Sv: bygga rätta halsmuskler?
Det du vill göra tar làng tid, men ge inte upp ha en plan med ditt arbete med hästen. Om hästen tidigare varit ordentligt musklad sà gàr det mycket fortare annars fàr du rákna med kanske en mànads bra, hàrt och màlmedvetet jobb innan du börjar se resultat.
Jag brukar börja bygga upp svaga eller felarbetade hästar i skritten. Jag gàr med dem i longerlinan, framàt med lànga pendlande steg och med mycket energi, efter en halv timme i en sàdann skritt är bàde du och hästen trött. är du inte trött har ni inte jobbat hàrt nog.
Jag hàller inte med de andra som skriver att du inte ska använda inspänningstyglar. Longera hästen med löst spännda fasta inspänningstyglar. I prinsip ska de inte spänna ned hásten huvud utan fungera som en guide för hästen och hästen skall börja arbeta genom kroppen, väll med bakbennen när den gör det sà kommer den böja pà nacken. Enlig mig är det välldigt fel att spänna ned en häst, särskilt när det är en häst som uppenbarligen inte KAN göra ett sâdant jobb. Men det är lättare att skriva än att göra. Men ha det i àtanken när du longerar din häst.
När du rider din häst sà rid den framàt med bjudning! Tänk inte pà vart huvudet är,
tänk pà att hästen ska gà framàt Hela tiden under Hela ridpasset.
Tänk pà att behàlla en konstant takt när du rider och att hásten inte förändrar takten när du rider pà en volt eller gör en hörnpassering.
Tänk pà att rakrikta din häst làt den inte lägga en volt bed bogen utskjuten eller överböjd / felstäld.
Tänk pà att din häst ska ha en mjuk kontakt med bettet, mycket bättre att rida framàt med högre huvud med en mjuk kontakt än att försöka tvinga ned huvudet med hàrda händer och sàgandes och förlora sà mycket finess i sin ridning.
Variera arbetet, en dag i longerlinan i skritt HÀRT, rid ut nästa dag, men med framàtbjudning, skritt (med bjudning rid även om du är i skogen, att àka häst i skogen bygger inga muskler, varken pà dig eller hästen.) Skritt över stock och sten driv pà och arbeta hästen under tre, fyra korta pass pà ca 5 min, om du kan hitta en bra slinga i skogen som är hàrt arbete är det bra, upp och ned, stock och sten osv. slapna av nàgra minuter och sen sà rider du samma slinga igen.
Dagen efter rider du pà ridbannan. Rid framàt och konsentrera dig pà att hästen arbetar med bjudning, driv pà och fà med bakbennen. Rid àtminstonde 45 min.
Växla mellan arbete och arbete. Att àka häst bygger ju som sakt inga muskler varför skulle hästen arbeta hàrt medan ryttaren sitter och tänker pà pipifâglarna i träden?
Just det om hästen inte är fet sà skulle jag öka fodergivan (främst hö) man behöver protein för att bygga muskler.
Lycka till och berätta hur det gàr för er och vad du gör.