Bygga om stall

Lavinia

Trådstartare
Vad gäller?

Vi har idag lite över 20 hästar i stallet, 4 på lösdrift.

Då hagarna inte håller för lösdrift kommer lösdriften med största sannolikhet byggas om till uteboxar. Min fråga är då om det bara är att bygga om (med tanke på hur lösdriften är byggd kommer inte hela utrymmet gå att använda till boxarna, utan någon/några av boxarna kommer behöva hamna "nån annan stans") dvs det blir på något sätt ett tillbygge. Kommer det behövas nån typ av godkännande? Antalet hästar kommer alltså inte ändras, endast hur de står uppstallade.

/Lavinia

Sv: Bygga om stall

I ock med att det finns så många hästar så måste ombyggnationen förprövas av Länsstyrelsen.
Om du behöver andra tillstånd beror mycket på var det ligger t ex om det ligger inom planerat område, om det är en lantbruksfastighet o s v.

Hej!

Tack för svar.

Det var lite det jag var orolig för.

Det är länsstyrelsen som säger att vi inte kan använda lösdriftshagen mer pga söndertrampning (vilket jag kan förstå).

Om man lägger till den här frågan då: OM det mot all förmodan skulle gå att bygga om lösdriften till uteboxar, behövs tillstånd då med?

/Lavinia, nyfiken och vill veta innan hon ger sig in i nåt

Jag behövde göra det trots att vi "bara" bytte inredning och faktiskt fick plats till mindre hästar än vad vi hade innan. Men jag passade på att då även lägga till ligghall och nybyggnad när vi ändå skulle lämna in. Annars hade vi tänkt vänta lite med det.

Förprövning har inget med det vanliga bygglovet att göra, vanligt bygglov kan man slippa på lantbruksfastigheter för ekonomibyggnation. Förprövning ska göras, som Masse skriver, vid all ny-eller ombyggnation i stall som rymmer totalt fler än 4 hästar, alla byggnader på anläggningen räknas in i det totala antalet platser. Dvs ändrar man t ex måtten i två boxar så ska man förpröva. Sedan vet jag att en del länsstyrelser inte har prioriterat ligghallar eftersom de anses som enklare byggnader, och de har därmed underlåtit att förpröva dem pga resursbrist. Det bästa är att kolla med länsstyrelsen där man bor om hur de gör där. Förprövningen är gratis, men gör man den inte kan en eftergranskning av ritningarna kan kosta 12-24000 kronor, förutom att man kanske även får bygga om.

Förprövning har inget med det vanliga bygglovet att göra, vanligt bygglov kan man slippa på lantbruksfastigheter för ekonomibyggnation. Förprövning ska göras, som Masse skriver, vid all ny-eller ombyggnation i stall som rymmer totalt fler än 4 hästar, alla byggnader på anläggningen räknas in i det totala antalet platser. Dvs ändrar man t ex måtten i två boxar så ska man förpröva. Sedan vet jag att en del länsstyrelser inte har prioriterat ligghallar eftersom de anses som enklare byggnader, och de har därmed underlåtit att förpröva dem pga resursbrist. Det bästa är att kolla med länsstyrelsen där man bor om hur de gör där. Förprövningen är gratis, men gör man den inte kan en eftergranskning av ritningarna kan kosta 12-24000 kronor, förutom att man kanske även får bygga om.

Nu kom jag att tänka på det med måtten i boxar. Jag har sett här på Buke att det finns de som har smarta lösningar med flyttbara boxväggar, vad säger Länsstyrelsen om en sån sak då?

Då kanske det var personalbrist vid tillfället. Vi fick ett svar i stil med "gör som ni vill" när vi frågade.

Då kanske det var personalbrist vid tillfället. Vi fick ett svar i stil med "gör som ni vill" när vi frågade.
Skåne har tidigare inte brytt sig om att förpröva ligghallar även om de enligt lag ska (eftersom det gäller byggnader där djur hålls). Men som Masse sade så ska man förpröva. nu har jag varit lite taskig mot Skåne, men den det berör får väl ta åt sig då... (inte du lady-vip, du har bara gjort som du blivit tillsagd, det är lst som ska skämmas). Och nog fasen hade vi personalbrist när jag jobbade med förprövningar, men vi tog varje ärende i följd ändå, oavsett om det var ligghall eller ej. Korkad prioritering i så fall. Det är ju knappast ligghallarna som är mest tidskrävande om man säger så...

Senast ändrad:

Nu kom jag att tänka på det med måtten i boxar. Jag har sett här på Buke att det finns de som har smarta lösningar med flyttbara boxväggar, vad säger Länsstyrelsen om en sån sak då?
Strikt efter regelboken ska det förprövas vid varje förändring (eller enligt vad många länsstyrelser går efter), men det är man ofta lite snällare med. Det kan du kolla med länsstyrelsen i ditt län hur de bedömer den saken. Grundreglerna står i 5-6§§ i djurskyddsförordningen (se nedan)

Förprövning av djurstallar

5 § Stall och andra förvaringsutrymmen samt hägn för hästar,
för djur som föds upp eller hålls för produktion av livsmedel,
ull, skinn eller pälsar eller för djur som används i sådan
undervisning som inte är djurförsök, får inte uppföras, byggas
till eller byggas om utan att stallen, förvaringsutrymmena
eller hägnen på förhand har godkänts från djurskydds- och
djurhälsosynpunkt. Detsamma gäller när ett stall, ett annat
förvaringsutrymme eller ett häng ändras på ett sätt som är av
väsentlig betydelse från djurskydds- eller djurhälsosynpunkt
eller när ett stall, ett annat förvaringsutrymme eller ett hägn
som förut har använts för annat ändamål tas i anspråk eller
inreds för sådan djurhållning eller djuruppfödning. Vad som
sägs om stall, annat förvaringsutrymme och hägn gäller även del
av stall, del av annat förvaringsutrymme samt del av hägn.

Första stycket gäller inte stall, andra förvaringsutrymmen och
hägn som används av Försvarsmakten.

Jordbruksverket får meddela föreskrifter om villkor för
förprövning och om undantag från första stycket.
Förordning (2007:1395).

6 § Frågor om förprövning enligt 5 § prövas av länsstyrelsen.
Länsstyrelsen ska besiktiga stall och andra förvaringsutrymmen
samt hägn innan de tas i bruk eller, om detta är mer lämpligt,
snarast möjligt därefter.

Jordbruksverket får meddela föreskrifter om besiktningen.

6 a § Om någon utför en åtgärd enligt 5 § utan godkännande på
förhand av länsstyrelsen, ska länsstyrelsen besluta att det ska
tas ut en sådan särskild avgift som avses i 3 a § andra stycket
djurskyddslagen (1988:534).

Den särskilda avgiften ska

1. för åtgärder som avser nybyggnad för ett mindre antal djur
med användande av beprövad teknik eller mindre om- eller
tillbyggnad uppgå till 12 000 kr, och

2. för annan nybyggnad eller för större om- eller tillbyggnad
uppgå till 24 000 kr.

Har frågan inte tagits upp av länsstyrelsen inom fem år från
det att åtgärden vidtogs, får någon särskild avgift inte tas
ut. Förordning (2007:1395).

6 b § Om en åtgärd i fråga om stall, annat förvaringsutrymme
för djur eller hägn som kräver förprövning enligt 5 § har
vidtagits utan sådan prövning ska länsstyrelsen fatta beslut
som avses i 3 b § djurskyddslagen (1988:534).

Jag hade ringt och kollat med Länsstyrelsen, här är de glada om man ringer i förväg och hjälper dessutom gärna till med att tipsa om olika lösningar och sätt att bygga på. De har ju väldigt mycket erfarenhet och har sett massor med stall.

Jag hade ringt och kollat med Länsstyrelsen, här är de glada om man ringer i förväg och hjälper dessutom gärna till med att tipsa om olika lösningar och sätt att bygga på. De har ju väldigt mycket erfarenhet och har sett massor med stall.

Det gjorde dom inte när min bonde ville ha tips om hur han skulle bygga vindskydd. Nä du får komma med ditt eget förslag och sen kan vi säga om det är ok eller inte.
Så det är nog olika på länsstyrelser.

Det gjorde dom inte när min bonde ville ha tips om hur han skulle bygga vindskydd. Nä du får komma med ditt eget förslag och sen kan vi säga om det är ok eller inte.
Så det är nog olika på länsstyrelser.
ja, det var väl lite snålt kanske, men någon grundidé måste man komma med som djurhållare i alla fall ha. Grejen är ju att man från länsstyrelsens sida inte kan ge hur mycket råd som helst= agera konsult för något som samma person sedan ska godkänna. Då finns en risk att man inte blir objektiv=rättsosäkert. Men självklart tycker jag att man ska diskutera saker och ting. Det finns ju ingen anledning att inte berätta hur andra har gjort, eller hur man normalt brukar lösa saker och ting. Ibland blir det verkligen fyrkantigt i myndighetssammanhang.

Strikt efter regelboken ska det förprövas vid varje förändring (eller enligt vad många länsstyrelser går efter), men det är man ofta lite snällare med. Det kan du kolla med länsstyrelsen i ditt län hur de bedömer den saken. Grundreglerna står i 5-6§§ i djurskyddsförordningen (se nedan)

Förprövning av djurstallar

5 § Stall och andra förvaringsutrymmen samt hägn för hästar,
för djur som föds upp eller hålls för produktion av livsmedel,
ull, skinn eller pälsar eller för djur som används i sådan
undervisning som inte är djurförsök, får inte uppföras, byggas
till eller byggas om utan att stallen, förvaringsutrymmena
eller hägnen på förhand har godkänts från djurskydds- och
djurhälsosynpunkt. Detsamma gäller när ett stall, ett annat
förvaringsutrymme eller ett häng ändras på ett sätt som är av
väsentlig betydelse från djurskydds- eller djurhälsosynpunkt
eller när ett stall, ett annat förvaringsutrymme eller ett hägn
som förut har använts för annat ändamål tas i anspråk eller
inreds för sådan djurhållning eller djuruppfödning. Vad som
sägs om stall, annat förvaringsutrymme och hägn gäller även del
av stall, del av annat förvaringsutrymme samt del av hägn.

Första stycket gäller inte stall, andra förvaringsutrymmen och
hägn som används av Försvarsmakten.

Jordbruksverket får meddela föreskrifter om villkor för
förprövning och om undantag från första stycket.

6 § Frågor om förprövning enligt 5 § prövas av länsstyrelsen.
Länsstyrelsen ska besiktiga stall och andra förvaringsutrymmen
samt hägn innan de tas i bruk eller, om detta är mer lämpligt,
snarast möjligt därefter.

Jordbruksverket får meddela föreskrifter om besiktningen.

6 a § Om någon utför en åtgärd enligt 5 § utan godkännande på
förhand av länsstyrelsen, ska länsstyrelsen besluta att det ska
tas ut en sådan särskild avgift som avses i 3 a § andra stycket
djurskyddslagen (1988:534).

Den särskilda avgiften ska

1. för åtgärder som avser nybyggnad för ett mindre antal djur
med användande av beprövad teknik eller mindre om- eller
tillbyggnad uppgå till 12 000 kr, och

2. för annan nybyggnad eller för större om- eller tillbyggnad
uppgå till 24 000 kr.

Har frågan inte tagits upp av länsstyrelsen inom fem år från
det att åtgärden vidtogs, får någon särskild avgift inte tas
ut. Förordning (2007:1395).

6 b § Om en åtgärd i fråga om stall, annat förvaringsutrymme
för djur eller hägn som kräver förprövning enligt 5 § har
vidtagits utan sådan prövning ska länsstyrelsen fatta beslut
som avses i 3 b § djurskyddslagen (1988:534).

Gäller detta om man har fler än 4 hästar, eller är det oavsett om man har 2 eller 10?

Gäller detta om man har fler än 4 hästar, eller är det oavsett om man har 2 eller 10?
Det gäller om man har 5 hästPLATSER eller fler. Alltså även om man bara har två hästar ståendes där för tillfället. Får det plats fler än fyra hästar (normalstorlek, eller den sort som var tänkt att hålla i stallet från början) så ska man alltså förpröva om man bygger en till box (men då förprövar man bara den boxen) eller ligghall.

Några exempel: Du har ett stall med fyra boxar och bestämmer dig för att bygga en shettisbox i ett hörn. Shettisboxen ska då förprövas.

Du bestämmer dig för att bygga fem boxar i en före detta ladugård, men du har bara tre hästar hemma och har tänkt att två boxar till kan vara bra att ha i fall du tar något föl eller så. Boxarna är initilalt tänkta att förvara lite strö och foder i. Då ska de fem boxarna förprövas.

Du har ett stall med tre boxar. Du bestämmer dig för att bygga en ligghall för dina tre hästar (samma som normalt står i boxarna)som de kan komma in i när det är dåligt väder. Ligghallen ska då förprövas (det är i dessa fall som vissa länsstyrelser ibland prioriterar bort ärendena).

Okey, men om det är som i ladugården som vi ev ska köpa, så är där 2 boxar, och vi hade tänkt göra en stor fölbox till... Men sen är där nu även en stor lösdrift på ca 90kvm som där har varit kalvar, då har jag ju plats till 12 hästar tot, även om jag bara bygger en box till? Detta finns ju redan i ladugården, och på lösdriften behöver det inte ändras något, dock är det ju boxarna jag kommer att använda i första hand?

Okey, men om det är som i ladugården som vi ev ska köpa, så är där 2 boxar, och vi hade tänkt göra en stor fölbox till... Men sen är där nu även en stor lösdrift på ca 90kvm som där har varit kalvar, då har jag ju plats till 12 hästar tot, även om jag bara bygger en box till? Detta finns ju redan i ladugården, och på lösdriften behöver det inte ändras något, dock är det ju boxarna jag kommer att använda i första hand?
Då förprövar ni fölboxen. kolla hur länsstyrelsen ser på byte av djurslag för lösdriften för säkerhets skull.

Liknande trådar

Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
531
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 452
Senast: sorbifolia
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 208
Senast: a1agnlju
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
5 486
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar