bygga om skitsele?

PrittePuff

Trådstartare
jag har en sk "skitsele" som jag behöver lite tips på vad som behövs göras för att jag ska kunna ta den i bruk.
Det är en bröstsele från hööks.

ska se om jag kan fixa en bild...

brstsele.jpg

jag har fixat en baksele som jag ska använda.

Men nu till mitt problem, bröstan sitter ju fast i däckeln och det är väl inte bra, hur löser jag det på bästa sätt utan att förstöra för mycket och utan att det kostar allt för mycket.
Alltså på selen är det ju två gjordar men både däckelgjorden och gjorden till bröstan är sammanbundna till däckel.

visa gärna med bilder på hur jag ska lösa det... :bow:

Sv: bygga om skitsele?

Gör som jag gjorde:
Jag tog bort ringen som höll ihop allt och fick en ring fastsvetsad mellan gjordarna+däckeln och en till ring fastsvetsad i var ände av bröstan. Done!

:confused:....jag förstår inte riktigt..
jag är med på att ta bort den ringen.
Men hur menar du sen?

...en ring mellan däckel och gjord :idea:

och sen....
humm...
bara en ring i bröstan där den förra ringen satt men som nu bara sitter i bröstan? och där kopplar jag draglinan då...??

hummm... nu fattar jag tror jag....

Bort med ringarna som håller ihop hela selen, sedan ersätter du dessa ringar med två nya som ska hålla ihop däckel och gjordarna. Nu kan du inte ha draglinor i bröstan - då behöver du två ringar till den också - en på vardera sida där de gamla ringarna som höll ihop hela selen satt.

Klarare? :)

ja, nu fattar jag!
det var inte så knepigt, bara timmen osm börjar bli sen...

behöver man ändra något mer på selen för att den ska funka bra?
Typ skackelremmarna? Kan skackelhållarna va så långt ner? för dom hamnar ganska långt ner om man jämför med "riktiga" selar? ;)

Skakelhållarna kan du flytta uppåt sen när du lossat bröstan :) Då får du helt enkelt göra ett hål så långt ut på den nedersta gjorden så att den fortfarande blir funktionsduglig, men att du ändå får upp ringen. Sedan får du försöka få däckelgjorden så kort som möjligt, så att ringen kommer upp.

Jag har en liten ide som kan funka det med :D
Finns alltså flera sätt att bygga om denna sele :)
Ska försöka leta på/ta kort på de olika momenten en vacker dag :angel:
Ett sätt:
  • Man spänner loss bröstan från däckeln
  • Sätter skalkelremmarna på däckeltamparna *Bild*
  • Långa stigläder kan fungera som draglinor om man kör liten ponny och avståndet mellan svängel och sele är runt 150-160 cm och passar stiglädren
  • (Fäster stiglädrens spänne runt svängeln och andra ändan spänner man i det spänne som eg ska hålla fast ringen på däckeln)
  • En rem/annat stigläder sätter man mellan skakelremöglorna
Kika i denna tråd

/L

:bow:
Detta verkar också smart och inte allt för krångligt.

sambon blev lite skeptisk när jag ville att han skulle svetsa ringarna och lädret skulle sitta så nära, så han vill nog inte hjälpa mig.
han tror att lädret ska smälta eller brinna...

Men jag ska ut och se vad jag tycker om detta sättet imorn...
Har nog inga stigläder... men jag kan nog tigga till mig av nån.... :)

Ett skärp duger lika bra, bara det är en rem som man vet håller för den tänkta belastningen och lite till :)
För att få det snyggt väljer man kanske svart läder presis som selen, därför passar tex stigläder eller skärp bra!
Annars finns det stort utbud på vanliga spännband i roliga färger :D

Hade ju tänkt fota men kameran har fått för sig att krångla och inte fungera!
Självklart drygt nån mån efter att garantin (1 år) gått ut :mad:
Ska kika på den noga och nu gör det ju inte så mkt om den går ännu mer sönder :devil: :D
Om man ser på en bild är det mkt lättare att göra själv ju!
Iaf så kan jag tycka jag det! :D

/L

ja, ett skärp hade nog funkat om jag hade haft nåt bra...
men det får nog bli att jag köper ett par stigläder, ska till eko:- nästa vecka, och dom borde ju ha lite billigare. ska leta efter en bra baksele där med.
:D ja, en flashigt spännband i rosa, skulle bli så gulligt på min lille prins!

se till att låna en kamera, och fota lite på selen... :D
jag tycker med det är lättare om man får se, hur man menar, annars brukar det klarna när jag har läst det högt för mig själv några gånger... :)
MEN jag är med på alla punkter utom den sista :confused:
och så funderar jag på vad jag ska göra med gjorden från bröstan?
Ska jag bara spänna den som vanligt? eller nåt annat eller ska den bort???

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
677
Senast: Hermelin
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 539
Senast: Ceta
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 946
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka