoga med att berömma med eftergift och kanske några vilade steg för att visa att hästen gör rätt.
Inspänningstyglar skulle jag inte använda då det låter mera som din häst behöver slappna av och komma ner. Förstå mig rätt att jag tycker man kan gå ifrån form och samling i början bara för att få hästen att förstå vad du menar med att sänka huvudet och slappna av. Sedan kan man jobba på formen i nästa steg.

Som sagt. Lär hästen ge efter för bettet, låt den sänka sig ner och beröm. Bommar brukar vara ett bra hjälpmedel och andra saker på marken, ut och klättra eller rid runt i skogen.
Lycka till

Ja då ska vi fortsätta kämpa :) tyvärr hade ja hovslagaren ute förra veckan som verkade förmycket på tån på framhovarna så han är toköm stackarn:( o han som inte tyckte om hovslagaren innan, lär ju inte bli bättre nu... men men hoppas de blir bättre snart:)

Det du vill göra tar làng tid, men ge inte upp ha en plan med ditt arbete med hästen. Om hästen tidigare varit ordentligt musklad sà gàr det mycket fortare annars fàr du rákna med kanske en mànads bra, hàrt och màlmedvetet jobb innan du börjar se resultat.

Jag brukar börja bygga upp svaga eller felarbetade hästar i skritten. Jag gàr med dem i longerlinan, framàt med lànga pendlande steg och med mycket energi, efter en halv timme i en sàdann skritt är bàde du och hästen trött. är du inte trött har ni inte jobbat hàrt nog.

Jag hàller inte med de andra som skriver att du inte ska använda inspänningstyglar. Longera hästen med löst spännda fasta inspänningstyglar. I prinsip ska de inte spänna ned hásten huvud utan fungera som en guide för hästen och hästen skall börja arbeta genom kroppen, väll med bakbennen när den gör det sà kommer den böja pà nacken. Enlig mig är det välldigt fel att spänna ned en häst, särskilt när det är en häst som uppenbarligen inte KAN göra ett sâdant jobb. Men det är lättare att skriva än att göra. Men ha det i àtanken när du longerar din häst.

När du rider din häst sà rid den framàt med bjudning! Tänk inte pà vart huvudet är,
tänk pà att hästen ska gà framàt Hela tiden under Hela ridpasset.
Tänk pà att behàlla en konstant takt när du rider och att hásten inte förändrar takten när du rider pà en volt eller gör en hörnpassering.
Tänk pà att rakrikta din häst làt den inte lägga en volt bed bogen utskjuten eller överböjd / felstäld.
Tänk pà att din häst ska ha en mjuk kontakt med bettet, mycket bättre att rida framàt med högre huvud med en mjuk kontakt än att försöka tvinga ned huvudet med hàrda händer och sàgandes och förlora sà mycket finess i sin ridning.

Variera arbetet, en dag i longerlinan i skritt HÀRT, rid ut nästa dag, men med framàtbjudning, skritt (med bjudning rid även om du är i skogen, att àka häst i skogen bygger inga muskler, varken pà dig eller hästen.) Skritt över stock och sten driv pà och arbeta hästen under tre, fyra korta pass pà ca 5 min, om du kan hitta en bra slinga i skogen som är hàrt arbete är det bra, upp och ned, stock och sten osv. slapna av nàgra minuter och sen sà rider du samma slinga igen.
Dagen efter rider du pà ridbannan. Rid framàt och konsentrera dig pà att hästen arbetar med bjudning, driv pà och fà med bakbennen. Rid àtminstonde 45 min.

Växla mellan arbete och arbete. Att àka häst bygger ju som sakt inga muskler varför skulle hästen arbeta hàrt medan ryttaren sitter och tänker pà pipifâglarna i träden?

Just det om hästen inte är fet sà skulle jag öka fodergivan (främst hö) man behöver protein för att bygga muskler.

Lycka till och berätta hur det gàr för er och vad du gör.

har du kollat halskotpelaren/nacken/ryggen...kan nästan garantera att felet sitter där eftersom han inte haft det rörelsemönstret förut, spänn INTE in hästen med något innan du kollat upp den.

Tack för ett insperarande inlägg! :)

Han är knappt riden tidigare så de kommer ta sin tid, och han är verkligen inte fet utan tvärt om, typiskt fullblod! Men mat får han, mest i stallet tror ja och då är han typ minst;P

Gå med longerlina ska ja verkligen testa, så får man röra på sig lite själv också;) Men mycket varierat och ut i skogen över stock o sten, de tycker han är väldigt kul iallafall :) Snart kommer ju snön så kan vi pulsa omkring i den, de är ju hemskt bra träning och snö finns de gott om här !

Att gà med longerlina är toppen, i snö ännu bättre, men det ska vara ett HÀRT jobb för er bàda :d

Om han redan äter mycket mat sà kanske du kan prova att byta ut lite av höet mot Lucern, eller ge ett till tvà kilo varje dag, fast dte är ganska svàrt att fà tag pà som hö. Jag vet inte doseringen pà briketerna, fast Lusernen ger hästen energi oxà.

Det kan vara en fråga om hur sadeln ligger. Det KAN vara så att den balanserar upp sej så för att sadelns tyngdpunkt är fel för hästen eller att sadeln inte är bekväm för den. Det behövs så lite för att göra en skillnad. Det är i alla fall värt att titta på, prova andras sadlar om du kan, och prova gärna sadlar som är mycket close contact och som ger bogarna stor frihet.

Utprovad sadel betyder inget, kolla olika sadlar ändå och se vad hästen tycker,

Tömkör! Då har du ett jättebra tillfälle att se fån marken hur din häst jobbar och samtidigt chansen att påverka! Det finns massor av övningar du kan använda dig av i tömkörning som är lösgörande för din häst. Hästen slipper ryttaren på ryggen och kan arbeta i lugn och ro. Det går att tömköra över cavaletti som gör att hästen måste börja arbeta med sina bakben ordentligt.

Om du inte vet hur man tömkör eller om din häst inte har gjort detta innan så ta hjälp av någon duktig tränare. Tömkörning är en konst i sig, men otroligt nyttigt för både häst och ryttare! När man väl har kommit på hur man ska göra och det fungerar så är det fruktansvärt roligt också!

Ja tömkörning är bra o ja tänkte testa de, måste bara köpa en sele:)

Ang. sadel så har hästen en jätte stor manke och är smal över ryggen, har letat mig galen efter en sadel som passar bra och ja tror faktiskt att den ja har nu ligger bra men ja kan be någon duktigt ta en titt:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 728
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
591
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 631
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar